В сичко живо бяга от евтините автомобили като зъл демон от свещеник, поне на кино (справка „Екзорсистът на папата”). Преди години Карлос Гон искаше да продава милиони евтини коли, а печалбата щеше да дойде от само себе си, от обемите. Тази търговска практика на автомобилния пазар отдавна е зачеркната, всички марки се препозиционират и продават все по-скъпи автомобили, натъпкани с всевъзможни технологии и екстри, които вдигат цената на продукта, но не струват скъпо за производителя.
Dacia Sandero Stepway Extreme
Катализатор на тази тенденция бе пандемията, в следствие на която колите станаха кът, а марките започнаха да продават само най-скъпите си модели и оборудвания. Клиентите свикнаха и сега сякаш няма връщане назад.
Но има един фактор, от който всички треперят: китайската инвазия с евтини автомобили (било то и на ток) предстои. Само Dacia не се притеснява от това, защото компанията използва изпитана рецепта от години, която днес дава най-добрите резултати. И ще я пази от евентуални китайски главоболия.
А тази рецепта й носи 16,7% ръст на продажбите през първите девет месеца на годината. За същия период на годината продажбите на Sandero са нараснали с 18,3% до 166 675, с което моделът е вторият най-продаван в Европа след лидера Tesla Model Y.
Как тези два модела са разделени от 14 000 продажби в статистиката, след като са толкова различни един от друг? Как е възможно да стоиш толкова близо до трендсетъра с неговите технологии, електрическо задвижване и инфлуенсър сила? Просто е: рецептата на успеха на Dacia си остава актуална и днес. Докато младоците искат да имат селфи камера в автомобила, за да се постват и хвалят в социалните мрежи, здравомислещият, стъпил на земята клиент иска автомобил, който да е с точно толкова оборудване и системи, от колкото се нуждае и е готов да плати за тях.
Прагматичните клиенти не се интересуват от технологични джаджи, кожа или голяма мощност, те търсят възможно най-доброто съотношение качество-цена, сделка, която е особено важна в днешните времена на все по-скъп живот.
Но това в никой случай не означава, че те търсят автомобил, който постоянно да им напомня, че се намират на дъното на автомобилния океан. Затова Dacia им предлага топ нивото на оборудване Extreme за цялата моделна гама. Тук трябва да вметна, че 70% от клиентите на Dacia избират именно топ оборудване за своите автомобили. То не включва масажна функция, Алкантара, гласов асистент или панорамен покрив, но дава есенцията. При Extreme то се изразява в следните характеристики.
Нов екстериорен цвят (кедровозелено) за Sandero Stepway, Duster, Jogger, син за Spring. Имаме меднокафяви елементи в екстериора и интериора, „топографски” декоративни елементи, както и 16-цолови (за Sandero Stepway и Jogger, 17-инчови при Duster) черни алуминиеви джанти.
В интериора новост е тапицерията MicroCloud. Наподобява кадифе на допир, но въпреки мекото усещане на допир, тя е устойчива и лесна за почистване. Използвана е върху арматурното табло на Sandero (и Jogger), както и върху панелите на вратите и седалките на двата модела и Duster. Тук също имаме топографски декорации и меднокафяви детайли.
Другата новост е стандартно монтираната система Extended Grip за оптимизиране на сцеплението в Sandero Stepway и Jogger. Системата в никакъв случай не значи, че вече може да се впуснете в тежки офроуд приключения (ако не сте зад волана на Duster, но той си е с 4х4), а просто адаптира работата на ESP и ASR на моделите с предно предаване, така че колелата да могат да издрапат на хлъзгав терен.
Нагоре към върха на статистиката на автомобилните продажби Sandero драпе и с други характеристики, които му помагат. Моделът е един от най-евтините на пазара, но както казах в самото начало, той не изглежда евтино. И за това спомагат не само обновеният дизайнерски облик, топ оборудването Extreme, но и версията Stepway, която дава кросоувър излъчването, към което се стремят частните клиенти, които купуват автомобила. Щипка сол добавят модулните релси на покрива. Освен това моделът ползва същата платформа, върху която е изграден най-продаваният френски модел – Renault Clio. Има и модерни двигатели, а стане ли дума за тях, то в България най-удачният вариант е версията със заводска газова система.
Последното словосъчетание действа като афродизиак на родния потребител, при това съвсем разбираемо. Не знам дали стрити рога от еленски рога помагат на либидото, но кажеш ли „пропан-бутан” и 1000 км с два резервоара (обемът на този за газ е 40 л, този за бензин е 50 л), то погледът на нашенеца се изцъкля и мозъкът му трескаво започва да смята. А като добавим и факта, че цялата моделна гама на Dacia у нас се предлага с версия на газ, то ситуацията се избистря.
Допълнителен катализатор за приповдигане на настроението от горните факти идва теглото на Sandero Stepway от 1134 кг. То спомага за ниския разход и за възможността моделът да дърпа по планинските отсечки на пловдивския Orange County като планинска коза, пъргаво и уверено в завои, макар да е само със 100 к.с., без много асистенти. Не казвам, че по завоите в Родопите е най-удачното возило, напротив, но пък е забавен, ако тръгнеш да се опитваш да извадиш душата му.
Аз го направих и не се разочаровах. Не го натоварих с прекалено високи очаквания, затова Sandero ми се отблагодари и с нисък разход, когато си тръгнах обратно към София. В интериора има достатъчно място за петима, заради ниското си тегло дори може да засрами по принцип каращите като луди „баничарки” по магистралата. Но най-важното е, че тази кола е нереално евтина на фона на днешния луд пазар.
Стартовата цена на ECO-G 100 е 30 990 лв., а версията Extreme струва 34 990. Трябва да се има предвид и още нещо. Моделите на Dacia се купуват предимно и основно от частни клиенти.
Причината е, че Dacia и Sandero не дават обещания, които не могат да спазят. По-важното е, че постига основната цел, която й е поставена: да е просто, просторно превозно средство на цена, която никой друг не може да предложи. Добавената стойност идва под формата и на ниски експлоатационни разходи, доста приятна визия и ново топ ниво на оборудване, в което стандартно влиза Extended Grip и 16-цолови черни лети джанти.
Технически характеристики
Dacia Sandero Stepway ECO-G
Размери
Дължина, мм: 4099
Ширина, мм: 1848
Височина, мм: 1535
Междуосие, мм: 2604
Тегло, кг: 1134
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 999
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 100 при 5000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 170 при 2000-3500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 177
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 11,9
Среден разход, л/100 км: 7,4 – 7,7 (на газ)
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 34 990