К азвали сме го многократно, твърдотелната батерия се смята за Светия Граал на масовата електрификация, но към момента компаниите все още са в процеса на търсенето му. Toyota вече обеща твърдотелна батерия, но после се оказа, че тя говори за много малко производство, поне в началните години. Nissan също направи обещания по темата, но сериозните сигнали идват от стартъпите, отдали се специално на създаването на този тип батерия.
Volkswagen Group обяви, че тества твърдотелна батерия на щатския си партньор QuantumScape, за която казва, че “надхвърля съществено” целите на индустрията.
Тестовете се извършват от собственото батерийно подразделение PowerCo на VW през последните няколко месеца. Резултатът е, че клетката губи само 5% от капацитета си в течения на над 1000 зарядни цикъла, еквивалентни на изминаването на 310 685 мили на пътя (500 000 км). VW казва, че индустриалните цели за тази развойна фаза са 700 зарядни цикъла и максимална загуба от 20% на капацитета.
“Това са много обнадеждаващи резултати”, коментира Франк Бломе, шеф на PowerCo. “Финалният резултат от това развитие може да е клетка, която позволява дълъг пробег, може да се зарежда супер бързо и реално да не старее.”
QuantumScape иска да изкара клетката „възможна най-бързо” на пазара, казва основателят и главен изпълнителен директор Джагдиип Синг. Но вероятно първото й приложение ще видим в потребителска електроника, чак след това и в електромобили, защото масовото производство на твърдотелна батерия за монтиране в автомобил е доста сложно начинание. Поне това се казва в инвестиционното писмо от компанията към инвеститорите в QuantumScape.
Твърдотелните батерии заменят конвенционалния течен електролит и сепаратора, и двата запалими, с твърд сепаратор, изработен от керамика, стъкло или полимери. Тази иновация, ако се докаже, че работи извън лабораторията и бъде произведена безупречно стотици хиляди пъти в завода, може да направи батериите за електромобили по-безопасни, по-малки и с по-бързо зареждане.