Opel вдига нивото с Grandland GSe (ВИДЕО ревю)

Основоположникът на един суббранд идва с 300 к.с., два електромотора, задвижване на четирите колела, 300 к.с., 520 Нм, среден разход на гориво малко над литър, все предпоставки да изкажем горното твърдение

Т урбулентните години на оцеляване и възкръсване отминаха. Мнозина предричаха тежки времена под шапката на Stellantis, но това е бронираният щит за германската марка, която не бе потопена дори след многобройните опити на General Motors. Днес за автомобилния бранш обединението прави силата, затова аз съм твърдо убеден, че немско-френските корени на Opel и Grandland могат да устоят на бурята електрификация, която вече бушува на континента и в света.

Opel се обрече на вечна вярност на тока, но до края на десетилетието преходът към изцяло електрически автомобили ще бъде изнесен от автомобили като този, който отново върна едно позабравено трибуквено обозначение в гамата на марката, което постави основите на нов суббранд.

 STOP&GO: Заводските параметри казват, че Grandland GSe може да измине средно до 59 км само на ток (WLTP), ако се движи само в града  до 75 км.

CarMarket.bg

STOP&GO: Заводските параметри казват, че Grandland GSe може да измине средно до 59 км само на ток (WLTP), ако се движи само в града до 75 км.

Клиентите на марката не трябваше да чакат дълго, за да видят отново трибуквена добавка след името на модел на Opel, след като с изтеглянето на Insignia от порфолиото изчезнаха и емблемите GSi и OPC.

При Commodore и Monza това съкращения идваше от Grand Sport Einspritzung (от англ.: Grand Sport Injection). Но при Grandland добавката GSe идва от Grand Sport Electric. Логично е да го видим именно върху Grandland, който бе първият сериен автомобил на Opel, който комбинира двигател с вътрешно горене и електрически мотор през 2019 г. Днес Opel има и друг плъг-ин Grandland, но разликите с него са съществени.

 STOP&GO: Матричните фарове Intelli-Lux LED Pixel са съставени от 168 светодиода, по 84 на фар.

CarMarket.bg

STOP&GO: Матричните фарове Intelli-Lux LED Pixel са съставени от 168 светодиода, по 84 на фар.

Започвам с очевидните, тези в дизайна на модела. Характерните за този вид автомобили черти създават доста убедително излъчване. Най-привлекателен за мен е автомобилът отстрани, като за това допринася обратната С-колона и рязко спускащата се назад линия на покрива. Тя е акцентирана чрез хромирана лайстна, започваща от предната колона, минаваща над страничните стъкла и завършваща в задния ръб на покрива. Тя се дублира от блестящите релси на покрива, като тези два детайла се съчетават успешно със страничния ръб през вратите, за да се получи изключително спортен и същевременно елегантен профил. Двуцветни и силно изпъкващи са и 19-цоловите джанти Monza.

 STOP&GO: Стандартно моделът се предлага с двуцветни 19-цолови алуминиеви джанти Monza (гуми 225/50 R 19)

CarMarket.bg

STOP&GO: Стандартно моделът се предлага с двуцветни 19-цолови алуминиеви джанти Monza (гуми 225/50 R 19)

Фирменото лице Opel Vizor е силно устойчиво на времето, а тук е подсилено със спортна броня с гланцирани черни вложки. Нова е и задната броя, както и дифузьорът.

Не мога да не отбележа и матричните фарове IntelliLux LED Pixel. Има конкуренти с матрични фарове, но при никой от тях технологията не е толкова развита. В този случай говорим за 168 светодиода (по 84 на фар, разпределени в три реда, всеки с конкретно предназначение). В режим къси светлини, един ред пиксели от матрицата се грижи за постоянната адаптация и насочването на светлинния поток в кривата на завоя. Средният ред пиксели на свой ред осъществява мигновеното и извънредно прецизно изключване на светлинния поток в отделни сектори с цел предотвратяване заслепяването водачите на насрещно движещите се автомобили. На границата между осветената зона и тъмнината, третият ред прецизно настроени и динамично адаптиращи се пиксели се грижи за осигуряването на оптималния обхват на светлините.

Благодарение на системата видимостта се подобрява значително, а безопасността на пътниците, водача и останалите участници в пътното движение нараства неимоверно. Интелигентната система адаптира светлинния лъч непрестанно, с реакция от милисекунди, според обстановката.

 STOP&GO: При кикдаун се включва и предният електромотор с 83 kW и 166 Нм, така за 10 секунди водачът разполага с всичките 300 к.с. и 4WD.

CarMarket.bg

STOP&GO: При кикдаун се включва и предният електромотор с 83 kW и 166 Нм, така за 10 секунди водачът разполага с всичките 300 к.с. и 4WD.

Ако стандартният плъг-ин хибрид на Grandland е с 225 к.с. и предно, тук картинката е на следващо ниво. Отново имаме 1,6-литров турбо бензинов мотор със 180 к.с., който работи с два електромотора на предната и задната ос. Така сумарната системна мощност достига 300 к.с. и 520 Нм въртящ момент, най-високата мощност сред конкурентите в сегмента. Тя осигурява ускорение до 100 км/ч за 6,1 секунди, отново най-добър параметър в сегмента.

Но най-важното: имаме задвижване на четирите колела при поискване, т.е. при активиране на режим 4WD или при кикдаун.

 STOP&GO: На домашен Wall Box (22 kW с опционално 7,4 kW зарядно) зареждането отнема 1,40 ч.

CarMarket.bg

STOP&GO: На домашен Wall Box (22 kW с опционално 7,4 kW зарядно) зареждането отнема 1,40 ч.

В цялата картинка трябва да включим и литиево-йонната батерия с капацитет 14,6 kWh (13,2 използваем капацитет). Стандартно моделът идва с 3,7-киловатово бордово зарядно и mode 2 заряден кабел. С тях на обикновен домашен ел. контакт батерията се зарежда за 7,30 ч. Опционалното 7,4-киловатово бордно зарядно струва 1125 лв. На Wall Box с 11 kW мощност батерията се пълни за 3,35 ч. Ако домашната стенна станция е с 22-киловатова мощност, зареждането отнема 1:40 ч.

Всичко това е изключително важно за един плъг-ин хибрид, тъй като пълният потенциал на този тип задвижване изисква ежедневно зареждане на батерията. Заводските параметри казват, че Glandland GSe може да измине на ток до 59 км по цикъла WLTP, а ако се шофира само в града – пробегът скача до 75 км. Всички проучвания по света казват, че средно един водач изминава между 40- и 45 км, което означава, че бихте могли да се движите в града изцяло на ток, но стига вечерта да сте си направили труда да включите щепсела в контакта.

 STOP&GO:Стандартно GSe е оборудван със спортни седалки със сертификат от AGR, тапицирани в Alcantara и веган кожа (подгрев). Естествената кожа струва допълнително 3215 лв., като предните седалки имат и вентилация към отоплението, задните само с подгрев.

CarMarket.bg

STOP&GO:Стандартно GSe е оборудван със спортни седалки със сертификат от AGR, тапицирани в Alcantara и веган кожа (подгрев). Естествената кожа струва допълнително 3215 лв., като предните седалки имат и вентилация към отоплението, задните само с подгрев.

Основният акцент в интериора се разкрива още при отваряне на вратите. Обикновено бих изтъкнал дисплеите (имаме ги и тук, няма да ги подмина), но в този случай става въпрос за спортните седалки, сертифицирани от AGR. Този сертификат гарантира, че водачът и пътникът отпред винаги са обезопасени по време на динамично шофиране, като гръбнакът им се поддържа от удобния и щадящ гърба дизайн на седалките.

Те се предлагат стандартно за модела, тапицирани с Alcantara и ваган кожа по бордовете на седалките. Но има и опция за изцяло кожена тапицерия (срещу 3215 лв.), като вече се предлага и обдухване (към подрева) за предните седалки, задните са с подгряване.

 STOP&GO: Приборното табло е 12-инчово, докато дисплеят на системата Mutimedia Navi Pro е с диаметър 10 инча.

CarMarket.bg

STOP&GO: Приборното табло е 12-инчово, докато дисплеят на системата Mutimedia Navi Pro е с диаметър 10 инча.

Освен седалките, другият фокус е воланът с плоска долна част, тапициран с перфорирана кожа. Зад него е т. нар. Pure Panel: приборно табло с диаметър 12 инча, а отстрани на него е завъртеният към водача 10-инчов сензорен екран на мултимедията.

Моделът стандартно се предлага с безключов достъп и сензорно отваряне на пета врата, размразяване на челно стъкло в зоната на чистачки, преден и заден парктроник и камера за движение на заден ход. 360-градусовата Intelli-Vision камера подпомагат водача при маневриране.

Мултимедийната навигационна система е съвместима с Apple CarPlay и Android Auto, но свързването е кабелно. Имаме станция за безжично зареждане на смартфони, разположена в средния подлакътник. Имаме и типичен скоростен лост, нещо, което вече все по-малко нови модели предлагат.

CarMarket.bg

До него е разположен малък превключвател, чрез който избирате режимите на задвижване. Автомобилът стартира винаги в режим Hybrid, но имаме още AWD, Electric и Sport. Електрическият е ясен: задвижване само на ток, докато батерията се изтощи. Sport също е ясен. Най-важен тук е режимът AWD. Когато го активираме, задвижването задължително е на 4-те колела, иначе в нормални условия задвижващ е предният мост (или задният, ако задвижването на колелата става само чрез задния електромотор).

Когато ви трябва power, more power, сгазвате педала на газта и в рамките на 10 секунди имате допълнителни 83 kW (113 к.с.) мощност, като отново задвижващи са четирите колела.

CarMarket.bg

Инженерите на Opel са поработили сериозно, за да гарантират спортно пътно поведение на Grandland GSe. На първо място са пренастроили кормилната система, снижили са окачването с 10 мм, монтирали са нови пружини отпред и отзад, както и нови амортисьори Marelli с технология KONI FSD (Frequency Selective Damping). Благодарение на настройките, Grandland GSe стои по балансирано на асфалта, но и по-твърдо и стабилно, ако решите да се порадвате на спортните качества на автомобила.

Всичко това извежда Grandland GSe пред конкурентите му, а те са сериозни играчи: плъг-ин хибридните версии на VW Tiguan, Hyundai Tucson, Kia Sportage и Ford Kuga. Първият модел, който всички използват за мерило, непредлага задвижване на двете оси, другите три имат задвижване на четирите колела, но интересното е, че Kuga не предлага 4WD за най-мощния си плъг-ин хибрид, а за този със 190 к.с. Като споменах мощност, трябва да отбележа факта, че Grandland GSe е най-мощният от всички със своите 300 к.с. и 520 Нм. Най-близо до него се доближава Tucson и Sportage с 265 к.с.

Всичко това е в полза на Opel, но темата с цените е доста деликатна. Opel Grandland GSe струва 113 000 лв. с ДДС.

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Opel Grandland GSe

Размери

Дължина, мм: 4477

Широчина, мм: 1906

Височина, мм: 1609

Междуосие, мм: 2675

Тегло, кг: 1807

Двигател

Тип: 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1598

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 200 при 6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 320 при 3000

Хибридно задвижване

Електромотори: два (на предната и задната ос)

Капацитет на батерията, kWh: 13,2

Макс. системна мощност, к.с.: 300

Макс. системен въртящ момент, Нм: 520

Пробег на ток, км (WLTP): 59

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 235

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,1

Среден разход, л/100 км: 1, 3 – 1,4

Вредни емисии СО2, г/км: 30 - 32

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 112 950

Тест драйв Opel Grandland GSe Opel