Рожденикът Hyundai Tucson черпи щедро (тест драйв)

Един от най-продаваните компактни SUV в Европа се обнови, добавяйки и специален пакет по повод 20-ата годишнина, предлага вече и плъг-ин хибрид, но за „купона“ по случай рождения ден трябва да се отчетете подобаващо в парични знаци

,
Hyundai Tucson 20th Anniversary Edition

CarMarket.bg

С тигнеш ли юбилейна годишнина, партито е голямо, дори мащабно. В рамките на седмица бях на две 50-годишнини, домакините на които се бяха раздали, за да полеем обилно факта, че влизат във втория си половин век с много верни приятели и в чудесно здраве.

Първата кръгла годишнина (10 я изключвам) също е повод за тежко парти, но на 20 хормоните бушуват, кинтите не са толкова много (ако не си на тати момчето), затова се набляга предимно на пиячката. Но не и в този случай, Hyundai Tucson отбелязва своята 20-годишнина доста пищно: с фейслифт в средата на жизнения цикъл и специална серия 20th Anniversary Edition.

Нещо повече, „партито“ по повод рождения ден е наистина мащабно. От 2004 г. досега моделът има над 7 млн. приятели по света, като в Европа те са близо 1,4 млн. През 2022 г. Tucson бе най-продаваният компактен SUV на континента, а през 2023 г. в чешкия завод на Hyundai в Носовице бяха произведени почти 245 000 бройки от модела. Тази цифри подсказват за значението на модела за корейската експанзия в Европа.

Затова не е учудващо, че Tucson се е подготвил подобаващо за 20-ата си годишнина. Юбилеят съвпадна с плануваното освежаване в средата на жизнения цикъл на четвъртото поколение на модела. За да съм честен ще кажа, че външният облик не е забележимо променен. Но все пак ще отбележа еволюцията на Parametric Dynamics. Това ще рече нова радиаторна решетка и променени светлинни блокове Parametric Jewel в нея. Досега в решетката имаше четири четири реда ламели, колкото бяха и четирите вертикални светлинни блока, вградени в нея. Сега ламелите са три, светлинните блокове също са три, по-дебели. Леко променена е и бронята. Отстрани не се забелязват промени, запазените са характерните ръбове.

CarMarket.bg

Всичко това изглежда доста атрактивно, но все пак трябва да отбележа, че този дизайн предизвиква двуполюсни мнения, което е добре, защото никой не остава равнодушен. А и със специалния пакет 20th Anniversary Edition е гарантирано, че това това няма как да се случи. Започвам със специфичния матов Pine Green Matte (2500 лв.), 19-инчов джанти в Satin Dark Grey, много емблеми на кактуси (препратка към родния едноименния град Ту(к)сон в Аризона), черни странични огледала и интериорен пакет от черна кожа и текстилен велур с шевове в зелен оттенък (5000 лв.).

CarMarket.bg

И ако това е чисто козметика, не отричам ефекта й, но сумарно излиза 7500 лв., големите промени са в интериора. Освен седалките и централната тапицерия на вратите, интериорът е напълно преработен, включително арматурното табло, централната конзола, волана и централния подлакътник.

Най-осезаемата промяна е свързана с въвеждането на панорамния извит дисплей, съставен от два 12,3-инчови дисплея като в Ioniq 5 и Ioniq 6. Воланът е нов, 3-спицов и по-конвенционален от досегашния. Вентилационните отвори вече са разположени през средата на арматурното табло, а не както преди по горния му ръб.

CarMarket.bg

Панелът на климатичната система е като в новата Kona, променен е и контролният панел под средния подлакътник. Изпъква и новият превключвател за режимите на трансмисията, изнесен вече на волана, както и повече от обикновения брой физически бутони, нещо, по което Hyundai коренно се различава от повечето конкуренти. Аз ги приемам, защото чрез тях управлението на климатичната система и аудиото по време на движение става по-интуитивно.

Не бих могъл да използва определението интуитивно, когато се налага да изключите някоя система за подпомагаме на водача, например дразнещото пиукане при превишаване на скоростта или вибрациите и дърпането на волана при настъпване на осевата линия. Тук това може да се направи само след заравяне в менютата и подменютата на централния дисплей, което изисква време и концентрация, при това след всяко стартиране на двигателя.

В областта на задвижването е пребогато, макар че трябва да отбележа, че в основата на всичко е 1,6-литровият турбо двигател. И все пак, Tucson се предлага с 48-волтова меха хибридна система, със самозареждащ се хибрид и с, голямата новост, плъг-ин хибрид. Всяка една от тези хибридни разновидности идва във версии с предно и 4WD задвижване, така че изборът си е сериозен.

“Ръчка“ няма, няма и 3-цилиндров двигател, а мощността си е сериозна. Казвам това, за да направя една препратка към изцяло обновения Qashqai, който започва от 138 к.с., следва 156 к.с. с механична и CVT трансмисия (предно и 4х4), а най-мощната версия е-Power e със 190 к.с. Tucson отговаря със 160, 215 и 253 к.с. при плъг-ин хибрида, винаги с автоматик, а не с дразнещ вариатор. Така че в това отношение предимството е ясно в коя посока отива.

CarMarket.bg

Аз тествах HEV-версията с предно, една от отличителните черти на която е гигантският багажник с обем от 616 л, което е с един над този на Tiguan, макар 48-меката хибридна версия да е само с 546 л. Другата отличителна черта е средният разход (по каталог) от 5,6 л. Той може да се постигне при шофиране предимно в града, където 1,5 kWh батерия може да задвижва предимно електромотора. Но дори и извън града, с трима на борда и прилично пълен багажник, върнах Tucson при 7,1 л/100 км среден разход.

Hyundai Tucson е добър в града. Видимостта е отлична благодарение на големите странични прозорци и приличен изглед отзад, с доста подходящ диаметър на завой. Окачването (McPherson отпред и многораменно отзад) е донякъде твърдо за този тип кола, но не и прекалено. При набиране на скорост обаче се успокоява малко, така че няма да усещате неравностите, докато пътувате по магистралата.

Не очаквайте да ви носи удоволствие в завоите на „Петрохан“, което би било и несправедливо да търсим нещо подобно от този тип автомобил. Кормилното управление е прекалено леко и не дава обратна връзка за случващото се с предните колела. Ситуацията е като при трибют рок банда, която прави всичко добре, но няма как да взриви публиката по начина, по който го прави оригиналът. Тук ще вметна, че трансмисията при HEV и PHEV е 6-степенна автоматична, докато при мекия хибрид е 7-степенна с двоен съединител. Тя се затруднява леко при желание за повече динамика, което увеличава шума от двигателя. Като цяло обаче интериорът е отлично обезшумен.

Интересното е, че в техническите спецификации Hyundai не се свени да дава ъгъл на заход и отход, което ще рече претенции за офроуд възможности, но при 170 мм просвет такива не бива да се очакват. Тук е моментът да отбележа, че моделът предлага два режима на задвижване – Eco и Sport, разликата между които е осезаем, както и три режима за движение по различни пътни настилки: Snow, Sand и Mud, които се контролират чрез превключватели, разположени в предната част на конзолата на средния подлакътник, точно пред поставката за безжично зареждане на смартфон. Apple CarPlay и Android Auto се свързват безжично, има четири USB входа.

CarMarket.bg

Обновеният Hyundai Tucson продължава да впечатлява с поразителния си външен вид, макар той да е дискусионен и да предизвиква двуполюсни мнение. Разнозначни възприятия на интериора обаче не може да има, намирам го за страхотен, качеството на материалите също е на изключително високо ниво. Хибридната версия предлага и огромен багажник, както и много добра икономичност. Но това си има цена.

CarMarket.bg

Преди малко направих сравнение с основоположника на класа, който също премина през задължителния фейслифт (промените са основно отвън, докато при Tucson са вътре), като там всички параметри са в полза на корейския модел. Като погледна обаче ценовата листа, ситуацията се обръща драматично в полза на Qashqai. Направих справка и с ценовата листа на Peugeot 3008, който е ново поколение. Неговата стартова цена е 65 358 лв. (хибрид), докато тази на Tucson започва от... 82 150 лв. с ДДС (мек хибрид). Така единствен конкурент (вадя от уравнението Kia Sportage) остава VW Tiguan, също напълно ново поколение. Пропускам базовото ниво на VW, за да има реална съпоставка между високите нива (Premium Plus и Luxury) при Tucson, така стигам до стартова цена на Tiguan от 80 935 за 1,5-литров мек хибрид. Съпоставката на плъг-ин хибридите също е в полза на Tiguan с около 1500 лв. Така че за партито на рожденика Hyundai Tucson ще трябва да извадите подобаващо количество банкноти, за да присъствате на купона.

CarMarket.bg

Технически характеристики

Hyundai Tucson Hybrid 215

Размери

Дължина, мм: 4510

Широчина, мм: 1865

Височина, мм: 1650

Междуосие, мм: 2680

Маса, кг: 1575

Двигател

Тип: 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1598

Системна макс. мощност, к.с.: 215

Системен макс. въртящ момент, Нм: 265

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 186

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,2

Среден разход, л/100 км: 5,6

Вредни емисии СО2, г/км: 126

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 89 100

Hyundai Hyundai Tucson Hyundai Tucson 20th Anniversary Edition тест драйв