И зкуственият интелект (AI) е гореща тема не само в ИТ индустрията. Той навлиза все по-бързо и в други сфери, включително автомобилите.
Технологията има своите ползи, особено, когато е в ръцете на хора, които имат конкретни цели и искат да я използват за добро. Такива са служителите в Sumito Rubber Industries, компанията-собственик на Falken, съобщава Autocar.
Те са започнали да използват AI инструмент, който им помага да симулират и анализират аеродинамичните характеристики на гумите на електрическите автомобили. Основната цел е да се намали въздушното съпротивление и да се подобри цялостното поведение на гумите, за да може да се увеличи пробегът на електричките.
Оказва се, че има доста какво да се направи отвъд очевидното – грайфер и смес на каучука. Освен това трябва да се обърне внимание на самата структура на гумата, страните ѝ и съпротивлението при движение.
Експертите на компанията използват и досегашния си опит и познания. Например фактът, че гумите се загряват при движение заради сцеплението и деформацията от докосването с пътя. По-бързото възстановяване на формата позволява по-бързо охлаждане на гумата.
Аеродинамиката на въртящото колело също се влияе спрямо купето. Това може да доведе до сериозни загуби на енергия или пък до спестяването им, ако се намери правилната конфигурация.
При електричките процесът е още по-изявен. Ако при колите с ДВГ се губи над 50% от енергията на изгореното гориво в топлина, то при EV въздушното съпротивление има много голяма роля заради по-ефикасното задвижване.
Sumito изчислява, че докато при кола с ДВГ аеродинамичното съпротивление на гумите е отговорно за 20-25% от загубите на енергия, при EV загубите са 34-37%. Това е една от основните задачи на изкуствения интелект на компанията. Тя използва данни от автомобили, които са събрани в реални условия и ги дава на алгоритъма за анализ.
Той разглежда различните ефекти и последствия за гумата в зависимост от деформацията ѝ от тежестта на автомобила. Също така извършва различни симулации, за да се оптимизира дизайнът на страничните стени на гумите до най-малкия детайл. Дори до това как и къде да бъдат разположени надписите и останалите визуални елементи, за да се намали съпротивлението.
След това инженерите изработват прототипи на гумите според препоръките на алгоритъма и ги тестват в различни условия. Така се проверява дали идеите на AI системата са добри и се оказва, че са. Препоръчаните от алгоритъма промени действително дават по-добри резултати, така че в близко бъдеще можем да очакваме и AI оптимизирани гуми за електрички.