Н икога не съм подкрепял най-добрите в спорта. Михаел Шумахер е добър пример в това отношение, тъй като ми обезсмисли пет години пред телевизионния екран в чакане някой да го бие, за да ми стане интересно. В същия смисъл е и очакването ми някой да свали Golf от върха, за да стане интересно. Но това чакане все още си е напразно. Третият най-продаван в историята автомобил (след Corolla и F-Series на Ford) е безапелационен лидер в Европа десетилетия наред, независимо кое по ред поколение е на пазара. Това ме кара да се дразня, тъй като няма реална конкуренция за върха, но в никой случай не означава, че Golf не ми харесва, напротив. А с този фейслифт Golf VII е просто чудесен.
Не се съмнявам, че всеки един от нас е добре запознат с народния фолклор по въпроса, но лично аз не възнамерявам да коментирам темата “пернишки Golf 2-ка”. Каквато и да е причината за съществуването му, едно е сигурно: VW Golf е истински световен феномен, гонещ 35 млн. продажби. Това плюс факта, че Golf е основоположник и кръстник на цял автомобилен клас, ме кара да изпитвам уважение към тази кола. Казвам уважение, защото до скоро не бях сред безбройните й фенове. Но вече не.
Golf е като iPhone. Моделното освежаване в средата на жизнения цикъл обикновено се свързва с дребни промени, а когато става въпрос за Golf, те дори са трудно забележими. Досега моделът винаги е залагал на еволюцията и вероятно в това се крие част от феноменалния му успех. Затова сега виждаме променена броня и светлинен подпис. Отзад впечатление правят дифузьорът, бронята и изразителните LED задни светлини. Дребни наглед визуални промени, които обаче го правят още по-желан. Същият случай като със смартфоните. Мой приятел сменя всяко следващо Galaxy, твърдейки, че то е много по-добро от предишното.
В моя случай не толкова промените след фейслифта, колкото специалният цвят „куркума” и пакетът R-Line, чийто черни детайли контрастират ярко със златистата боя, превръщат Golf в магнит за окото. Последното е контестация, която не съм вярвал, че ще направя, но е факт. В тази комбинация обновеният Golf изпъква и обръща погледите.
Renault Koleos е като голям сухоземен кораб (тест драйв)
Как една грешка се превърна в шедьовър, или тест драйв на Nissan Qashqai
Обновеният Peugeot 308 предлага скандинавска изисканост (тест драйв)
Volvo XC60 е новото мерило в класа (тест драйв)
Suzuki Baleno е идеалната алтернатива на Марешки (тест драйв)
Грифът Made in Germany като че ли леко позагуби от своята стойност, най-вече заради сериозните критики от страна на самите германци, свързани със скандалите около вредните емисии и подозренията за евентуален картел между големите производители. Но при “Мистър Golf” няма накърняване на репутацията.
Golf 7S блести в интериора. Ергономията е издигната до нови висоти, а страхотните седалки с велурена централна част ме карат да забравя, че седя в хечбек от сегмент С. Първият поглед веднага се спира на големия 9,2-инчов екран, от който се управлява навигацията Discover Pro. За силата на звука, смяната на станциитее и разхождане в менюто е достатъчно само лек допир с пръстите на ръката. Останалите версии са с 6,5- и 8-инчови екрани. А зад волана се крие 12,3-инчовият дисплей Active Info, който първо бе въведен от Audi TT, а във Volkswagen – от Passat. Атрактивен е първото определение, на втори прочит мога да добавя модерен, но най-вече информативен и удобен, особено при включване на навигацията, която следиш между оборотомера и скоростомера.
За доброто аудио изживяване на борда се грижи системата DYNAUDIO Excite, а за подпомагане на водача има аварийна спирачка за разпознаване на пешеходци, асистент за бърза помощ, който задейства аварийната спирачка, ако водачът не реагира на предупредителни сигнали и на маневриране, и още други.
Новостите под предния капак са свързани с 1,5-литровия TSI мотор. Аз обаче тествам добре познатия 2,0-литров TDI двигател със 150 к.с., който върви в комплект с новата 7-степенна DSG трансмисия. В сравнение с предходния 6-степенен вариант СО2 емисиите са намалели с около 10%. По-важното за мен е, че това води и до съответното намаление на разхода на гориво, както и за по-плавната смяна на предавките. Аз лично само пробвах как ще се държи трансмисията в режим Sport, но все пак това не е GTI/GTD, за да търпя високите обороти. Затова си заложих на режим Normal, при който се наслаждавах на цифрата от 5 л/100 км в продължение на около 250 км. Следващите 250 изминах без дете в колата, което доведе до покачване на разхода до 5,7 л/100 км, но като цяло трябва да кажа, че в частта разход Golf 7S се справи блестящо.
На пътя впечатлява с балансираното си поведение. Не е най-ангажиращият, но „захапва” добре в завой, противостои на накланянето на каросерията, а кормилното управление e прецизно. С по-малко тегло отпред и ново окачване, шасито също осигурява по-добра обратна връзка и сцепление, отколкото може да се очаква от толкова мека возия. Двигателят дърпа добре, а еластичният TDI със своите 340 Нм между 1750 и 3000 об/мин прави изпреварванията лесни. Леко дразнещ е шумът от страничните огледала и лекият резонанс, преминаващ през шасито от пътя. Но дори и с тези дребни забележки, трудно мога да се сетя за друг масов модел, който да е толкова добре балансиран и изпипан.
За хечбек класа Golf е това, което е Mercedes-Benz S-Class за луксозните лимузини или iPhone за смартфоните: напълно удовлетворяващо, с огромна популярност устройство, което покрива 99,9% от базовите нужди, които клиентът иска – или се нуждае. Проблемът при всичко това е, че, оборудван с този прекрасен R-Line пакет и всички останали екстри, Golf 7S скача много над 50 000 лв. Иначе базовият вариант с този двигател и трансмисия (Comfortline) е 46 520 лв. с ДДС, което също никак не е малко.
С чиста съвест ще завърша с рекламния слоган на една от подчинените на Волфсбург компании - Audi: “Напредък чрез техника”.
Технически характеристики:
Volkswagen Golf 2,0 TDI 150 7DSG
Размери
Дължина, мм: 4258
Широчина, мм: 1790
Височина, мм: 1492
Междуосие база, мм: 2620
Тегло, кг: 1391
Двигател
Вид: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1968
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 150 при 3500-4000
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 340 при 1750-3000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 214
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,6
Среден разход, л/100 км: 4,4
Вредни емисии СО2, г/км: 114
Базова цена за модификацията, лв. с ДДС: 46 520