И САЩ удря балтията на двигателя с вътрешно горене

Макар администрацията на Байдън да не забранява продажбата на коли с ДВГ, стриктните стандартни за СО2 ще направят това много трудно

Пламен Георгиев,
Ford Mustang Mach E и Dark Horse

, Ford

Ford Mustang Mach-E & Dark Horse

А дминистрацията на Джо Байдън предлага „най-стриктните” стандарти за намаляване на вредните емисии от новите автомобили. Очаква се тази мярка да доведе до това, че към 2032 г. около 70% от продажбите на нови леки- и лекотоварни автомобили в САЩ да са на електрически модели.

Новите стандарти ще надградят върху регулациите, които Environmental Protection Agency (EPA) наложи за автомобилите между 2023 и 2026 г.

Започвайки от 2027 г., новата мярка ще налага все по-стриктни изисквания за отделяните вредни емисии всяка година. Крайната цел е през 2032 г. моделната гама на един производител да отделя 82 г емисии СО2 на миля. За средноразмерните лекотоворни автомобили границата е 275 грама. Новите стандарти ще изискват намаление средно с по 13% на вредните емисии всяка година в течение на 5-годишен период.

В зависимост от подхода на всяка компания с покриване на новите стандарти, EPA изчислява, че 67% от продажбата на нови леки- и лекотоворни автомобили ще са на електромобили през 2032 г. Процентът за средноразмерните товарни автомобили ще е 46.

Друго изчисление на EPA е, че новата мярка ще доведе до намаление средно на парниковите газове с 56% и 44% в двете категории. Има е промени, свързани с тежките товарни камиони, които трябва да предотвратят отделянето на около 1,8 млрд. тона емисии CO2 до 2055 г.

Като се вземат предвид трите категории превозни средства, ЕРА изчислява, че новите мерки ще предотвратят отделянето на 10 млрд. тона емисии CO2 до 2055 г. Друг резултат е, че ще се намали вносът на петрол с 20 млрд. барела, потребителите икономисат средно $12 000 в течение на жизнения цикъл на техния автомобил, а ползите за страната ще надхвърлят над $1 трилион.

Новото предложение не се харесва на никой. Лобистката група Alliance for Automotive Innovation оспорва предложението на администрацията с аргументи за зарядната инфраструктура и др. Според тях целите за електрификация на автопарка през този 5-годишен период са много високи.

От другата страна на барикадата са екологичните организации, които не са доволни, че конвенционалните автомобили ще продължат да се продават. Те твърдят, че новите правила са с цели 75% по-неефективни от тези, които на необходими за предотвратяване на глобалното затопляне.

вредни емисии Байдън EPA ДВГ на водород САЩ