Stellantis показа нова батерия, обеща сериозни подобрения

Подобрена ефикасност и повишена мощност при идентичен капацитет, по-бързо зареждане, намаляване на теглото и по-лесно сервизиране

Пламен Георгиев,
батерия Ibis

Stellantis

П о-голям пробег, по-бързо зареждане, по-висока производителност и повече място в електрическия автомобил ще бъдат постигнати с нова батерийна система от Stellantis. Това ще бъде постигнато чрез нов начин на „пакетиране“ на основните компоненти на един електромобил.

Инверторът е един такъв, както и бордното зарядно. Те преобразуват постоянния ток от батерията в променлив, който от своя страна захранва електромотора. Проблемът е, че тези компоненти изискват много място за монтаж.

Заедно с партньорски компании и университети, Stellantis разработи новата система Ibis. При нея двата споменати компонента влизат в батерията и по този начин заемат по-малко пространство, което е така необходимо на дизайнерите. С прототип, базиран на Peugeot e-3008, френската компания пусна първия тестови автомобил за реални тестове по пътищата.

Stellantis

Първоначалните данни са обещаващи: измерванията са регистрирали 10% по-висока енергийна ефективност (т.е. по-малка консумация на енергия) и 15% повече мощност (175 kW вместо 150 kW) при един и същ обем на батерията.

Двата компонента, които сега са скрити в корпуса на батерията, намаляват теглото на автомобила с цели 40 килограма. Увеличеният със 17 литра обем в долната част на каросерията е важен за дизайна. Например, той позволява по-плосък преден капак и по този начин осигурява по-добра аеродинамика.

От концерна посочват и по-лесната поддръжка като друго предимство. Ако например една от клетките на батерията излезе от строя, тя просто се прескача по време на шофиране и електрическият автомобил продължава да се движи без забележима загуба на мощност. В сервиза дефектната клетка може да бъде сменена по-бързо, отколкото в момента.

Ако отделни клетъчни модули в батерията загубят мощност с увеличаване на експлоатационния живот на автомобила, те могат да бъдат заменени с нови клетки, а експлоатационният живот на автомобила се увеличава с няколко години.

Обещава се и намаляване на времето за зареждане, макар че към момента французите дават за пример времето за зареждане на стенна зарядна станция със 7kW. А нас ни интересува времето за зареждане на бърза зарядна станция, у дома това време не е толкова важно.

батерии батерия Ibis Stellantis електромобили в България