EС въвежда нови изисквания за киберсигурност, цените се вдигат, производители пенсионират модели

Електромобилите били „шпионски машини на четири колела”

електромобили

CarMarket.bg

О т 7 юли 2024 г. всички нови автомобили, продавани в Европейския съюз, трябва да отговарят на новите регулации за киберсигурност.

Модерните автомобили са натъпкани догоре с камери и сензори, които да подпомагат множеството системи за безопасност и удобство. Цялата тази технология обаче ги прави потенциална цел за хакери и кибератаки. На тази заплаха се гледа сериозно от ООН и ЕС, които въведоха по-строги правила за кибесигурност в автомобилите.

Всички нови автомобили, продавани в Европейския съюз от 7 юли 2024 г. нататък, трябва да отговарят на разпоредбите на ООН R155 и R156, които вече са в сила за одобрение на нови модели от юли 2022 г. Накратко, R155 изисква система за управление от автомобилните производители, докато R156 гарантира, че актуализациите на софтуера в автомобила са по-защитени срещу кибер атаки.

Тази промяна принуди няколко марки да спрат някои по-стари модели от продажба в Европа, тъй като разходите за усъвършенстване на защитата на електрониката са твърде високи. Жертвите на разпоредбите за киберсигурност включват VW Up!, VW Transporter 6.1, конвенционалното Porsche Macan и Porsche 718 Boxster/Cayman.

Списъкът ще продължи да нараства с модели на Audi, Renault и Smart. От другата страна е Mercedes-Benz, който твърди, че е добре подготвен за новите регулации и те няма да се отразят на портфолиото.

Пред немския вестник Handelsblatt икономистът Мориц Шуларик казва: “Става въпрос за чувствителни данни, които могат да бъдат източени – особено с електрическите автомобили. От гледна точка на разузнавателните агенции, тези автомобили, с техните толкова много сензори и камери, не са нищо друго освен шпионски машини на четири колела”.

По-рано през годината Шуларик изрази мнение, че модерните EV-та могат да заснемат всичко, случващото се около тях по време на движение, след което да прехвърлят данните към производителите, част от които са в Китай. След това той зададе следния въпрос: “Искаме ли това? Искаме ли очите и ушите на чуждо правителство за наблюдава нашите улици чрез милиони автомобили?”

Според скорошно проучване, озаглавено „Автомобилна киберсигурност“, проведено от German Center of Automotive Management (CAM) и базираната в САЩ софтуерна компания Cisco Systems, заплахите за киберсигурността са „неизбежни“, тъй като съвременните автомобили са уязвими на кибератаки.

Говорейки пред Deutsche Welle, директорът на CAM Щефан Брацел и един от авторите на изследването каза: „С разпространението на софтуерно базираните автомобили, електрическата мобилност, автономно управление и взаимосвързаната верига за доставки, кибер рисковете допълнително ескалират.“

киберсигурност Европейски съюз нови правила кибератаки