В ярно е, Seat почти беше достигнал дъното и се говореше дори за закриване на марката, но през 2014-2015 г. на сцената излезе Leon и обърна хода на събитията. VW Group повярва в марката и вложи около 1,5 млрд. евро в завода в Марторел, простиращ се върху площта на 400 футболни игрища, с което го превърнаха в един от най-модерните заводи на концерна. А там се произвежда и този автомобил, който спада към нишата автомобили, които уважавам изключително много.
Историята започна Subaru Outback, последван от Volvo, Audi и други. Последните два правят доста луксозни и скъпи возила, затова Leon X-Perience изглежда като изключително атрактивно предложение, било то визуално, било то и ценово.
Няма да ви разказвам за автомобил, който ще мине навсякъде. Няма блокажи на диференциалите, лебедки, просвет на Land Rover. Не, повдигнатият Seat е идеален за българските пътища. Изпозва платформата и частите на Golf и няма да ви изостави нито пред висок бордюр, нито пред дълбока кал или плитка рекичка. В допълнение на това има багажник с обем 587 литра (който може да се увеличи до 1470 л), мъжкарско излъчване и доста по-ниска цена от еквивалентния Golf. За да съм точен и да не се връщам отново към темата: точно 8830 лв. Испанската версия на Golf е 46 840 лв. с ДДС, докато Alltrack – 55 760.
Дизайнът винаги е бил субективно възприятие, но нещо, на което винаги съм давал първостепенно значение. Така е и в този случай, като не мога да кажа, че дизайнът е крещящ. По-скоро от него лъха една стабилност и увереност, че този автомобил може повече. Острите линии придават на офроуд комбито точно това усещане за издръжливост и сигурност. Full LED светлините на Leon са наистина впечатляващи, а светлинният подпис (два бели светодиода на всеки светлинен блок), който оставя с дневните светлини, е забележителен. Девет жълти светодиода от всяка страна генерират мигачите, които са интегрирани в блока на фара. Под големите колесни арки могат да се монтират 17-инчови или опционални 18-инчови алуминиеви джанти.
Интериорът е почти идентичен с този на Skoda, като централната конзола тук е видимо обърната към водача. Материалът върху таблото е мек, само пластмасата на вратите леко по-твърда. Седалките са чудесни, същото мога да кажа и за волана. Контролните прибори на таблото и централната конзола са 1:1 с тези в Skoda. В това няма нищо лошо, напротив, постигната е изключителна ергономия, без да са използвани крещящи решения.
Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)
BMW 530d Touring xDrive: Ефективна динамика (тест драйв)
В преследване на светкавици с Opel Insignia GSi (тест драйв)
Range Rover Sport иска приза „Най-многофункционален всъдеход” (тест драйв)
За приятното усещане в интериора огромна роля има опционалният стъклен покрив, както и SEAT Sound System (опция) с мощност 135 вата и 10 високоговорителя.
Задвижването на Leon X-Perience е поверено на два 2,0-летрови дизела с мощност от 184 и 150 к.с. Аз обаче карам модела с 1,8 TSI и мощност 180 к.с. (предлага се и 1,4 TSI 125 к.с.). Двигателят е с турбо и генерира максимален въртящ момент от 280 Нм. Стандартно върви с 6-степенна DSG трансмисия, която се предлага и за най-мощния TDI двигател, и включва пера за смяна на предавките от волана. Разходът на гориво по заводски параметри е 6,6 л/100 км, но в действителност такъв е непостижим. Не съм карал спортно, но пък за сметка на това с добре напълнен багажник, като успях да постигна минимално 8,5 л/100 км извън града. В София под 10 е невъзможно, а при натискане на газта извън града също ще гоните 10 л/100 км.
Този висок разход се дължи и на допълнителното тегло, идващо под формата на система за задвижване на четирите колела, която използва многодисков съединител с хидравлично задвижване и електронен контрол, пето поколение Haldex. При нормални условия на движение системата 4Drive предава повечето от мощността към предните колела. Ако се появи загуба на сцепление, въртящият момент се прехвърля моментално към задната ос.
На пътя Leon X-Perience предлага точно онова, което се очаква от такъв тип автомобил: комфортна и мека возия. Динамиката тук отива на заден план, като при по-динамично управление в завои се усеща леко недозавиване, но то е очаквано предвид дължината и 4х4 задвижването. Сравнен с Leon ST, X-Perience е с около 15 мм по-висок, осигурявайки така необходимия по-голям просвет. Предното окачване е MacPherson с подрама, а задното е 4-раменно, справяйки се с надлъжните и напречни сили независимо едни от други.
Този и големият дизелов мотор вървят стандартно със SEAT Drive Profile, позволяващ на водача да променя характеристиките на кормилната система, дроселовата клапа и DSG трансмисията в три режива – Еco, Сomfort и Sport. Има и индивидуална настройка. В допълнение на това, SEAT Drive Profile включва звуков усилвател, разположен близо до двигателя, който осигурява още по-атрактивен звук от мотора.
Накрая ще кажа, че със Seat Leon X-Perience не може да забиете дългокрако гадже, но това е автомобил, който предлага практичност, надеждност и предостатъчно вътрешно пространство за семейството, което автоматично изключва „забивките”. Големият му проблем е, че на пазара се предлага Octavia Scout. Вярно, срещу 56 560 лв. с ДДС (идентичен двигател), но пък с по-голям багажник (610 л) и интериор.
Технически характеристики
SEAT Leon X-Perience 1,8TSI 4Drive
Размери
Дължина, мм: 4543
Широчина, мм: 1816
Височина, мм: 1481
Междуосие, мм: 2630
Тегло, кг: 1486
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1798
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 180 при 4500-6200
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 280 при 1350-4500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 221
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,2
Среден разход, л/100 км: 6,5
Вредни емисии СО2, г/км: 152
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 46 840