Д окато в последните месеци и години все си говорим кой кога става електрически, какви технологии предлага за това и как се стреми да увеличава пробега на батериите си, позабравихме друга алтернатива за нулеви емисии. Водородната.
А ако се върнем повече от 20 години назад, ще си спомним, че тя бе основният фокус за бъдещето тогава. Всички говореха за водород, а не за батерии. Сега на това се гледа като екзотика.
И все пак изследване на JATO Dynamics показва, че има прогрес, макар и много плах и за водородните коли - в сравнение с BEV. През миналата година в света са продадени 15 500 возила с горивни клетки, което е скок с 84 процента в сравнение с 2020 г. А че е тенденция говори фактът, че увеличението спрямо предпандемичната 2019-а е със 103 на сто. Но са си рядкост.
От 2011 г. насам са пласирани 41 700 “водородки”, брой, сравним с продажбите на Volkswagen в Китай за четири дни примерно.
Проблемът е, че автомобилите с този тип задвижване са по-скъпи и от BEV, няма инфраструктура за зареждане с водород, а хората ги познават още по-малко, което поражда и повече неизвестни и страхове.
И са малко - изборът не е голям. Автомобилният бизнес просто избра BEV като основна магистрала, докато водородът е нещо като второстепенен път.
98 процента от продажбите през м.г. принадлежат на две коли - Hyundai Nexo и Toyota Murai. Малък брой поема Honda Clarity, която вече не се произвежда. И има отделни бройки тестови возила от няколко марки.
Брандове като VW и BMW разработват водородни коли. Баварската марка ще произведе 100 броя от iX5 тази година. Както ви информирахме наскоро, компанията тества возилото далеч на север и изразява задоволство от представянето на всъдехода си. Няма промяна спрямо нормалните условия. При минус 20 колата се представя по същия начин, нещо, което не може да се каже за батериите на EV - ефективността им на студ намалява.
Най-голям интерес към водорода в автомобил има в Южна Корея. Там се движат 55 процента от машините с такова задвижване в цял свят. Благодарение на Hyundai Nexo. Той излезе в продажба през 2018 г.
През миналата година в Европа са продадени само 730 водородни автомобили.