Бедните и без коли - много по-често жертви на катастрофи

Бедните и без коли много по често жертви на катастрофи

, ЕПА/БГНЕС

Бедните и без коли - много по-често жертви на катастрофи

Бн ните по света стават много по-често жертви на пътни инциденти, въпреки че много по-рядко шофират, като броят на смъртните случаи сред тях се очаква да нарасне почти двойно пред следващите 20 години, алармира първото глобално изследване на сигурността по пътя.

Публикуваният днес доклад на Световната здравна организация (СЗО, WHO.int) предоставя първия по рода си анализ на степента, в която 178 държави прилагат мерки за безопасност по пътищата - като ограничаване на скоростта, шофиране в трезво състояние, употреба на предпазни колани и мотоциклетни каски др.

Над 90% от смъртните случаи на пътя стават в развиващите се и средно развитите страни, при положение, че там са съсредоточени едва около 48% от автомобилите в света, уточнява Етиен Круг, директор на отдела за предотвратяване на насилие и травми към ООН.

Най-високите нива на смъртност са регистрирани в Източното Средиземноморие и Африка, а най-ниските - в богати страни като Холандия, Швеция и Великобритания.

Въпреки че то се е стабилизирало или е намаляло в много от развитите страни обаче, жертвите на катастрофи като цяло се увеличават в повечето райони на света и ако тази тенденция продължи, те ще достигнат близо 2,4 млн. на година до 2030 г.

Обезпокоителен в статистиката е и фактът, че половината от общо 1,27 млн. жертви на пътни инциденти всяка година са хора, които не шофират или не се возят в автомобил - пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти. В защита на тези уязвими групи се прави твърде малко, предупреждава организацията.

Тя предлага мерки като оформянето на тротоари, издигането на парапети, отделни ленти за мотоциклетистите и колоездачите, употребата на каски и по-добра грижа за получените при инцидентите травми.

Катастрофите причиняват между 20 и 50 млн. наранявания всяка година и са една от основните причини за инвалидност.

Според проучването едва 15% от страните прилагат на практика необходимото законодателство, за да се борят с проблема. Това автоматично означава, че 85 на сто не правят нищо, за да се преборят с опасността по пътищата.

Още статистика:

По-малко от 1/3 от изследваните държави покриват основните изисквания за намаляване на скоростта в градските райони.

По-малко от 50 на сто от държавите прилагат мярката от 0,05 г/децилитър като летва за шофиране "пийнал".

Едва в 57% от страните има задължително изискване всички пътници в автомобилите да носят предпазни колани. В по-бедните държави процентът е само 38.

Половината от държавите нямат закон, който задължава да се употребяват детски седалки и др. в колите. Процентите варират от 90 в развитите страни, до 20 в развиващите се.

Източник на статията: Vesti.bg