VW може и да е изобретателят на GTi през 1976 г., но Peugeot е марката, която първа създава джобна ракета под формата на брилянтния 205 GTi. Кръвната линия бе продължена с 206 GTi, след това и 208 GTi. В не по-малко произведение на автомобилното изкуство имах удоволствието да се возя цели 4 дни, през които се убедих, че мерилото Golf GTi вече има да наваксва. И не говоря само за мощност.
Говоря преди всичко за емоции и усещания, които са основното в един „горещ”. Защото 308 GTi е класически представител на т. нар. горещи хечбеци. Горещи, защото придават на един семеен автомобил излъчване, което приковава погледите. Горещи, защото с малък двигател правят неща, които е трудно да повярваш, че са по силите на 1,6-литров мотор. Горещи, защото карат страстите и емоциите да се взривят.
РАЗГЛЕДАЙТЕ PEUGEOT 308 GTI ПО-ПОДРОБНО В ГАЛЕРИЯТА НИ
Аз обожавам този тип автомобили. Вече сам над 40-те и се улавям, че големите, тежки и комфортни возила все повече започват да ме привличат. Но от време на време се появява автомобил като Peugeot 308 GTi, който да ми напомни, че съм жив. Да ме накара отново да се почувствам по-млад, когато кола над 1,50 метра ми звучеше като разхищение.
А Peugeot 308 GTi предлага микс от емоции, който е още по-сладък за мен, защото първото нещо, което ми казва съпругата, е, че седалките са неудобни. Но колкото „по-неудобна” е една седалка според нея, толкова по-доволен съм аз зад волана, защото обожавам изправената и прибрана стойка в типичните „корита”.
А седалките са само първият аргумент в полза на 308 GTi. Другият, естествено, е дизайнът. Първото, с което се откроява на пътя, е двуцветното червено-черно купе, както и абсолютно задължителните спортни спойлери отпред и отзад. В специфичната GTi предна решетка е интегрирана емблемата на Peugeot. Джантите са 19-ки и супер атрактивни. Лого GTi? Естествено – върху предните калници и багажника. LED за дневните светлини? Приемаме ги вече за даденост. Спортни ауспуси – два броя. С тях, обаче, е свързана една от големите ми критики, а именно разочароващият звук. Този лъв трябва да ръмжи мощно и силно, но вместо това по-скоро мърка, а в режим SPORT в купето се включва изкуствен усилвател. Един Akrapovic щеше да свърши чудесна работа.
Спортните елементи откриваме и в интериора. Типичният малък волан тук е със скосено дъно, червен маркер горе по средата и логото GTi. Седалките, които вече маркирах, са тапицирани с комбинация между текстил, кожа и Алкантара, а червените шевове са детайл, който откриваме навсякъде в купето. Всички уреди са супер интуитивни, така че няма никакво разсейване от основното занимание (много лесен и ергономичен за боравене централен дисплей, както и минимален брой бутони по волана и централната конзола), а то е: стрелката на оборотомера в червената граница. Да, не можах да се сдържа да не опитам това упражнение, при това няколко пъти, но се постарах да не застрашавам никой друг: полосата на Сапарева баня ми даде идеалните условия да видя как с 1,6-литров мотор стигам 170 км/ч на 4-та. Това усещане просто е несравнимо.
Това се дължи на брилянтния 1,6-литров турбо двигател, генериращ 270 к.с. и 330 Нм въртящ момент. Тези параметри, комбинирани с теглото от само 1205 кг, гарантират ускорение до 100 км/ч за 6 секунди, което си е повече от впечатляващ резултат. Но не самото ускорение, а начинът, по който то се случва, е пленяващ.
Агрегатът върви само с „ръчка”, за което адмирирам французите. Лостът е с много къс ход, а всяка една смяна на предавка е съпроводена с типичното „пфст” при натискането на съединителя. Този звук е като симфония за мен. Превъзходен. Пфст, пфст, пфст…
Завоите са тези, които дават най-добрия атестат за качествата на един спорен автомобил. Спортното окачване на Peugeot Sport се подпомага от диференциал Torsen с ограничено приплъзване, която комбинация прави 308 GTi истинско откровение на пътя. Воланът е бърз, а предните гуми буквално копаят асфалта в търсене на сцепление, но при многото газ индикаторът за превъртане свети почти постоянно. 308 GTi влиза остро и прецизно в завоите. Също толкова впечатляващи са и 4-буталните спирачни апарати с диаметър 38 и 41 мм с 380-милиметровите предни вентилирани спирачни дискове. Те заковават автомобила, а първият ми опит да спра с моя личен автомобил, след като върнах 308 GTi, за малко щеше да свърши злощастно за мен, защото разбрах колко не може да спира моят Hyundai i30.
Турбото съска приятно, а еластичността на двигателя е поразителна. На 6-а предавка този автомобил може да се движи с около 55 км/ч, без да иска понижаване на предавката. Твърдото окачване и тънките като палачинки гуми разбиват натрупалата се баластра в бъбреците ми по много мазохистично задоволителен начин. Но магистралата, било то „Тракия” или Хемус”, не е мястото, където да се насладите на 308 GTi. Макар че и тук той изпъква: при 140 км/ч моделът харчи 7,6-7,8 л/100 км, което не бих повярвал, ако не се бях убедил лично.
Peugeot 308 GTi е направен така, че да може да се ползва всеки ден. Да, окачването е твърдо, но не и брутално, съединителят също не е толкова твърд, че да ви отмалее крака от натискане. На борда хората разполагат с абсолютно всичко необходимо, като аудио системата Devon е над средното за класа ниво. Имаме си багажник с 420 литра, две пълноразмерни места отзад, макар мястото за краката да не е в изобилие, еластичен двигател.
По-меланхоличното звучене на двигателя се променя при натискане на бутона SPORT, а с него се променя и реакцията на дроселовото клапа. Въпреки това двигателят остава много икономичен. Възможно е да изключиш ESP-то, но това не е препоръчително.
Peugeot 308 GTi е наточен, мощен, атрактивен, запалващ въображението и страстите, но едновременно с това може да се кара и всеки ден, а не само през уикенда. Аз лично се влюбих, защото 308 GTi за мен бе като гореща страстна връзка.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Peugeot 308 GTi
Размери
Дължина, мм: 4253
Широчина, мм: 1804
Височина, мм: 1446
Междуосие, мм: 2617
Тегло, кг: 1205
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1598
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 270 при 6000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 330 при 1900
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,0
Среден разход, л/100 км: 6,0
Вредни емисии СО2, г/км: 139
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 60 530
Любов от пръв поглед с Volkswagen? Възможно е. Казва се Arteon (тест драйв)
В преследване на светкавици с Opel Insignia GSi (тест драйв)
BMW 530d Touring xDrive: Ефективна динамика (тест драйв)
Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)