Renault 5 + П = ВНЛ (тест драйв)

Връщам се назад към юношеските ми години, когато се използваше този надпис и когато за влюбване ми трябваше един поглед. Такъв е този случай: влюбих се в Renault 5 E-Tech от пръв поглед, но тази любов няма да отмине като мимолетен тийн блян, а ще остане

,

К ойто е писал или поне виждал надписа от заглавието е човек, с който вероятно сме на близка възраст. Тогава нямаше кой да ти подхвърли листче с Instagram профила си в автобуса, а единственият начин да изразиш видимо за всички обожанието си към дадена дама бе да го напишеш на някоя стена, но не тази във „Фейса“, а на истинска: R5 + П = ВНЛ.

Леле, явно критическата ме е блъснала вече, но вместо „ръкави“ в ink или мотор, аз се размеквам по нещо, което обикновено бих мислил, че е подходящо само за жени. Но го карах и знам, че е подходящ и за мъже, защото стъпва чудесно в завои и дава добра обратна връзка, макар и воланът да е по-мек от очакваното. Е, няма 2,0-литров турбо двигател, а е на ток, но и това мога да преглътна. Бих могъл да преглътна и цената, защото Renault 5 E-Tech е автомобил, който се избира с очи и сърце, а не с разум.

Когато го видях на салона в Женева, усетих, че хлътвам като по истински въодушевен предмет, като в малка, кокетна дама. Сега, след като го карах, вече спокойно мога да си призная: аз и „петицата“ сме вечна(В) неразделна(Н) любов(Л).

Явно така се чувстват още много хора, защото само за месец той успя да натрупа ексел с 50 000 предварителни заявки, а това беше преди цели седем месеца!

 STOP&GO: През 2025 г. се очакват версии с 95 и 120 к.с., които ще се задвижват от батерия с капацитет 40 kWh и пробег до 300 км

CarMarket.bg

STOP&GO: През 2025 г. се очакват версии с 95 и 120 к.с., които ще се задвижват от батерия с капацитет 40 kWh и пробег до 300 км

Ситуацията за появата на оригинала през 1972 г. изглежда доста сходна на днешната, продиктувала появата на неговия духовен наследник. Преди половин век светът трябва да се справя с петролна криза, а обществото започва трансформация, свързана с мигриране на селското население към града. Това налага нуждата от достъпен транспорт.

Днес процесите са по-различни, но също толкова кардинални и донякъде приличащи си с тези от 70-те години: светът се движи към устойчиво бъдеще, енергия има, но тя е скъпа, а младите гледат на автомобила с други очи. Може би с розови очила, през които се гледа към светлото и цветно бъдеще, от което Renault 5 E- Tech ще е част.

Защото плановете на Renault са този колоритен компактен модел да остане на пазара поне в следващите 15-ина години, при това без особени промени. Защото е толкова дизайнерски издържан, че човек се пита: това концепция или сериен автомобил е?

 STOP&GO: Обемът на багажника е 326 л

CarMarket.bg

STOP&GO: Обемът на багажника е 326 л

Със сигурност второто, за което основна „вина“ носи баш-майсторът Лука де Мео. Когато поема юздите на Renault Group, италианецът има среща с дизайнерските екипи на марката в зала, в която се изложени всички техни бъдещи проекти: скици, макети, пълноразмерни модели... Италианецът се нуждае от „само 5 секунди“, за да сканира помещението, да посочи разработката на 5 (един от най-мъглявите към онзи момент проект) и да каже: „Направете го“. Нещо повече, той предизвиква дизайнерите да направят сериен модел, който да се доближава максимално до първоначалната концепция.

Резултатът е този автомобил, който е изцяло дизайнерска кола във всеки един смисъл на думата, защото водещата роля са имали дизайнерите, а инженери и аеродинамици са се съобразявали с тях. В крайна сметка серийната „петица“ е на 95% от концепцията от 2021 г. Фарове, детайли, пропорции, стопове, изтеглените в четирите ъгъла колела, дори спойлерът е като на този при Turbo. Дори вентилационният отвор на предния капак на оригинала е интерпретиран със светещата „5“-ица, чието фоново осветяване на секции показва заряда на батерията. А, може би съм пропуснал досега, но това е електромобил. Новите реалности го налагат.

 STOP&GO: Цялата задвижваща система (включително зарядно) тежи 105 кг, което е с 15 кг по-малко спрямо Megane E-Tech

CarMarket.bg

STOP&GO: Цялата задвижваща система (включително зарядно) тежи 105 кг, което е с 15 кг по-малко спрямо Megane E-Tech

Те налагат и това да не споменавам думите ретро или винтидж. Със сигурност моето поколение (родените през 70-те) няма как да не прави пряка връзка с оригинала, но нашите деца няма как да е направят. Затова дизайнерите са направили „ретро футуристична“ интерпретация, за да може новият модел да е толкова интересен и привлекателен за Gen Z & Y, колкото и за мен.

А всички тези уж ретро детайли не са само за показ; спойлерът и аеродинамичните 18-ки добавят по няколко километра пробег всеки, вертикалните стопове, освен интерпретация на оригинала, имат и аеродинамична роля, която също добавя километри към пробега с едно зареждане.

Привлекателността на модела се подсилва от квадратните дневни светлини в долната част на бронята. Цветовете са жестоки, особено жълтият от снимките (но опционален срещу около 3200 лв.), многото опции за персонализиране (двуцветна каросерия и графики), както и дребните „великденски яйца“ под формата на емблемки с френския петел. Те правят връзка с изцяло френското производство на модела: каросерия, батерия, електромотори и асемблиране се извършват във Франция.

 STOP&GO: Renault 5 (3,92 в) е 30 см по-дълъг от Twingo, но 13 см по-къс от Clio

CarMarket.bg

STOP&GO: Renault 5 (3,92 в) е 30 см по-дълъг от Twingo, но 13 см по-къс от Clio

Целият този дизайнерски продукт дава основание на Renault да промени цялата си политика. Досега компанията (а и всички други в бизнеса) следваше познат процес: дебют на нов модел, след 3-4 години фейслифт, след 3 години замяна от ново поколение. Тази философия няма да работи при Renault 5 E-Tech, моделът няма да има типичния фейслифт, като плановете са той да се произвежда 10, дори 15 години без съществени промени. Вместо еднократен фейслифт, Renault 5 ще бъде своеобразна платформа, която ще се развива и подобрява ежегодно, но с дребни стъпки. Например поява на нов цвят и аксесоари. Но ще има и по-мащабни промени като допълнителни електромотори, размери на батериите и т.н.

Споменавам батерия, затова е идеален момент да погледна към техническата част на нещата. Тя казва, че Renault 5 E-Tech Electric дебютира на пазара с батерия с капацитет 52 kWh (NMC), изградена от 4, а не 12 модула, както е тази на Zoe. Тежи 300 кг, което е с 20 кг по-малко от теглото на батерията в Zoe.

Електромотърът е с мощност 150 к.с. и 245 Нм. Той е дериват на задвижващият мотор от Megane E-Tech, но е с 15 кг по-лек от него и роторът му е с 3 см по-къс. Цялата задвижваща система (заедно със зарядното) тежи 105 кг. Това спомага Renault 5 да тежи 1450 кг, което е по-малко от автомобил от сегмент С с ДВГ.

Ниското тегло е предпоставка компанията да обяви възможен пробег от 410 км (WLTP). Батерията разчита на термо помпа, система за течно охлаждане и предварително подгряване, за да се подготви за зареждане. За пръв път Renault предлага и двупосочно зареждане.

 STOP&GO: Батерията с капацитет 52 kWh предлага пробег до 410 км

CarMarket.bg

STOP&GO: Батерията с капацитет 52 kWh предлага пробег до 410 км

Догодина на пазара ще се появяват две други версии – със 120 и 95 к.с., които ще вървят в комплект с батерия с капацитет 40 kWh. Тя няма да е с термо помпа, ще бъдат икономисани и някои други функции, като целта е да се постигне обещаната стартова цена от 25 000 евро. Тези версии ще са предназначени за части и фирмени клиенти, които изминават много къс дневен пробег, предимно повтаряем, това значи градски маршрут от дома до офиса и обратно.

Целият този пакет е окомплектован в дължина 3,92 м, което значи, че Renault 5 е 30 см по-дълъг от Twingo, но с 13 см по-къс от Clio. Междуосието от 2,54 м обаче е само с 4 см по-късо от това на Clio, а това се дължи на факта, че „петицата“ е първият модел в Групата, стъпващ на платформата AmpR Small, на която се дълги и обемът на багажника от 326 л, както и това, че на задната пейка могат да седнат трима. Този по средата няма да се чувства комфортно, но тествано: четирима възрастни се возят спокойно в автомобила, при това с бизнес куфари в споменатия багажник.

 STOP&GO: Два 10-инчови дисплея и тапицерия от 100% рециклирани пластмасови бутилки са акцентът в интериора

Renault

STOP&GO: Два 10-инчови дисплея и тапицерия от 100% рециклирани пластмасови бутилки са акцентът в интериора

Интериорът е също толкова дизайнерски издържан, колкото е и екстериорът. Седалките са красиви, директно повлияни като дизайн от емблематичния R5 Turbo.

Що касае тапицерията, има ли по-универсален материал от денима! Материалът е изработен от 100% рециклирани бутилки за вода (PET), като този деним е използван за седалките, арматурното табло и панелите на вратите в средното оборудване Techno. В Iconic Cinq, топ нивото на оборудване, каквито бяха тестовите автомобили, седалките са тапицирани със сиво-жълт плът с голяма щампована „5“, също в жълто. Тази тапицерия също е от 100% рециклирана пластмаса.

На арматурното табло има два 10-инчови екрана (при базовото ниво приборното табло е 7-инчово), разчитащи на OpenR Link с вграден Google Automotive 12 за нивата на оборудване Techno и Iconic Cinq. Асистентът Reno е базиран на Voice ChatGPT 3,5, което означава, че може да си говорите и забавлявате с отговорите на системата, или пък да регулирате част от системите на борда.

Трите лоста от дясно на волана са ми в повече, пиано бутоните за климатика са интуитивни, но твърдата пластмаса в контактната област с десния ми крак не ме радва. Радва ме фактът, че е обърнато сериозно внимание на шумоизолацията. Специална пяна изолира огледалата за обратно виждане – основната причина за паразитни шумове в автомобила. Окачването на мотора разчита на две системи за филтриране: една във връзката с купето, другата, използваща използва теглото на зарядното устройство, за да поеме акустичните вибрации от двигателя (подобрение от 10 dB). И накрая, акустичното челно стъкло е стандартно за всички версии. Резултатът е, че Renault 5 е толкова тих, колкото е Megane E-Tech, едно ниво по-нагоре в йерархията.

 STOP&GO: Максимална мощност на зареждане 100 kW, на такава станция батерията се зарежда от 15 до 80% за 30 мин

CarMarket.bg

STOP&GO: Максимална мощност на зареждане 100 kW, на такава станция батерията се зарежда от 15 до 80% за 30 мин

От горните нива на йерархията е взето и многораменното задно окачване, което е една от причината за отличното пътно поведение на „петицата“. И тук не говоря за ускорение, а за начина, по който Renault 5 влиза и излиза от завоите, многото завои, които се вият над Ница, където се проведе международният тест драйв. Воланът е малко лек, макар да има три настройки за твърдост, но все пак трябва да се има предвид, че това е предимно градски автомобил. За разход на енергия няма да говоря, все пак във Франция е силно препоръчително да се спазват ограниченията на скоростта, а там преобладават тези до 70 км/ч. От друга страна пък през почти цялото време бяхме трима на борда с багаж, но пък нямаше дълъг магистрален участък. Затова ще се въздържа от коментар по отношение на разхода, просто не беше представителен.

 STOP&GO: 8 сек за ускорение 0-100 км/ч, максимална скорост 150 км/ч, среден разход на енергия 14,9 л/100 км

CarMarket.bg

STOP&GO: 8 сек за ускорение 0-100 км/ч, максимална скорост 150 км/ч, среден разход на енергия 14,9 л/100 км

Но усещането зад волана и отстрани на колата са представителни, разпитваха ни през прозореца за колата. Сигурен съм в едно, Renault 5 E-Tech е най-привлекателният чисто като дизайн автомобил, който в момента се предлага на пазара. На негов фон MINI Cooper изглежда доста постно. Да, по-бърз е, по-ангажиращ е, но също така е и по-скъп. Базовото Cooper E започва от 63 000 лв., докато най-наточеното Renault 5 е около 65 000 лв. Скъпо? Да, може би, не знам, но в любовта има ли логика? На разума ли разчитате или на сърцето?

Рено 5 Рено Рафал Renault 5 E-Tech Electric Renault 5 Turbo 3E Renault