С амо преди няколко години Гърция се бореше за оцеляването си, а сега Кириакос Мицотакис демонстрира огромното самочувствие на водената от него държава, обявявайки изключително смел план за постигане на СО2-неутралитет. И това се случва на фона на пълното информационно заглушаване на термина „зелена сделка”, който в родния „ефир” се прокрадна плахо едва през последните няколко седмици.
Но гръцкият министър председател показва, че фалиралата преди няколко години държава вече е по-смела от повечето членове на ЕС. В края на миналата седмица стана ясно, че Мицотакис има намерение да обнародва закон, който да регулира времево постигането на СО2 неутралитет на Гърция.
И Гърция ще електрифицира автопарка си, дава данъчни облекчения
Гръцкото правителство иска до 2030 г. да намали отделяните емисии СО2 с 55%, а през 2040 г. това намаляване вече да е 80%, за да се постигне въпросният нулев отпечатък върху природата през 2050 г.
Една от стъпките за постигане на голямата цел е забраната за продажба на нови автомобили с двигател с вътрешно горене през 2030 г., пет години по-рано от поставения от ЕС краен срок. През 2025 г. се предвижда всички нови такси в Атина и Солун да са електрически, като през същата година 1/3 от колите под наем също не трябва да отделят вредни емисии, без да се посочва дали става въпрос за двата основни града или за цялата страна.
Пробив: българската държава предвижда субсидия до 6135 евро за покупка на е-кола
И това идва на фона на родната програма „Околна среда 2021 – 2027”, в която в един абзац е записана субсидия (евентуална) за покупка на електромобил до 12 000 лв. Евентуална, защото за тази субсидия се искат евро пари, а нито една държава в ЕС не субсидира покупката на електромобили с евро фондове.
Електрическият Renault Kangoo Van е с пробег до 300 км
Този експериментален автомобил на Mercedes е предисторията за появата на ABS