Накладките на спирачките са т.нар. консуматив. Те се износват по малко при всяко спиране и в един момент се налага да бъдат сменени с нови.
В повечето случаи накладките могат да издържат поне 35-40 000 км. преди да се наложи смяната им. Разбира се, това варира според тежестта на автомобила, стила на шофиране и типичното шофиране.
Ако колата се използва предимно за извънградски пътувания и се спира плавно, накладките може и да надскочат прогнозните си километри. Но, ако се шофира предимно в града и/или се кара спортно и се спира рязко, тогава сензорите може да „светнат“ и по-рано.
Понякога обаче смяна е нужна неочаквано рано. И съответно това провокира резонния въпрос каква е причината, като от MyDriversEdge дават няколко потенциални варианта.
Първият е неправилното обезвъздушаване на спирачната система. Ако не са махнати всички въздушни мехурчета, това влошава ефикасността на спирането и спирачната течност не успява да изпълни ролята си пълноценно.
Проблем може да бъде и използването на изкривени спирачни дискове или неизправни спирачни апарати. Ако тези компоненти не са в добро състояние, те ще „предадат“ проблемите си и на накладките. Това може да е особено видимо, ако те се износват повече от едната страна.
Тогава може увредено спирачно бутало да притиска накладките до диска и да ускорява износването им. Или крив диск да води до неравномерно износване.
Използването на неподходящи накладки също може да е фактор в тяхното бързо износване (и недобро спиране на автомобила). Това може да се получи, когато сме спестили средства и сме взели по-евтини накладки, чийто спецификации не отговарят на нуждите на автомобила. Или сме попаднали на фалшиви части.
Неправилното спиране също е фактор за по-бързото износване на накладките. Може и трябва да си помагаме с по-ниските предавки при намаляването на скоростта. Използването на по-ниска предавка (например трета вместо четвърта) и при движение по нанадолнище ще намали нуждата от постоянно натискане на спирачките за „обиране“ на скоростта, като ще намали износването и ще подобри разхода на гориво.
Неспазването на дистанция е друг скрит „убиец“ на накладки. Честите натискания на педала на спирачките, особено по-резките, ускоряват износването. Затова спазването на по-голяма дистанция от предната кола ще даде повече време за реакция и намаляване на скоростта чрез вдигане на крака от педала и/или превключване на по-ниска предавка, вместо всеки път да се „скача“ на спирачките.
Регулярното претоварване на автомобила също води до по-бързо износване на накладките. Голямото тегло изисква повече спирачни усилия, така че в колата не трябва да има ненужен багаж, особено много тежък, който разнасяме постоянно навсякъде, защото не ни се занимава да го приберем. Разбира се, всичко това се отразява и на спирачните дискове, чието износване също се ускорява.