Р уският автомобилен пазар отново бележи ръст на месечна база - за първи път от началото на инвазията в Украйна. Причината се казва Китай.
И това може да е знак накъде върви цялата руски икономика, ударена от западните санкции, коментира Bloomberg в анализ.
Може би никоя друга индустрия в Русия не е претърпяла по-сериозни последици в резултат на войната. Производството се срина с почти 97 процента три месеца след началото на инвазията, а продажбите на автомобили спаднаха с над 80 процента, като кризата достигна пика си през май и юни.
Но историята не приключва с изнасянето на десетки чуждестранни компании и спада в търсенето след множеството санкции от САЩ, ЕС и Великобритания. След най-големите автомобилни марки, които на този етап скъсаха отношения с Русия, са VW, Renault, Mercedes, японски, фирми за гуми, части и компоненти.
Започна да се случва това, което се предвиждаше още в ранната пролет - на местата им влизат китайски производители. Първо като бизнес, но вече има и наченки за производство, като се почне от ребрандирания в Москва нов “Москвич”.
Автомобилната индустрия изглежда се превърна във водещ индикатор за руската икономика, тъй като реагира най-бързо на променените икономически условия“, коментира Олга Беленкая, икономист във Finam.
Все пак „няма сигурност, че дъното в икономиката вече е достигнато - може би това ще се случи през следващата година“.
Пазарът на автомобили в Русия, който някога съперничеше на най-големите икономики в Европа по продажби, оцеля, но сега е свит и трансформиран.
Санкциите от страни, които представляваха около половината от външната търговия на Русия преди войната, оставиха производителите откъснати от някои технологии. Те се борят да се справят с прекъсването на веригите за доставки.
Въпреки че спадът досега е по-малък от първоначалните очаквания, Bloomberg Economics прогнозира, че БВП ще се свие с 3 процента през следващата година, тъй като производството и износът на петрол са под натиск.
На пазар, където автомобилни производители като Toyota някога се бореха за господство с АвтоВАЗ, само 14 от 60 марки остават активни, според Руската асоциация на автомобилните дилъри.
Три от тях са руски, а останалите - китайци.
Последните сега дъргжат над 30 процента от продажбите, което е над три пъти над дела в началото на годината, като се очаква стойността да достигне около 40% през 2023 г.
Ако вътрешното производство стагнира, продажбите на китайските фирми в крайна сметка биха могли да достигнат 70 процента от общите.
Завод в руския автомобилен център Калининград, който BMW управлява с местния партньор Автотор повече от 20 години, вече е започнал тестово производство на китайски модели.
А бившият завод на Nissan в Санкт Петербург скоро може да го последва.
АвтоВАЗ, производителят на “Лада” също се насочва към възможността да увеличи пазарния си дял.
След раздялата с Renault през май компанията първоначално трябваше да произвежда автомобили без основни функции за безопасност, като ABS и въздушни възглавници поради недостиг на части.
Вече ги е осигурила и очаква да добави ABS през следващата година, каза шефът на компанията Максим Соколов пред руското издание на списание Forbes.
Продажбите на АвтоВАЗ през ноември вече са сравними с обемите отпреди войната и компанията наема работници с надеждата, че производството през 2023 г. може да надхвърли общото за изминаващата година.
Продажбите на сивия пазар допълнително помагат да се запълни празнотата, според Андрей Олховски, шеф на руската верига за дилъри Автодом. Гама от чуждестранни модели - като Audi и Volvo, се предлага за индивидуални поръчки за доставка, каза той.
Все пак пълното връщане към предвоенните нива ще отнеме години.
Това може да се случи не по-рано от 2025 г.“, заключи Азат Тимерханов от консултантската компания Aвтостат.