Ж ивеем в смутни времена, в които политика, пари, власт и религия взимат връх над здравия разум и човечността. В моето поле на изява също се води война, но за по-голям пазарен дял, а Blitz, светкавицата в решетката на Opel, и стремежът за бързо възвръщане на загубените (в нашата страна това вече се случва) през последните години пазарни позиции на марката, е удачен вариант за обрисуване на атаката, която поема немската марка.
А че Astra GSe има всички необходимо за тази атака на Opel, аз лично не се съмнявам. Разбрах го по възможно най-приятния начин: с едно пътуване до Гърция за закриване на летния сезон.
Opel Astra GSe
Още по-приятно е, когато човек има повод да се върне назад във времето, по което мнозина въздишат. Времена, когато на Слънчака е имало два хотела, когато стигането до морето си е било цяло пътешествие. Времена, когато автомобилът е бил в разцвета си, атмосферният двигател е властвал, а Брюксел никой не е знаел къде се намира на картата. Това са времената, когато върху задния капак на Opel Monza е стояло обозначението GSe.
Днес то отново се върна на мястото си, но вместо Grand Sport Einspritzung (от англ.: Grand Sport Injection), съкращението вече идва от Grand Sport Electric, обособявайки нов суббранд, в който за момента фигурират Grandland GSe и Astra/Astra Sport Tourer GSe.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50619/50619477/685-395-opel-astra-gse.jpg)
CarMarket.bg
Новите времена искат кардинални мерки, затова и Opel се обрече на вечна вярност на тока. Ето тук Брюксел излиза на преден план, защото всичко вече се измерва в грамове CO2. Но Electric не бива да заблуждава, защото тук говорим за електрифициран автомобил, а не за изцяло електрически. Говорим за ниски емисии, но с висока мощност, която вкарва този автомобил в сегмента на т. нар. горещи хечбеци, макар и да не е типичният представител. Причината е, че Astra GSe стои в разкрач между две крайности: на спортното пътно поведение и на икономичността. Но преди да стигна дотам, започвам с визията, която винаги е била най-важната и първосигнална за мен при избора на автомобил.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50619/50619468/685-395-opel-astra-gse.jpg)
CarMarket.bg
Astra GSe изглежда много добре. Екипът на Марк Адамс е дал на хечбека спортно излъчване чрез остри линии, бяла перла с контрастиращи в черен гланц покрив, колони, капаци на огледалата, предна решетка, заден дифузьор и много атрактивна трета стоп светлина, изработена в стила на болидите от Ф1. Добавям аеродинамичните 18-цолови джанти и фирменото лице Opel Vizor, за да придобие картинката завършен вид.
Няма да пропусна матричните фарове IntelliLux LED Pixel с по 84 светодиода във фар (но срещу 2090 лв.). Технологията е сложна за описване, затова накратко: светлинният им сноп се регулира в рамките на милисекунди, за да осветява пътя възможно най-добре в различните пътни ситуации. За човек с няколко диоптъра (като мен) тези фарове задължително трябва да се отметнат, когато се прави конфигурация на автомобила.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50619/50619478/685-395-opel-astra-gse.jpg)
CarMarket.bg
Интериорът на Astra GSe е също толкова впечатляващ, с типичните за един спортен автомобил елементи: перфорирана кожа на волана със скосено дъно и стандартни спортни седалки (със сертификат от AGR), тапицирани с Alcantara и ваган кожа по бордовете на седалките. Който обича изцяло кожения салон, Astra GSe предлага и такъв (с подгрев, вентилация и масаж), но екстрата излиза скъпично.
Приборното табло и централният дисплей са позиционирани под общ стъклен панел. Боравенето с тях е лесно и показва, че няма нужда да са монтирани екрани с размера на тези в iMax киносалон.
Мултимедийната система е съвместима с Apple CarPlay и Android Auto, 360-градусова Intelli-Vision камера подпомагат водача при маневриране, а физическите бутони на централната конзола улесняват боравенето с климатика и аудиото по време на път. Изключването на Асистента за поддържане лентата на движение става много лесно, което аз използвам за мерило за интуитивност във всеки автомобил.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50619/50619471/685-395-opel-astra-gse.jpg)
CarMarket.bg
На пътя нивата на лудост и стабилност на OPC са отдавна оставени в историята. Задвижването е добре познато от гамата на Stellantis, става въпрос за 1,6-литров турбо бензинов мотор със 180 к.с. и електромотор (110 к.с.) също на предната ос, чиято сумарна мощност достига 225 к.с.
Те са на разположение, когато батерията с капацитет 12,4 kWh е заредена. В този случай ускорението до 100 км/ч отнема 7,5 секунди, когато е доста добре, но не и „горещо”. По-важното е, че тази батерия позволява на плъг-ин хибрида да изминава до 64 км на ток в града (вероятно около 50-ина в реални условия).
Или пък 70 км в града със среден разход 2,5 л/100 км в режим Hybrid. Извън града обикновено плъг-ин хибридите вдигат разхода, тъй като работи основно ДВГ-то, а допълнителното тегло от батерията и електромотора си оказват своето негативно влияние. Но не и в този случай, хората от Opel са си изиграли добре картите пред Брюксел. След близо 700 км пробег аз върнах Astra GSe на среден разход 6,1 /100 км, като в един момент, при по-спокойно шофиране към Гърция разходът бе 5,2 л/100 км.
Стандартното 3,7kW зарядно гарантира зареждане на батерията за четири часа в домашен контакт, опционалното 7,4 kW зарядно сваля това време под два часа на Wallbox.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50619/50619474/685-395-opel-astra-gse.jpg)
CarMarket.bg
Остават следните въпроси: тази кола икономична ли е, спортна ли е, защо да не се погледне към Peugeot 308, след като задвижването е идентично? Отговорите са прости: Astra GSe е и икономична, и динамична, а ако държите и на второто, то няма как да търсите алтернатива в 308 или друг модел от групата на Stellantis, защото инженерите на Opel са се погрижили да запазят един коз допълнително в ръкава си.
Astra и без това е най-атлетичният хечбек в гамата на концерна, благодарение на стегнатото си окачване. Но в този случай то е допълнително снижено с 10 мм, има нови пружини отпред и отзад, които са 11% по твърди от стандартната Astra, както и нови амортисьори с технология KONI FSD (Frequency Selective Damping).
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50619/50619476/685-395-opel-astra-gse.jpg)
CarMarket.bg
Благодарение на тази конфигурация, Astra GSe стои още по-стабилно, ако решите да потърсите спортните качества на автомобила. За целта има и режим Sport, при който обаче се променят само настройките на дроселовата клапа и графиката в таблото става червена. От Opel казват, че са поработили и върху звука на изпускателната система.
В завой почти не се усеща накланяне на каросерията, което е отлично на фона на теглото от 1700 кг. ESP-то е прекалибрирано, за да се активира малко по-късно от обикновено, воланът също е по-твърд от стандартния модел.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50619/50619472/685-395-opel-astra-gse.jpg)
CarMarket.bg
Но още в самото начало изтъкнах, че един факт спира устрема на Astra GSe. Това е цената от 92 000 лева. Знам, батерия, електромотор, задвижване само на ток, но все пак говорим за хечбек от сегмент С, доскоро най-продаваните автомобили в Европа. А и Ford Focus ST е 81 000 лв. и е с 280 к.с.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Opel Astra GSe
Размери
Дължина, мм: 4374
Широчина, мм: 1860
Височина, мм: 1470
Междуосие, мм: 2675
Тегло, кг: 1678
Двигател
Тип: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1598
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 180 при 6000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 250 при 1750
Хибридна система
Електромотор: един (на предната)
Капацитет на батерията, kWh: 12,4
Макс. системна мощност, к.с.: 225
Макс. системен въртящ момент, Нм: 360
Пробег на ток, км (WLTP): 64
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 235
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,5
Среден разход, л/100 км: 1,1
Вредни емисии СО2, г/км: 24 - 26
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 92 180