Сърцето казва Renault Clio Hybrid, разумът Clio LPG (тест драйв)

Топ версията на оборудване esprit Alpine с хибридно задвижване те кара да се чувстваш като в автомобил от по-горния сегмент, но двугоривното Clio на газ и бензин е отговор на молитвите за ниски експлоатационни разходи

,
Renault Clio 2024

CarMarket.bg

С амо допреди месец можех спокойно да кажа, че малкият автомобил бе в предсмъртна агония, участ, надвиснала над него вследствие на екологични дерзания на политиците в Брюксел. Участ, която новият еко стандарт Евро 7 би го направил неконкурентноспособен, въпреки неследствената му ефикасност.

Стана така, че Ford обяви пенсионирането на Fiesta след 40 години вярна служба, Sкoda и VW заговориха, че същата участ ще сполети Fabia и Polo. Но, слава Богу, в Брюксел видяха грешките си и решиха да оставят компаниите на мира.

В цялата картинка Renault сякаш имаше вътрешна информация. Не само че въобще не намекна нищо по адрес на Clio, а е ясно, че новото поколение е в процес на разработка. Докато той завърши, Жил Видал и екипът му оставиха своя забележим подпис върху настоящото поколение, което да продължи наследството на оригинала от 1990 г., превърнал се в най-продавания френски автомобил с над 16 млн. продажби до днес.

CarMarket.bg

Макар големите разходи на компаниите да продължават да отиват в посока електрификация и технологии, които да намалят разхода и СО2 емисиите; да направят автомобила още по-сигурен и комфортен; да дадат на водача и спътниците му най-широк и модерен набор от опции за забавление и свързаност с външния свят, дизайнът е този, който те грабва (или отблъсква) от пръв поглед. Особено силно важи за френските коли, в страната, в която дори храната трябва да е красива, а думата amour е основополаща в целия речник. Чак след това идват технологиите.

Затова започвам именно с дизайна, защото първосигналната реакция и визуалният контакт с автомобила винаги са имали особена тежест в оценката ми за него. А и екстериорът е този, който е претърпял най-съществена промяна при този фейслифт на Clio.

CarMarket.bg

След като Жил Видал, най-големият (според мен) и важен трансфер Renault пое щафетата, вече се избистря визията му за фирменото лице, което той ще наложи. Разбрахме какво ще е то с Rafale, сега го виждаме пренесено и върху размерите и формите на Clio. Бих казал, че се е справил отлично, за пореден път.

Най-големите новости виждаме в предницата. Радиаторната решетка е по-голяма, направена от малки ромбчета, копиращи огромния ромб в центъра на решетката.

Clio е първият модел от „Новата вълна“ на Renault, който ни показва новия светлинен подпис, вдъхновен от логото: всяка от LED дневните светлини от двете страни формира едната половина от изправен ромб. Тънките full-LED предни фарове (при всички нива на оборудване) допълнително придават спортно излъчване на предницата. Те комбинират до пет високотехнологична светлинни лъча (три преди), които автоматично адаптират разпределението на светлината между дългите и късите светлини.

Сивите контрастиращи детайли, емблемите, 17-цоловите „диамантени” джанти и скритите ауспуси издават новото топ ниво на оборудвате еsprit Alpine. Отзад промените са по-малко, бронята е леко видоизменена, а стоповете вече са с прозрачни капаци. Моделът идва със 7 цвята, като синият му стои наистина много добре.

Renault България

В интериора на обновеното Clio ще откриете подобна конфигурация на досегашната, разликата идва от въвеждането на новото топ оборудване esprit Alpine, което вкарва доста специални детайли, за да се различи от techno.

Брандираните с логото Alpine седалки с учудващо спортни, със сериозна странична упора. Премиум усещането идва от сините декоративни шевове и флагът на Франция в червено, бяло и синьо. Педалите са алуминиеви, воланът е перфориран (с двойни шевове в цвета на френския трикольор), централният дисплей е 9,3-инчов с вградена навигация, приборното табло е 10-инчово. Но не мога да подмина и твърдата пластмаса.

От Renault се гордеят с факта, че седалките тук са изработени от 72% рециклиран PET (полиетилен) на основата и облегалката и 13% рециклиран текстил със зърнесто покритие по страните на седалките. Обемът на багажника от 391 литра нарежда Clio сред най-добрите в сегмента, но хибридната система изяжда 90 л (301).

CarMarket.bg

Така стигам до областта на задвижването, където изпъква най-силната черта на Clio. Обикновено съм свикнал да говоря за такова разнообразие при VW/Skoda, но ето че и французите могат да се мерят в категорията „от пиле мляко”.

Не случайно Renault се хвали, че предлага най-богатия набор от двигатели в сегмента. Имаме атмосферен мотор (вероятно за фирмени автопаркове), следва турбо негова версия и хоп, изненада: Clio с дизел през 2023 г.

Но сърцето ми казва, че трябва да отдам нужното внимание на хибридната версия, която изглежда любима на Renault в момента. Плъг-ин хибридът е скъп, ми казва Оливие Брос в интервю по време на салона в Мюнхен.

„Продажбите на хибриди буквално избухнаха. Затова вярваме, че хибридът дава плавен преход към пълна електрификация.”

Renault България

Версията E-Tech full hybrid е със 145 к.с. Системата обединява 1,6-литров, 4-цилиндров двигател, два електромотора (мотор с 36 кВт и високоволтов стартер-генератор с 18 кВт) и батерия с 1,2 kWh. За тази конфигурация Renault казва, че Clio може да използва електромотора до 80% от времето в града, намалявайки разхода с 40% в сравнение на конвенционален бензинов двигател.

Там, в града, многорежимната трансмисия си работи спокойно и ненатрапчиво, но излезеш ли извън града, поискаш ли от Clio да изпревариш или ускориш рязко, настъпва драма. Резултатът е едно рязко виене на двигателя и ти трябва време, за да настроиш шофирането си към този факт. Просто не можеш да очакваш сгазване на педала на газта, както при нормалния автоматик, за да ускориш рязко. Трябва да го правиш по-плавно.

На другия полюс е това, което казва разумът ми. А то е, че версията TCe 100 LPG е вярното решение за нашите условия. По заводски данни излиза, че Clio може да мине с два пълни резервоара (39 литра е бензиновият, 32 л е този за газта) 1000 км! Не съм го карал така, че да успея да направя това, напротив, дадох му малко pedal to the metal, макар за 100 к.с. и 170 Нм това да не е нещо кой знае какво. Но, хоп, изненада, този 3-цилиндров турбо мотор с 6-степенна механична кутия работи много плавно и тихо, макар завихрянето около огледалата на магистрала да се усеща.

CarMarket.bg

Пробвах го и на изкачване (и спускане) към Паничище. Механиката му отдолу е непроменена, така че Clio си остава доста прецизен, драпещ в завоите без осезаемо недозавиване. На спускане е дори по-впечатляващ, на дълги разстояния също си остава повече от добро решение, поддържайки максимално разрешената скорост на магистрала без проблем и напрягане за мен.

Тук идва и фактът, че заводският параметър на Clio Hybrid е 5,2 л/100 км. Тогава, защо е това двоумене, след като и хибридната версия, и тази на газ са икономични? Идват от това, че второто ниво на оборудване на Clio LPG струва 41 490 лв. с ДДС (37 890 е базовото), докато същото ниво (techno) на E-Tech full hybrid излиза 49 990 лв., докато версията esprit Apline започва от 54 990 лв. В такъв случай аз бих послушал разума си.

CarMarket.bg

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Renault Clio E-Tech full hybrid 145

Размери

Дължина, мм: 4053

Широчина, мм: 1798

Височина, мм: 1440

Междуосие, мм: 2583

Тегло, кг: 1238

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1598

Макс. системна мощност, к.с.: 145

Макс. системен въртящ момент, Нм: 205

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 180

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,9

Среден разход, л/100 км: 4,4 – 4,7

Вредни емисии СО2, г/км: 98 - 107

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 49 990

Renault Renault Clio Renault Clio 2024 Рено Клио тест драйв