П адащите цени на батериите са една от най-постоянните тенденции в автомобилната индустрия през последното десетилетие. Те се сринаха от над 1000 долара за киловатчас през 2010 г. до $141 миналата година.
Този скок даде началото на една от най-големите промени в бранша в цялата му история, стимулирайки компаниите да инвестират милиарди в е-коли, пише Autonews в анализ.
Тенденцията спря тази година, като годишното проучване на цените на литиево-йонните батерии на BloombergNEF показва 7-процентно увеличение на пакетите през 2022 г. Това е първото увеличение в историята на изследването.
Има няколко фактора, които стимулират ръста, но най-важният е нарастващите разходи за материали, включително кобалт, никел и литий.
Въпреки че цените на никела и кобалта паднаха през последните месеци, а литият също е напът, всеки от тях се търгува по-скъпо, отколкото през предходните години. Това се дължи на нарастващото търсене на батерии.
Средната цена на батерията щеше да бъде още по-висока, ако не беше преминаването към по-евтини батерии с литиево-железен фосфат (LFP), които не съдържат никел или кобалт.
LFP батериите спечелиха значителен пазарен дял през последните три години, като BloombergNEF очаква те да представляват около 40 процента от глобалните продажби на EV тази година.
Маржовете на производителите на батерии също са по-ниски тази година, което предполага, че те са поели част от нарастващите разходи за материали и компоненти.
Най-ниските регистрирани цени в изследването са за електрически автобуси и ванове в Китай - 131 долара за кВч. Средните пакетни цени за изцяло електрически коли са $138 за кВч.
На регионална основа пакетните цени са били най-евтини в Китай - 127 долара за кВч. В САЩ и Европа са съответно с 24% и 33% по-високи.
Големият въпрос е какво ще се случи след това. Екипът на BloombergNEF очаква цените да останат високи през следващата година, като се повишат леко спрямо нивата от 2022 г.
И отново да започнат да падат през 2024 г., тъй като повече доставки на суровини идват онлайн, натискът върху веригата за доставки отслабва, а технологиите за батерии от следващо поколение и дизайнът започват да си проправят път в микса от превозни средства.
Често цитиран показател за това кога електромобилите ще достигнат ценови паритет с конвенционалните е $100 за кВч. BNEF прогнозира, че средните цени на батериите трябва да паднат под този праг до 2026 г. Това е две години по-късно от очакваното преди.
Заслужава да се отбележи обаче, че 100 долара за кВч е стойност, която съществува от повече от десетилетие и не отчита напълно как цената на почти всичко се е увеличила поради инфлацията, особено през последните 18 месеца.
Средните цени на нови коли в САЩ се покачиха до над 48 000 долара тази година, най-високото ниво досега.
В заключение цените на батериите трябва да паднат още, за да може по-голяма част от колите за средната класа да станат електрически това десетилетие. Това все още е постижимо, но ще изисква много повече инвестиции във всички области, както и в научноизследователска и развойна дейност, и подобрения на производствения процес.