Кашкайш, Португалия. Планиране и перспективи срещу живуркане от ден за ден. Няма съмнение, че България, за голямо съжаление, следва неотклонно втория модел. Никой никога в българското политическо общество не е казал и дума за дългосрочна политика, която да води държавата и обществото ни в конкретна посока. Един от най-красноречивите факти за това са седемте парламента през последните три години.
По-развитите общества и компании обаче вървят по логичния за развитието път, а именно планиране и перспективи. Неизвестното обаче и тук си остават политиците, които залагат на популизма и непостоянството, заради които днес автомобилните компании страдат.
Пътят към пълна електрификация се оказа постлан не с рози, а причината за това в голяма степен са именно политиците. Днес почти не остана компания, която да не се отмени от предварителните си планове, свързани с електрификацията. Тези, които вървят неотклонно по план-график, са компаниите, които разчетоха правилно ситуацията.
Kia EV3
И изглежда Kia е една от тях, тя неотклонно следва първоначалния си план-график. Той казва, че до 2026 г. компанията трябва да има 11 електрически модела на световния пазар, до 2027 г. те трябва да са 15, а през 2035 г. цялата моделна гама на марката в Европа трябва да е на ток.
Добра ли е тази стратегия, лоша ли е, времето ще покаже. Но наскоро имах възможността да тествам най-новия модел, качен на платформата Electric-Global Modular Platform (E-GMP), което ми дава основание да заявя, че Kia знае какво прави. Тя влиза в компактния SUV сегмент, вторият по големина в момента, който до 2030 г. ще порасне над два пъти. Предложението, EV3, е с очевидни предимства спрямо конкурентите. Почвам с изброяването им.
STOP&GO: Междуосието е 2680 мм, абсолютно идентично с това на Sportage, който обаче е с 30-ина сантиметра по-дълъг.
Kia казва, че иска да даде шанса на повече хора да карат електрическа кола, но не и като жертва технологии и обем на батерията. Напротив, вкарва най-голямата като капацитет батерията в сегмента и отваря вътрешно пространство, заради което корейците заявяват: това е автомобил за петима, който може да играе ролята на единствена кола в семейството и като пробег, и като обем. Защото, казвайки пробег, Kia EV3 обещава до 605 км с едно зареждане на батерията, показател, който няма равен в момента в компактния EV SUV сегмент.
Но преди да обърна по-сериозно внимание на техническите параметри, няма как да пропусна начина, по който изглежда този автомобил, предлагащ висококачествен дизайн и екологично съзнание. Kia си играe с противоположностите, които облича в нов моден термин. EV3 следва дизайнерската философия на марката Opposites United, за която в пресрелийза пише, че „използва творческото напрежение, генерирано от различните ценности на природата и модерността, за да осигури хармонично купе“...
STOP&GO: EV3 се зарежда от 10 до 80% за 31 мин с батерия 81,4 kWh.
Важното тук е едно: Kia EV3 изпъква на пътя. Красив не мога да го нарека, но със сигурност автомобилът е силно откроим и привличащ погледите. Мен лично ми допадат най-много стоповете, масивните колесни арки (под които в нашия случай има 19-ки) и задната част на оформлението на профила.
Особено важен за пробега е коефициентът на въздушно съпротивление от 0,263. За целта имаме активни въздушни клапи отпред, равен под и с малко по-тясна задна част в областта на С-колоните, за да се оптимизира въздушният поток. Това е направено отлично, защото в купето паразитните шумове около страничните огледала са пренебрежимо ниски.
И ако екстериорният дизайн определих като „откроим“, интериорът е впечатляващ. Да, знам, „специалистите“ в България веднага ще обърнат внимание на пластмасовите елементи от рециклирани пластмаси, но както започнах и в началото, развитите общества мислят с десетилетия напред. Защото начина, по който живеем сега трябва да се промени, трябва да започнем да мислим за природата. И докато ние продължаваме да се връщаме от пазара с по 5-10 найлонови пликчета, Kia оползотворява събрани в Световния океан РET бутилки и рибарски мрежи. И това е тренд, обхващащ все повече индустрията: рециклирани и рециклируеми материали, премахване на животински продукти, хром и дори метали.
STOP&GO: Два 12,3-инчови дисплея, разделени от 5,3-инчов дисплей на климатичната система. Има и head-up дисплей.
Дизайнерите са отворили наистина обемен интериор, който са искали да прилича на всекидневна. Затова и между предните седалки са сложили една подвижна масичка, която е готин елемент, но не й виждам реалното приложение. Седалките са страхотни, може да си поръчате такива, които се опъват като легло.
Пред водача виждаме два 12,3-инчови дисплея, по средата на които има и 5,3-инчов дисплей на климатичната система. Тази конфигурация вече е позната от флагмана EV9. Към това може да се добави и head-up. Иначе дисплеят на климатика се покрива от част от волана и по време на движение не е особено интуитивен за работа, но за щастие имаме и физически бутони на централната конзола.
Една от любопитните черти са изнесените на вратите бутони за подгрев и вентилация на седалките, а позиционираният върху превключвателя на трансмисията (на кормилната колона) старт бутона е далеч от всичко, което може да се нарече интуитивно. А как започна първият ми контакт с автомобила? Инструктор ми казва, че с дълго натискане на един бутон върху волана мога да изключи толкова дразнещото предупреждение за превишаване на скоростта. Алилуя, сетиха се, защото досега трябваше да се заровиш в подменютата, за да откриеш откъде да го изключиш.
STOP&GO: Максималната скорост на зареждане на DC зарядна станция е 128 kW.
Две са батериите, с което EV3 излиза на пазара: 58,3 и 81,4 kWh, като аз тествах голямата батерия и изпълнението GT-Line. В първия случай моделът обещава до 436 км пробег (по-голям от този на MINI Aceman), а във втория – до 605 км със 17-цолови колела, най-големият в сегмента. Като динамика няма нещо впечатляващо (7,5 и 7,7 секунди до 100 км/ч), но нееднократно съм казвал, че един семеен автомобил не е нужно да е ракета. Може би трябва да е една идея по-мек като возия, защото EV3 се усеща доста твърд, което по принцип одобрявам абсолютно винаги, ако презумпцията ми е свързана със спортно шофиране.
Тук такова просто не е вградено в ДНК-то на автомобила, макар да има режим Sport (един от общо петте), но вече почти всеки автомобил вкарва подобен в своите модели. Задължително трябва да маркирам и функцията i-Pedal, която позволява шофиране само с педала на газта, катго спира автомобила на място. Нивата на рекуперация на енергия са три и се конторлират чрез планките на волана.
Не казвам нищо за консумацията на енергия, но това е така, защото е малко нерелевантна, когато се наслаждаваш на изгледа към океана и 22 градуса през ноември, просто човек не бърза, затова и около 15 kWh не знам дали дава реална представа.
STOP&GO: Обемът на багажника е 460 л, а на т. нар. frunk 25 л.
Не мога да подмина с лека ръка детайлите около батерията. Защото Kia EV3 предлага идентични времена за зареждане, но по-голям пробег от конкурентите. Голямата батерия на Kia EV3 се зарежда от 10 до 80% за 31 минути. По-бързо от него се зарежда и Volvo EX30 (26 мин.), и Smart#1 (30 мин.). Разликата е, че двата споменати модела са с батерии съответно 69 и 66 kWh, доста под 81,4 kWh на Kia-та. Бордното зарядно е 11 kW, но през 2026 г. ще се появи 22-киловатово.
Какво се случва, когато погледнем времето и потенциалният пробег. Случва се това, че EV3 изпреварва с много двата си преки конкурента. За въпросните 31 мин. корейският модел връща в батерията толкова ток, че да може да измине до 424 км. От друга страна за 26 мин. EX30 се зарежда с ток за 333 км, а Smart #1 – за 319 км.
Тук е моментът да кажа, че в компактния SUV сегмент няма модел с по-голяма батерия. В същото време EV3 е изградена на 400-волтова архитектура, а е на 800-волтова, на която разчитат EV6 и EV9. Това се превежда с доста по-ниска максимална мощност на зареждане. Ако двата по-големи модела могат да се зареждат с до 350 kW, то при EV3 мощността е 128 kW. Ауу, леле, много малко, вероятно ще възкликне някой във форумите. Да, по-малко (с доста) от събратята си, но все пак EV3 стартира от 70 000 лв., т.е. гонена е цена. Но в сегмента тази скорост е абсолютно релевантна на конкуренцията.
Никакви икономии не са правени по отношение на енергийната ефективност на EV3, която се дължи на топлинна помпа и супер компактната HVAC система (отопление, вентилация и климатизация) от четвърто поколение, която гарантира комфорта в купето във всякакви климатични условия, като в същото време минимизира консумацията на енергия. Нещо повече, компактните й размери позволяват да се освободят допълнителни 6 см пространство в областта на краката на предния пътник в сравнение с конвенционална HVAC система.
STOP&GO: Моторът е с мощност 204 к.с. и 283 Нм. През 2026 г. ще се появи версия с два електромотора.
Kia е един от производителите, който вкарва функцията Vehicle-to-Load (V2L) в компактния EV SUV сегмент. Тя позволява на автомобила да захранва външни устройства. EV3 е способен и на двупосочно зареждане, в това число Vehicle-to-Grid, Vehicle-to-Home и Vehicle-to-Building, които функции ще бъдат постепенно разгърнати на европейските пазари.
И като съм почнал с функциите, нека да изчерпам темата. Една от гордостите е възможността да плащате за паркинг директно от дисплея на колата. Първото партньорство е с Parkopedia, най-големият оператор на платени паркинги в Европа. Сред опциите е и възможността за видео стрийминг и AI Assistant ChatGPT, които ще бъдат достъпни за собствениците на модела чрез актуализация по въздуха към средата на следващата година. От самото начало е налична функцията Digital Key 2.0, която позволява на смартфона си да създадете до 7 профила, които да могат да отключват и стартират автомобила. Тук важното е, че дигиталният ключ работи дори и когато батерията на смартфона е изтощена.
STOP&GO: Стартовата цена на EV3 е 69 900 лв., докато за топ оборудване GT-Line (само с голямата батерия) ще трябва да платите със сто лева под 100 000.
И както става дума за жертви, нека кажа, че малко преди Kia-та карах и MINI Aceman, който ще е основен конкурент. Автомобилът започва от по-висока цена, а мощността му на зареждане е... 95 kW. При това е и по-тесен отзад, багажникът му също е по-малък. Така че, що касае пряката конкуренция, EV3 определено е едни гърди напред.
Остава обаче въпросът с вътрешната конкуренция в лицето на Sportage. Двата модела са от различни сегменти, но реално междуосието им (2680 мм) е идентично, затова и подобно сравнение няма как да бъде избегнато, още повече, че самите организатори на теста го направиха няколкократно.
STOP&GO: По-малката батерия е с капацитет 58,3 kWh и максимални и 436 км.
Sportage се предлага с 2WD и AWD (версия с четири задвижващи колела EV3 ще има през 2026 г.), с бензин, бензин с мек хибрид, дизел с мек хибрид, самозареждащ се хибрид и плъг-ин хибрид, т.е. има всичко от двата свята. И тук идват цените. За стартова цена на EV3 (69 900 лв. с ДДС) може да вземете бензинов мек хибрид със 160 к.с. и 4х4, може да вземете и дизел на предно (136 к.с.), като и двете версии са на идентични цени (около 70 000 лв.), но второ ниво на оборудване (Executive).
Най-евтиният хибрид Sportage е 80 000 лв., а плъг-ин хибридът е 90 хиляди (Executive). Тук вече ситуацията се изравнява с електрическата Kia EV3. Второто ниво на оборудване (Earth) за малката батерия започва от 80 000, а за голямата – от 90 хиляди. Оборудване GT-Line започва от 100 000 лв., колкото е и плъг-ин хибриден Sportage в GT-Line.
STOP&GO: Бордното зарядно е 11 kW, но през 2026 г. ще се появи 22-киловатова.
Технически характеристики:
Kia EV3 Long Range
Размери
Дължина, мм: 4300
Широчина, мм: 1850
Височина, мм: 1560
Междуосие, мм: 2680
Собствено тегло, кг: 1930
Задвижване
Електромотор: един, PMSM
Макс. мощност, к.с.: 204
Макс. въртящ момент, Нм: 283
Батерия
Капацитет, kWh: 81,4
Зареждане, kW: 128
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 170
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,7 – 7,9
Консумация на енергия, Wh/км: 162
Пробег, км: 605 – 563 (със 17 и 19 цолови колела)
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 69 900