Най-старият автомобил в движение бе продаден на търг за 4,62 млн. долара. Аукционната къща, организирала търга - RM Auctions, бе оценила експоната на около 2-2,5 млн. долара. Запазен в тайна купувач плати обаче почти двойно.
Моделът от 1884 г. "Де Дион Бутон е Трепаду Дос-а-до Стийм Рънабаут" (De Dion Bouton Et Trepardoux Dos-A-Dos Steam Runabout) прилича твърде малко на модерните коли и далеч повече на... парен локомотив.
Автомобилът, който се появява малко преди Карл Бенц да покаже своето творение, смятано за предшественик на модерните автомобили с двигатели с вътрешно горене, е участник и в първата автомобилна надпревара в историята.
Всъщност за първо подобно състезание обикновено се смята Париж-Руан, което се провежда през 1895 г. Има обаче и една странна надпревара осем години по-рано - от Пон дьо Ной в Париж до Версай.
На нея се явява само едни автомобил - именно този "Де Дион Бутон". Той се справя успешно с 20-километровото трасе, а на правите участъци достига впечатляващата скорост от 60 км/ч.
Създаването на автомобила е финансирано от граф Де Дион, който в началото на XX в. ще се утвърди като един от основните автомобилни производители, преди компанията му да западне в годините след Първата световна война.
Създаването му е поверено на инженерите Жорж Бутон и Шарл-Арман Трепаду. Творението им е кръстено на галено "Маркизата" - освен че официалното му име е твърде дълго, по този начин граф Де Дион прави реверанс към своята майка.
Автомобилът е открит, четириместен, като седалките са обърнати с гръб една към друга (оттук и името му dos-a-dos).
Пасажерите седят върху голям воден резервоар, а цялата машина се задвижва от два парни двигателя, които са свързани с предните колела. На задните е поверена работата по завиването.
Приготовлението за път отнема доста време - нужни са около 45 мин. да се приготви огъня и да се загрее водата, така че да се осигури пара за задвижването.
Водният резервоар с вместимост около 180 л стига за пътуване от малко над 30 км.
"Де Дион Бутон" произвеждат общо пет-шест автомобила от този тип, както и няколко десетки други, които обаче са само с три колела.
Първият собственик на продадената сега машина е самият граф Де Дион, който я продава през 1906 г. на френския офицер Анри Дориол. Тя остава притежание на неговото семейство до 1987 г., когато я купува Тим Мур. Британецът е член на ретроклуб в страната си и успява да я възстанови в оригиналното й състояние.
През 2007 г. "Маркизата" е продадена на американския колекционер Джон О'Куин за 3,6 млн. долара.