В сички му казват фейслифт, но BMW не е като всички, нарича модернизацията на своите модели в средата на жизнения им цикъл LCI. Идва от Life Cycle Impulse. Звучи логично, модерно и различно. Много различен е въпросният LCI на Х5, с което баварците изневериха на традиционния си подход.
За щастие, бих казал, защото сега BMW прави доста сериозно промени по модела, нещо, което не сме свикнали да виждаме. LCI при BMW се свързваше с дребни козметични промени, нов цвят и дизайн на джантите. Но сега не само се открояват видими разлики отвън, Х5 е драстично променен и в интериора, за да се впише в нови дизайнерски език за оформление на вътрешното пространство.
BMW X5 2024
По радиаторната решетка не виждаме промени, но пък затова тя вече може да свети. Фаровете са по-тесни. Много по-различно е самото оформление на светлините, като дневните светлини са стреловидни и поемат функцията и на мигачи. Страничните въздуховоди са напълно нови, бронята и въздуховодът под нея също.
Отстрани виждаме само леко видоизменен праг. Промените отзад отново са в стоповете и аранжимента на светлините. За LCI на BMW това си е адски много. А тепърва идва интериорът, който е коренно различен спрямо този до момента.
Причината, както изтъкнах, е стремежът за въвеждане на BMW Curved Display в Х5 и Х6. Той вече ни е добре познат от други баварски модели. Състои се от 12,3-инчово приборно табло и 14,9-инчов централен дисплей, като и двата са позиционирани под обща стъклена повърхност.
Бутони на централната конзола почти липсват, но пък вече имаме много интересни „петлета” за насочване на вентилационните отвори. Пред пътника има и осветена ивица, която добавя светлинен щрих към амбиентното осветление.
Дървените апликации по арматурното табло са ясен знак за качество и лукс. Базовото оборудване започва с тапицерия Sensafin, която имитира кожа, но клиентите на този автомобил си обичат оригинала, не имитацията, затова на тях се предлага BMW Individual Merino. Не бих си позволил да навлизам в дебрите на списъка с опции, защото той е пребогат. Все пак ще отбележа, че има спортни и комфортни седалки, панорамният стъклен покрив Sky Lounge, кристалните апликации за отделни контролери, аудио система Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound и др.
Това са доста сериозни промени, а още не съм стигнал до задвижването. То е поверено на две бензинови версии (40i и M60i), две дизелови версии (30d и 40d) и един плъг-ин хибрид. Първите четири версии разчитат на 48-волтова меха хибридна технология. В новата 8-степенна трансмисия Sport Steptronic е интегриран електромотор, който добавя към ДВГ-то допълнителен бууст от 12 к.с. и 200 Нм.
Първата част от моя тест бе зад волана на базовия дизелов агрегат. Ще ви кажа без никакво притеснения: баварците са царете на двигателестроенето. Без значение дали говоря за дизел или бензин, BMW не изневерява на една от най-силните черти. Освен мощност и гъвкавост, баварските двигатели впечатляват още със звук и икономия. Трилитровият агрегат също е променен, вече е с нова система за директно впръскване и нови инжектори. Предлага 298 к.с. и 670 Нм, които по заводски данни трябва да гарантират среден разход до 8,2 л/100 км (в зависимост от джантите). С колегата не сме му давали зор, не сме се и опитвали да караме икономично, но въпреки това разходът беше малко над 7,0 л/100 км. Добавям и звук като на бензинов „шестак”, за да оформя картинка, от която губят всички клиенти заради политическото говорене срещу дизела.
Съществено подобрена е и плъг-ин хибридната версия BMW X5 xDrive50e. Спрямо досегашния вариант, новият добавя 96 к.с. и 100 Нм повече, за да стигнем до системни параметри от 489 к.с. и 700 Нм. По-голяма е и мощността на самия бензинов двигател спрямо този в 45е, точната цифра е 27 к.с. Вграденият в трансмисията електромотор е със 197 к.с. (+84 к.с.).
Равносметката от всичко това е, че X5 xDrive50e ускорява до 100 км/ч за 4,8 сек, може да се движи със 140 км/ч само на ток, а увеличеният с почти 25% капацитет на батерията (до 25,7 kWh) значи, че плъг-ин хибридът вече може да осигури до 110 км пробег на ток (WLTP).
Как се трансформира това на пътя? Бих казал чудесно. Няма много автомобили, които могат да правят това, което Х5 прави: той е като огромен, супер луксозен хотхеч на кокили. Ако човек търси нещо близо до него, трябва да се огледа за Cayenne, на компромисът по отношение на комфорт и практичност ще е налице. На другия полюс е GLE, който залага предимно на комфорта, но спортното поведение му куца.
Оставям цифрите настрана, за да ви разкажа какво е усещането да шофираш автомобил, чийто динамични таланти са разделени между бензинов двигател с 313 к.с. и електромотор със 197 к.с. Сгазваш педала на газта и двата обединяват сили, за да изстрелят този 2,5-тонен левитан като с катапулт.
Системата за завиване на четирите колела се грижи дългият почти 5 метра Х5 да маневрира като Countryman. Стандартното адаптивно окачване върши чудеса при поглъщане на неравностите на магистралата, затова настройката на шасито е добре да остане на Comfort, другите възможни настройки може да сложите на Sport, ако искате да се уверите в твърдението ми, че Х5 e като хотхеч на кокили.Спирачките са мощни и прогресивни, нещо, което е задължително, когато трябва да гарантираш, че този автомобил ще спре бързо. Все пак говоря за 2,5 тона, колкото тежи и електрическият iX.
Споменавайки тегло трябва да обърна внимание на разхода. От Велинград към София батерията беше почти изчерпана, така че останах предимно на ДВГ. В такъв случай обикновено разходът на плъг-ин хибридът се вдига, тъй като теглото е по-голямо. И тук се случва това, но връщам Х5 при среден разход от 8,9 л/100 км. Аз съм впечатлен от този параметър и отново от качеството на баварските двигатели.
Иначе в града човек спокойно може да кара само на ток, вероятно и два дни без да зареждате батерията, но винаги е добре плъг-ин хибридът да се зарежда вечер, за да може да разчитате на пълния капацитет на системата по всяко време.
Цената на такъв автомобил не знам дали трябва да се коментира. Започва от 180 000, но добре оборудване Х5 вероятно гони 250 000 лв. Много ли е това? Много е, но за собствениците на тракторите, които накараха шофьорите им да тръгнат към София това не е проблем.
За мен важният фактор е, че Х5 разполага с впечатляващ задвижващ арсенал, още по-впечатляващо шаси и много кожа, които топлят сърцето. Многото уиджети на централния дисплей са доста объркващи за ползване по време на движение, което аз мога да изтъкна като най-голямата слабост. Но пък някой на половината на моите години вероятно ще ми каже, че съм в грешка.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
BMW X5 xDrive50e
Размери
Дължина, мм: 4935
Широчина, мм: 2004
Височина, мм: 1755
Междуосие, мм: 2975
Тегло, кг: 2495
Двигател
Тип: редови, 6-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 2998
Макс. системна мощност, к.с.: 313 при 5000-6500
Макс. системен въртящ момент, Нм: 450 при 1750-4700
Батерия
Капацитет, kWh: 25,7
Електромотор
Макс. мощност, kW: 145
Системна мощност
Макс. системна мощност, к.с.: 489
Макс. системен въртящ момент, Нм: 700
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Макс. скорост на електричество, км/ч: 140
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,8
Среден разход, л/100 км: 1,1
Вредни емисии СО2, г/км: 26 - 18
Макс. пробег на електричество, км: 110
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 181 000