Dacia стартира в пустинята за победа в „Дакар“

Днес стартира рали маратона, а с това и началото на спортната кариера на румънския производител, който се е взел насериозно в желанието си да победи в маратона още при дебюта си

Dacia Sandrider

Dacia

К огато го видях на изложението в Женева в началото на 2024 година, не взех тази авантюра насериозно. Но Dacia е повече от сериозна, румънската марка не само иска да участва, тя иска да спечели епичната надпревара.

Рали „Дакар“ ще се проведе за шести път в пустините на Саудитска Арабия (въпреки името си) в рамките на две седмици от 3 до 17 януари и това, което е най-забележителното, не е само включването на автомобилния производител сред 340-те заявки в класове за автомобили, мотоциклети и камиони: всъщност има истински шанс да спечели.

Тази амбиция се крепи на няколко факта. Първо, Dacia взе решение да си партнира с Prodrive за първата си моторспорт кампания. Да, Prodrive все още не е печелил „Дакар“, но знае това и онова за изграждане на успешен автомобил за този маратон. Hunter T1+ Себастиан Льоб финишира трети в надпреварата през миналия януари. Същият се връща в „Дакар“ сега с Dacia, а пилотският екипаж допълва петкратният шампион в легендарната пустинна гонка Насър Ал-Атия. Третият кокпит е за Кристина Гутиерез, участвала преди това в шампионата Extreme E. С тези имена не говорим за надежди, а за оптимизъм.

На за да се покори „Дакар“, един от тези трима пилота трябва да финишира пръв след днешния пролог и следващите 12 етапа, които включват така нареченото „хроно“, което продължава 48 часа(!) и още един наречен „маратон“. От старта в Биша до финала в Шубайтах общият пробег е 4784 км, като 3168 км от тях са в рамките на състезателните етапи.

Британците от Autocar посетиха базата на Prodrive в Банбъри, за да разберат защо Dacia се впуска в това начинание. В резултат на препозиционирането на марката като здрав, избор на открито за тези с ограничен бюджет, епичното рали отговаря на новия принцип на Dacia за „човешко приключение“. Директорът Dacia UK Люк Броуд е категоричен:

Амбицията е да спечелим. Но това също е техническа лаборатория на открито за разработване на иновации, които ще повлияят на нашите автомобили за пътищата, и това е експеримент с устойчиви горива.“

За тази цел Sandrider се задвижва от синтетично гориво, доставено от Aramco. Бъгито от клас Ultimate T1+ е създадено специално за целта. Sandrider е изграден около здраво тръбно стоманено шаси, облечено в каросерия от въглеродни влакна, задвижвано от 3,0-литров V6 от Nissan и специално изработена 4х4 трансмисия, а гумите са BF Goodrich.

Dacia

Специфична е двойната успоредна подредба на пружините и амортисьорите отзад. Това позволява контрол на каросерията дори и един от тях да излезе от строя. А резервните колела, пъхнати в големи канали зад двете страни на пилотската кабина, позволяват бързо освобождаване. Пилотите и техните навигатори са били обучени на всякакви ремонти от Prodrive, защото в пустинята те са сами. Членовете на екипа нямат право да им помагат физически.

Трите Sandriders ще бъдат преследвани на интервали от около 40-50 минути от състезателни сервизни камиони T5, които действително са включени в събитието, но се движат единствено като техническа подкрепа.

Тихото чувство на оптимизъм е зародено и от перфектния старт на Sandrider. Петдневното рали „Мароко“ през октомври е традиционна загрявка за Дакар, а Ал-Атия и Льоб финишираха първи и втори.

Dacia Dacia Sandrider Дакар