С течение на времето автомобилите се промениха значително. Днес те са коренно различни спрямо 30-тина години назад, че и дори спрямо десетина. Но въпреки всичко има едно нещо, което си остава същото – воланът.
Той може да има леко по-различни форми и дизайн, но в основата си винаги е един и същ във всички автомобили. И няма как да е иначе, той е идеално решение.
Но това не пречи на компаниите да искат да го обновят. Tesla се опита с Yoke, но не успя да го наложи. Peugeot има друга идея – Hypersquare. Това е друга интерпретация на волана, която според компанията, ще бъде революционна, съобщава Autocar.
Hypersquare е правоъгълен волан с доста футуристичен дизайн. Той беше представен за пръв път в концепта Inception през 2023 г., но компанията има съвсем реални намерения да го вкара в серийно производство, при това още от 2026 г.
„Hypersquare е следващата стъпка за нас. Ще развием управлението чрез волана. Преминаваме от красив, кръгъл и малък волан в нещо много по-технологично, което е базирано на гейминга. Смятаме, че не просто е технически по-добро решение, но е свързано и с друга технология – управление по жица, която е важна, тъй като акцентира над нещо, което е фундаментално за Peugeot – удоволствието от шофирането“, казва изпълнителният директор на Peugeot Линда Джаксън.
Сравнението с гейминга е интересно. Hypersquare ще има интерактивни бутони, които ще могат да променят функцията си според желанието на шофьора. Такива са възможностите и на воланите за компютърни игри, т.нар. симулатори. Една характерна черта на компютърните волани обаче е, че се опитват да имитират механична връзка чрез специални компоненти в тях. Не е ясно дали и Hypersquare ще има такава и как ще предава усещането за пътя и неравностите.
„Волан по жица“ означава, че няма да има механична връзка между него и колелата. Вместо това компютри и сензори ще преценяват колко да завият колелата според завъртането на Hypersquare, но и други фактори. Критиците биха казали, че ще се загуби механичното усещане за шофирането, но Джаксън успокоява, че това няма да е така. Тя казва, че „клиенти из Европа“ вече тестват технологията в реални условия, но не дава повече подробности.
Hypersquare ще идва в комбинация с 21-инчов панорамен извит инфотейнмънт дисплей над таблото. Разработката ще има и друго предимство – ще се отвори много повече място в интериора. Джаксън твърди, че клиентите, които вече са пробвали технологията, са били „шокирани“ колко много място се пести.
Тя допълва, че интериорът е по-важен от екстериора. Хората винаги се интересуват от това колко е хубаво вътре, колко е удобно, ергономично и практично. А вече от значение е и има ли правилната инфотейнмънт система.
Джаксън не споделя кои ще са първите модели, които ще предлагат Hypersquare. През 2026 г. се очакват новите модели на 208 и 2008, които изглеждат като потенциални кандидати за новия волан. Остава неясно засега и дали Hypersquare ще се предлага серийно, или ще е допълнителна опция, която желаещите могат да поръчат.