С нощи, 15 март, се състоя церемонията за награждаване на отличниците в 26-ото издание на конкурса „Автомобил на годината в България”, организиран от „Прес Авто Клуб България”.
В тазгодишното издание на конкурса категориите бяха пет (вместо традиционните шест), като отпадна категория „Градски автомобили” заради липса на кандидати. Право на участие в конкурса имат моделите, които са излезли на пазара през предходната година. Общият брой на тези модели бе 48, от които до финала допуснахме (нашата медия е сред членовете на журито) 23 финалиста (по пет в категория, три във „Високопроходими”).
В категория „Лек автомобил” отличието спечели Dacia Jogger със 104,5 точки, следвана от Opel Astra с 94,5 точки и Peugeot 408 с 82. Honda Civic и Citroen C5 X събраха съответно 75,5 и 63,5 точки.
Най-много точки в категория „Кросоувър” събра Renault Austral – 108,5. След него членовете на журито подредиха BMW X1 (101 точки), Nissan X-Trail (79), Mazda CX-60 (76) и Honda HR-V (55,5).
Renault Austral
Категория „Електромобили” бе спечелена от Renault Megane E-TECH Electric със 107,5 точки. Второто място е за BMW i7 (93 т), следвани от Volkswagen ID.BUZZ (92,5), Volkswagen ID.5 (65,5) и Volvo C40 (61,5).
В категория „Премиум автомобили” отличието отиде при BMW 7 / i7 със 120,5 точки. Подгласник е Range Rover Sport (101 т.). След тях се нареждат Mercedes EQS SUVи Mercedes EQE със съответно 92 и 67 точки. Последното място е за Lexus RX (39,5).
BMW i7
Най-малко участници има в категория „Високопроходими автомобили”, където призът грабна Range Rover Sport със 123 точки, следван от Ford Ranger Raptor (115 т.) и Haval Dargo (86).
Най-края се връчва и голямата награда, като журито (31 автомобилни журналисти с право на глас) избира при кого ще отиде статуетката и призът „Автомобил на годината” сред победителите в отделните категории. Така тази година той бе връчен на Dacia Jogger.
Методология на гласуване: Финалистите във всяка една категория се оценяват по шест критерия: дизайн, задвижване, функционалност, безопасност и системи за сигурност, цена/предлагане. По всеки критерии се разпределят различен брой точки, като той варира според категорията. Пример: „Цена” има различна тежест в категория „Лек автомобил” и категория „Премиум автомобил”. В крайна сметка, след като финалистите в отделната категория разпределят общия брой точки от 260 (във всяка категория), на първия по брой точки се дава бал от 5 точки, вторият 4, третият 3, четвъртият 2 и последният в категорията получава бал 1 точка.