И ма поне десетина прилагателни, които мога да използвам за описание на всеки модел на Volkswagen, но никога досега в този набор от изразни средства не е присъствала думата „красив”. Дори сега, когато ще използвам тази дума за пръв път, все още не мога да повярвам, че Volkswagen са направили автомобил, който просто приковава погледите върху себе си.
Да, Arteon определено е най-добре изглеждащият модел на компанията, в който съм се качвал. Обзалагам се, че в цвят „Куркума” щеше да е още по-поразяващ, но с пакет R-Line и тези поразителни джанти също оставам повече от доволен от външния вид на Arteon. Не бих се притеснил да заявя, че Arteon е магнит за окото. Последното е контестация, която не съм вярвал, че ще направя, но е факт.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА СЪС СНИМКИ НА VW ARTEON
Arteon не е, казва Volkswagen, заместник на Passat CC, а нов модел, чиято цел е да издигне марката до нови висоти. VW описва Arteon като „авангарден гран туризмо”, което може да не е много точно определение като визия, но като усещане е точно такъв.
Не мога да споря с Volkswagen, защото, за разлика от СС, новият Arteon се цели към премиум конкуренти от калибъра на Audi и BMW. Говоря конкретно за A5 Sportback и 4 Series Gran Coupe, с което „народната марка” влиза в сегмент, предназначен предимно за избрани, но не и за масите.
Сигурно е едно, на габарити не им отстъпва, дори ги превъзхожда. Дължинaтa нa мoдeлa e 4862 мм, шиpoчинaтa - 1871 мм, a мeждyocиeтo e cъщoтo ĸaтo пpи Superb - 2841 мм. Тези размери не само подсилват присъствието му, но гарантират и голямо вътрешно пространство, като това изпъква особено силно отзад. А за визуалното впечатление вече направих констатацията си, защото досега не съм виждал нещо толкова екстравагантно оформено с емблемата на VW. Това е било умишлено търсено, защото той трябва да се бори с утвърдени и желани конкуренти. Големият въпрос е: ще има ли успех? Опитът с Phaeton преди години даде отрицателен отговор, но сега Arteon има нужното, за да влезе в полезрението на платежоспособните.
В допълнение на изразителния си силует, Arteon представи новия облик на марката Volkswagen, със силен хоризонтален акцент, която следват всички нови модели на марката. Радиаторната решетка се изтегля в триизмерни предни фарове, а LED светлинните елементи допълнително подчертават смелия облик на предницата. В зависимост от нивото на оборудване, което избере клиентът, предната „маска” на Arteon е в две разновидности – спортна и елегантна.
Освен с доста дързък дизайн, новият седан впечатлява също със сериозна доза практичност и стил. Стъклата на вратите са решени без рамки, в типичния изискан стил на гранд турер моделите, но същевременно вратите са окачени и се отварят така, че дават оптимален достъп до голямото купе.
Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)
Dacia Duster продължава да изненадва (тест драйв)
Opel Grandland X: Французите го могат по-добре (тест драйв)
Естественият подбор тласка Skoda Karoq напред (тест драйв)
Не по-малко впечатляващ е Arteon и в интериора. Ергономията е прилагателно, което винаги съм използвал, когато съм говорел за интериора на Volkswagen. Седалките са супер (кожено-велурена комбинация), а масажната функция за шофьорската позиция помага на дълъг път.
Първият поглед веднага се спира на големия 9,2-инчов екран (топ изпълнение), от който се управлява навигацията. За силата на звука, смяната на предавателите и разхождане в менюто е достатъчно само лек допир с пръстите на ръката. Зад волана е разположен познатият 12,3-инчовият дисплей Active Info, който първо бе въведен от Audi TT, а във Volkswagen – от Passat. Атрактивен е първото определение, на втори прочит мога да добавя модерен, но най-вече информативен и удобен, особено при включване на навигацията, която следиш между оборотомера и скоростомера.
Странното е, че колкото и да си прилича с интериора на Passat, толкова усещането е по-различно. Алуминиевият детайл през цялата широчина на арматурното табло автоматично подобрява атмосферата. Сред детайлите, които много ми допадат, е камерата за обратно виждане, която е монтирана зад задната емблема на VW. Самата тя се накрая на 45 градуса, когато включите на задна предавка. По този начин тя не се замърсява и е скрита, когато не се използва.
Тук Arteon има всичко необходимо, което клиентите обикновено очакват от BMW, Mercedes и Audi. OK, няма да получат толкова вълнуващи моменти зад волана, колкото биха открили в BMW например, но висококачествената и богата кабина е супер изработена и изпълнена с висококачествени материали. Подобно на конкурентите си, чийто силует е изваян като на типичните купе-модели, и тук има проблем с пространството за главите на пътуващите отзад, но пък в областта на краката пространството е в изобилие. Проблемът е, че този лукс получавам на допълнителна цена от малко над 22 000 лв. в екстри, с което цената на модела скача над 100 бона.
B ocнoвaтa нa aвтoмoбилa cтoи познатата плaтфopмa МQВ, a моторната гaмa e cъщaтa ĸaтo нa ceдaнa Раѕѕаt. B нeя oтĸpивaмe нoв 1,5 ТЅІ c мoщнocт 150 ĸ.c., a cлeд нeгo идвa двyлитpoв бeнзинoв двигaтeл cъc 190 и 280 ĸ.c. Дизеловите двигатели са с обем 2,0 литра във версии със 150, 190 и 240 ĸoнcĸи cили. Бaзoвaтa вepcия нa мoдeлa e oбopyдвaнa c шecтcтeпeннa мexaничнa пpeдaвaтeлнa ĸyтия, a ĸaтo aлтepнaтивнa нa paзпoлoжeниe имa ceдeмcтeпeннa poбoтизиpaнa DЅG тpaнcмиcия. Зaдвижвaнe нa чeтиpитe ĸoлeлa се предлага за пo-мoщнитe двигaтeли.
А моят е именно такъв: 240 дизелови „коня“ с DSG. Впечатляващите 500 Нм си казват думата при изпреварване и излизане от завой, но истината е, че силата му не е в завоите. До с. Лещен завоите изобилстват, но Arteon просто не е автомобил, който да мяташ в завоите. Предлага режими Normal, Comfort и Sport, но разликата в настройките на окачването са трудно забележими. В Sport обаче звукът на двигателя рязко се променя и става гърлен, леко странен за дизелов двигател.
Широката следа добавя стабилност, 4Motion дава нужното спокойствие на снега и дъжда, който ме съпътстваше, сцеплението е отлично и управлението прецизно, но му липсва онова, което наричаме обратна връзка. Най-добре Arteon се чувства в отмятането на километри на дълъг път. При тегло от над 1800 кг, 240 к.с. и автоматик, среден разход от 7,5 л/100 км ме устройва идеално.
Известно е, че хората с възможности си падат по т. нар. BAM (BMW, Audi и Mercedes), но Arteon предлага достатъчно играчки, джаджи и оборудване, за да привлече този апетитен процент от купувачите, които да тестват нещо „народно”. Надявам се, че няма да сподели съдбата на Phaeton, който преди години имаше същите амбиции в най-горния клас, но си остана само с тях.
Технически характеристики:
Volkswagen Arteon 2.0 TDI 4MOTION DSG
Размери
Дължина, мм: 4862
Широчина, мм: 1871
Височина, мм: 1450
Междуосие, мм: 2837
Тегло, кг: 1828
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1968
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 240 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 500 при 1750-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 245
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,5
Среден разход, л/100 км: 5,9
Вредни емисии СО2, г/км: 152
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 85 650
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 108 868