П рез лятото Toyota обяви, че започва електрическа революция със следващото поколение електрически автомобили, първите от които трябва да се появят през 2026 г. Те ще разчитат на подобрени литиево-йонни батерии, които трябва да гарантират пробег до 800 км.
Голямата новина тогава бе, че през 2027 г. трябва да са готови и твърдотелни батерии, които да гарантират до 1000 км пробег с едно зареждане. Това накара много от критиците на Toyota да преразгледат позицията си с множество критики по адрес на японската компания, която изостана много от конкурентите с разгръщане на електрическата мобилност.
Сега става ясно, че обещанието за безгрижно пътуване стотици километри ще бъде изпълнено, но то ще зарадва много ограничен кръг клиенти. Изглежда сякаш водородната надпревара се завръща, но този път не говорим за водородни автомобили, а за такива с твърдотелни батерии, които ще бъдат произведени в тираж от няколко хиляди.
Новината дойде от самата Toyota, чрез Automotive News, в която се казва, че партньорството с петролно-химичната компания Idemitsu ще доведе до производството на клетки, достатъчни за производството само на няколко хиляди автомобила в периода 2027-2028 г.
Когато двете компании обявиха партньорството си в края на миналия месец, казаха, че една от основните цели е да положат основите за „пълномащабно” масово производство през 2030 г. Сега става ясно, че Idemitsu ще може да произвежда няколко хиляди тона от своя сулфиден твърд електролит в началото на следващото десетилетие, който ще е достатъчен за около 10 000 автомобила.
Тук трябва да кажем, че Toyota (заедно с Lexus) иска да продава по 3,5 млн. електромобила годишно към 2030 г. На този фон 10 000 EV с твърд електролит изглеждат като капка в морето.
Това значи, че към днешна дата основните надежди за изпълнение на революцията на Toyota лежат в новите литиево-йонни батерии. Както казахме в началото, през 2026 г. те трябва да гарантират до 800 км пробег, е през 2027-2028 г. трябва да се появи тяхна разновидност, способна да гарантира 1000 км. В микса се очаква да влязат и по-достъпни LFP батерии (около 2027 г.), позволяващи пробег до 600 км.