Opel Astra GSe води Blitz(krieg) (тест драйв)

Има мощността, има пътното поведение, има визията за светкавична война за доверието на клиентите. Устремът й спира само един фактор

,

Ж ивеем в смутни времена, в които политика, пари, власт и религия взимат връх над здравия разум и човечността. В моето поле на изява също се води война, но за по-голям пазарен дял, а Blitz, светкавицата в решетката на Opel, и стремежът за бързо възвръщане на загубените (в нашата страна това вече се случва) през последните години пазарни позиции на марката, е удачен вариант за обрисуване на атаката, която поема немската марка.

А че Astra GSe има всички необходимо за тази атака на Opel, аз лично не се съмнявам. Разбрах го по възможно най-приятния начин: с едно пътуване до Гърция за закриване на летния сезон.

Още по-приятно е, когато човек има повод да се върне назад във времето, по което мнозина въздишат. Времена, когато на Слънчака е имало два хотела, когато стигането до морето си е било цяло пътешествие. Времена, когато автомобилът е бил в разцвета си, атмосферният двигател е властвал, а Брюксел никой не е знаел къде се намира на картата. Това са времената, когато върху задния капак на Opel Monza е стояло обозначението GSe.

Днес то отново се върна на мястото си, но вместо Grand Sport Einspritzung (от англ.: Grand Sport Injection), съкращението вече идва от Grand Sport Electric, обособявайки нов суббранд, в който за момента фигурират Grandland GSe и Astra/Astra Sport Tourer GSe.

CarMarket.bg

Новите времена искат кардинални мерки, затова и Opel се обрече на вечна вярност на тока. Ето тук Брюксел излиза на преден план, защото всичко вече се измерва в грамове CO2. Но Electric не бива да заблуждава, защото тук говорим за електрифициран автомобил, а не за изцяло електрически. Говорим за ниски емисии, но с висока мощност, която вкарва този автомобил в сегмента на т. нар. горещи хечбеци, макар и да не е типичният представител. Причината е, че Astra GSe стои в разкрач между две крайности: на спортното пътно поведение и на икономичността. Но преди да стигна дотам, започвам с визията, която винаги е била най-важната и първосигнална за мен при избора на автомобил.

CarMarket.bg

Astra GSe изглежда много добре. Екипът на Марк Адамс е дал на хечбека спортно излъчване чрез остри линии, бяла перла с контрастиращи в черен гланц покрив, колони, капаци на огледалата, предна решетка, заден дифузьор и много атрактивна трета стоп светлина, изработена в стила на болидите от Ф1. Добавям аеродинамичните 18-цолови джанти и фирменото лице Opel Vizor, за да придобие картинката завършен вид.

Няма да пропусна матричните фарове IntelliLux LED Pixel с по 84 светодиода във фар (но срещу 2090 лв.). Технологията е сложна за описване, затова накратко: светлинният им сноп се регулира в рамките на милисекунди, за да осветява пътя възможно най-добре в различните пътни ситуации. За човек с няколко диоптъра (като мен) тези фарове задължително трябва да се отметнат, когато се прави конфигурация на автомобила.

CarMarket.bg

Интериорът на Astra GSe е също толкова впечатляващ, с типичните за един спортен автомобил елементи: перфорирана кожа на волана със скосено дъно и стандартни спортни седалки (със сертификат от AGR), тапицирани с Alcantara и ваган кожа по бордовете на седалките. Който обича изцяло кожения салон, Astra GSe предлага и такъв (с подгрев, вентилация и масаж), но екстрата излиза скъпично.

Приборното табло и централният дисплей са позиционирани под общ стъклен панел. Боравенето с тях е лесно и показва, че няма нужда да са монтирани екрани с размера на тези в iMax киносалон.

Мултимедийната система е съвместима с Apple CarPlay и Android Auto, 360-градусова Intelli-Vision камера подпомагат водача при маневриране, а физическите бутони на централната конзола улесняват боравенето с климатика и аудиото по време на път. Изключването на Асистента за поддържане лентата на движение става много лесно, което аз използвам за мерило за интуитивност във всеки автомобил.

CarMarket.bg

На пътя нивата на лудост и стабилност на OPC са отдавна оставени в историята. Задвижването е добре познато от гамата на Stellantis, става въпрос за 1,6-литров турбо бензинов мотор със 180 к.с. и електромотор (110 к.с.) също на предната ос, чиято сумарна мощност достига 225 к.с.

Те са на разположение, когато батерията с капацитет 12,4 kWh е заредена. В този случай ускорението до 100 км/ч отнема 7,5 секунди, когато е доста добре, но не и „горещо”. По-важното е, че тази батерия позволява на плъг-ин хибрида да изминава до 64 км на ток в града (вероятно около 50-ина в реални условия).

Или пък 70 км в града със среден разход 2,5 л/100 км в режим Hybrid. Извън града обикновено плъг-ин хибридите вдигат разхода, тъй като работи основно ДВГ-то, а допълнителното тегло от батерията и електромотора си оказват своето негативно влияние. Но не и в този случай, хората от Opel са си изиграли добре картите пред Брюксел. След близо 700 км пробег аз върнах Astra GSe на среден разход 6,1 /100 км, като в един момент, при по-спокойно шофиране към Гърция разходът бе 5,2 л/100 км.

Стандартното 3,7kW зарядно гарантира зареждане на батерията за четири часа в домашен контакт, опционалното 7,4 kW зарядно сваля това време под два часа на Wallbox.

CarMarket.bg

Остават следните въпроси: тази кола икономична ли е, спортна ли е, защо да не се погледне към Peugeot 308, след като задвижването е идентично? Отговорите са прости: Astra GSe е и икономична, и динамична, а ако държите и на второто, то няма как да търсите алтернатива в 308 или друг модел от групата на Stellantis, защото инженерите на Opel са се погрижили да запазят един коз допълнително в ръкава си.

Astra и без това е най-атлетичният хечбек в гамата на концерна, благодарение на стегнатото си окачване. Но в този случай то е допълнително снижено с 10 мм, има нови пружини отпред и отзад, които са 11% по твърди от стандартната Astra, както и нови амортисьори с технология KONI FSD (Frequency Selective Damping).

CarMarket.bg

Благодарение на тази конфигурация, Astra GSe стои още по-стабилно, ако решите да потърсите спортните качества на автомобила. За целта има и режим Sport, при който обаче се променят само настройките на дроселовата клапа и графиката в таблото става червена. От Opel казват, че са поработили и върху звука на изпускателната система.

В завой почти не се усеща накланяне на каросерията, което е отлично на фона на теглото от 1700 кг. ESP-то е прекалибрирано, за да се активира малко по-късно от обикновено, воланът също е по-твърд от стандартния модел.

CarMarket.bg

Но още в самото начало изтъкнах, че един факт спира устрема на Astra GSe. Това е цената от 92 000 лева. Знам, батерия, електромотор, задвижване само на ток, но все пак говорим за хечбек от сегмент С, доскоро най-продаваните автомобили в Европа. А и Ford Focus ST е 81 000 лв. и е с 280 к.с.

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Opel Astra GSe

Размери

Дължина, мм: 4374

Широчина, мм: 1860

Височина, мм: 1470

Междуосие, мм: 2675

Тегло, кг: 1678

Двигател

Тип: 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1598

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 180 при 6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 250 при 1750

Хибридна система

Електромотор: един (на предната)

Капацитет на батерията, kWh: 12,4

Макс. системна мощност, к.с.: 225

Макс. системен въртящ момент, Нм: 360

Пробег на ток, км (WLTP): 64

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 235

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,5

Среден разход, л/100 км: 1,1

Вредни емисии СО2, г/км: 24 - 26

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 92 180

Opel Opel Astra Opel Astra GSe тест драйв Опел Астра