В ъзможно е да сте забравили вече Meriva. Малките MPV дълго време бяха предпочитан избор на младите семейства, но същите ги изоставиха в полза на малките кросоувъри. А ценностите на въпросните клиенти се промениха съвсем малко на фона на кардиналната смяна на предпочитанията. Те все още търсят простор, гъвкавост и икономичност, но подсладени с по-мощното излъчване и повдигната позиция на кросоувър. И не бъркайте, тук никой не говори за висока проходимост, никой и не я търси от този автомобил. Но всичко споменато преди това идва в изобилие с новия Crossland X. Казано по друг начин, това e мини MPV, маскиран като кросоувър. И трябва да призная, че тази конфигурация върши чудесна работа. Доказват го и над 50-те хиляди поръчки, които Opel обработва.
РАЗГЛЕДАЙТЕ В ПОДРОБНОСТИ НОВИЯ OPEL CROSSLAND X
В сравнение с Opel Mokka X, който се предлага със задвижване на четирите колела като опция, новият Opel Crossland X има друго предназначение. Той е идеален за града, но след седмица и близо 1000 км мога твърдо да заявя, че се чувства идеално и на магистралата, където държи 140 с разход от 6,5 л/100 км.
Х(екс)-фактор
Магърдич и компания лансират пети сезон на люпилнята за музикални таланти, докато Opel бие як шут на вратата на кросоувър сегмента. Преди около година, когато за пръв път тествах обновената Mokka, която първа въведе обозначението „Х”, недоумявах защо Opel все още е само с един модел в сегмента, след като Mokka се доказа като безапелационен успех през годините. Първо PSA пое контрола над Opel, с което най-после игото на General Motors бе отхвърлено.
Тази година е от особено значение за Opel и нейната „7 през 2017”, което ще рече 7 новости през 2017 г. Една от тях е вторият Х-фактор в лицето на Crossland, а скоро на пазара ще излезе и третият – Grandland X, но за него друг път.
Volvo XC60 е новото мерило в класа (тест драйв)
Golf 7S като iPhone 7S: минимални промени за максимален ефект (тест драйв)
Баварският трансформър BMW 440i Cabriolet (тест-драйв)
Обновеният Peugeot 308 предлага скандинавска изисканост (тест драйв)
Със своята дължина от 4,21 метра, новият Crossland X е с 16 сантиметра по-къс от Astra, но същевременно с това е с 10 сантиметра по-висок. Моделът е със 7 см по-къс от Mokka X, с колкото е и по-нисък. Интересното е, че Crossland е първият истински продукт от съвместната работа между PSA Peugeot Citroen, споделяйки доста общи технологични черти с Peugeot 2008 и C3 Aircross, както и част от двигателите на френския концерн. Големият конкурент тук е Renault Captur, като подобно на него, новият кросоувър на Opel се предлага само с един задвижващ мост.
Х(екс)-тра привлекателен
Вместо обичайната за MPV предница на снегорин, Crossland X носи маската на SUV. Типичните за този вид автомобили облицовки и сребристите детайли в предната част и през цялата долна секция на автомобила създават доста убедително излъчване.
Стегнатите странични линии заедно с привидно „плаващия покрив“, който визуално разделя горната от долната част на автомобила, оптично удължават Crossland X и подчертава просторния интериор. Този „плаващ покрив“ показва и родствена връзка с Opel Adam с неговата хромирана линия на прозорците, снижаваща се силно към задната част. Тук клиентите могат да поръчат различен цвят за покрива, което според мен е задължително, защото тази екстра е само 370 лв.
Х(екс)-тра удобен
Не случайно направих уточнението, че Crossland X произхожда от Meriva, защото интериорът е най-силната му черта. Доскоро големите минуси в интериора на Opel бяха многото бутони, ориентацията сред които бе много трудно. Но от Astra това коренно се промени. Crossland X следва наложения от хечбека стил на оформлението, което ще рече изчистено, ергономично и елегантно оформление. Стане ли дума за Opel, то AGR седалките винаги са акцент в изложението ми, тъй като обгръщат тялото и неутрализират умората на дълъг път. Срещу 1565 лв. може да изберете автомобила със стъклен покрив, който още повече „отваря” купето.
Изненадващо и за мен, но се оказа, че на магистралата Crossland X се чувства също толкова добре колкото и в града. Да, височината му не предполага динамика в завои, кормилното му управление също няма претенциите за прецизността на бръснач, но един малък семеен автомобил не е нужно да предлага подобни характеристики.
Важното тук е, че интериорът е много просторен за тези компактни размери. Задните седалки имат хоризонтален ход от 150 мм, благодарение на което обемът на багажника варира от 520 до 410 литра, като в първия случай е най-големият в сегмента. Това го казвам, защото, когато натовариш жена, дете и тръгнеш на море, багажникът е много важен. Причината: пренасям една чанта лекарства, 4 сака и още толкова торби, които незнайно как се побраха в багажника на Crossland, половината от които въобще и не влязоха в употреба. Стек бира и стек вода също влязоха, но под пода, където има отделение за подобни товари.
X(екс)-фактор технологии
Само ще маркирам нещата, с които Opel истински се гордее. Може и да не е толкова необходим, но head-up дисплей винаги гали самочувствието. Абсолютно задължителни пък са иновативните изцяло LED предни светлини, панорамната камера за обратно виждане със 180-градусов обзор. Естествено тук следва да маркираме и типичната за марката комуникационна свързаност от най-високо ниво, благодарение на технологии като Opel OnStar и съвместимите с Apple CarPlay и Android Auto инфоразвлекателни системи IntelliLink, включващи до 8-инчови цветни сензорни екрани.
Х(екс)-тра икономичен
До това лято никога не съм гледал на 3-цилиндровите мотори като на опция, достойна за уважение извън града. Но мнението ми вече е друго. Знам, звучи нелогично, но едната почивка в Гърция направих с 3-цилиндрово Baleno, другата до родното Черноморие с 3-цилиндров Crossland X. И двата ме изненадаха с икономичността си. И макар все още да вярвам на кредото „there is no replacement for displacement”, този мотор на Opel е отличен. След близо 1000 км даде среден разход от 6,5 л/100 км, като най-високият бе 6,8, а в един момент успях да го сваля до 6,2. Това идва с уточнението от по-горе, че автомобилът бе натоварен да тавана с багаж, като на магистралата си държах културните 130 км/ч. Е да, малко по-шумен е от най-добрите образци в категорията на 3-цилиндровите мотори, но пък е доста гъвкав за такъв двигател, тъй като 205-те нютон метра идват при 1500 об/мин. Смятах, че 5-степенната трансмисия е проблем, но на този двигател не му трябваше 6-а.
Ако хората се влюбват в автомобилите само заради динамиката и спортното излъчване, то Crossland X ще се нареди далеч от челните редици. Но, тъй като е ясно, че горното предположение важи за малка част от клиентите, малкият кросоувър на Opel разполага с предостатъчно рационални аргументи в своя полза, с които вярвам, че ще се внедри дълбоко в живота на много семейства. Цената също ще помогне за това, тъй като той идва на идентични цени с Renault Captur (но с 20 к.с. по-малко), който се очерта като лидер в сегмента.
Технически характеристики:
Opel Crossland X 1,2 Turbo ecoTEC
Размери
Дължина, мм: 4212
Широчина, мм: 1765
Височина, мм: 1605
Междуосие, мм: 2604
Собствено тегло, кг: 1245
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 110 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 205 при 1500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 188
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,6
Среден разход, л/100 км: 4,9
Вредни емисии СО2, г/км: 111
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 31 920
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК
Четете още:
Концепцията BMW X7 май няма да събере много положителни коментари
Най-продаваният електромобил в света предлага автономност и по-висок пробег