И грали ли сте на „тука има, тука нема“? Ако не сте и въобще не знаете за какво става въпрос, това бе една проста и сръчна „игра“ на схемаджийте на „Магурата“ и по градските пазари в страната за припечелване на бързи пари за сметка на безбройните баламите.
Та така и със заканите на Тръмп. Митата от 25% за вносните автомобили в САЩ издържаха само ден, след като президентът вдигна на „трупчета“ (постави ги на 1-месечна пауза) тези, касаещи вносните автомобили.
След като са говорили с „Голямата тройка“ (Ford, GM и Stellantis), говорителят на Белия дом съобщи: „Говорихме с тримата големи автомобилни дилъра. Ще дадем едномесечно изключение за автомобилите, идващи по Споразумението между САЩ, Мексико и Канада.“
И същото това изказване идва по-малко от 24 часа, след като Тръмп обяви: „Говорих с големите днес, и тримата, най-големите хора, и те са толкова развълнувани. [за политиките и тарифите].” Очевидно не са били, затова и САЩ няма да вкара 25-процентните мита за вносните коли от Мексико и Канада, поне за момента.
И за да няма грешка, ето думите (без корекции) на Тръмп по адрес на автомобилната индустрия:
„Ще имаме растеж в автомобилната индустрия, какъвто никой не е виждал. Заводи се откриват навсякъде. Сключват се сделки - никога не виждани преди това. Това е комбинация от изборна победа и мита. Това е красива дума, нали?
Това заедно с другите ни политики ще позволи на нашата автомобилна индустрия да се разцъфти. Ще процъфтява. Говорих с големите днес, и тримата, най-добрите хора, и те са толкова развълнувани. Всъщност много автомобилни компании вече обявиха, че ще строят огромни автомобилни заводи в Америка, като Honda току-що обяви нов завод в Индиана, един от най-големите в света. И това се случи след нашата голяма победа на 5 ноември, дата, която се надяваме да остане една от най-важните в историята на нашата страна."
Според „Ройтерс“, след това Тръмп е провел разговори с изпълнителните директори на Stellantis, General Motors и Ford, които са предложили да стимулират инвестициите в САЩ, но в същото време са искали „сигурност по отношение на тарифните политики, както и относно правилата за емисиите от превозните средства“. Резултатът от този призив е паузирането на митата за момента върху автомобилните
Другите мита обаче влязоха в сила, включително 25 процента върху стоки от Мексико и Канада, както и 20% върху стоки от Китай. Поне Тръмп не лъже, че някои компании наистина обявиха планове за производство в САЩ, след като той встъпи в длъжност.
Но нека не забравяме, че Тръмп заплаши Канада и Мексико с мита за автомобилната индустрия преди месец, след като ги с 30 дни. Сега той повтори това още веднъж.