Д оскоро еколозите диктуваха световния ред, но за съжаление от две седмици той се диктува от ракети и танкове. А това може доста да забави планувани преди това политики, дори Илон Мъск наскоро се изказа, че САЩ ще се нуждае от много повече петрол заради войната в Украйна.
Но да не навлизаме в дебрите на политиката. Тук ще ви разкажем за един вид синтетично гориво, което Porsche проучва и разработва и което се очертава като спасение за моторния спорт на най-високо равнище. От тази година Ф1 започва да използва подобен тип гориво, скоро световният спорт също (вероятно) ще загърби традиционното гориво.
Важното е това синтетично гориво да е екологично чисто. А в този случай то е именно такова, разказва Motor Trend. На ветровития северен нос на Южна Америка, северно от Пунта Арена, Чили, е разположен заводът Haru Oni, който наскоро започна да се изгражда. До края на годината той трябва да произведе достатъчно зелен водород и да извлече достатъчно CO2 от атмосферата, за да се произведат почти 200 000 галона зелен метанол. Час от него след това ще се преобразува в почти 34 000 галона зелен бензин, който ще бъде доставен на Porsche за използване в моторните спортове.
В магелановия регион на Чили духат много силни ветрове, създадени от срещата между Атлантическия и Тихия океани. Енергията от тези ветрове е около четири пъти по-голяма от тази в която и да е част на Европа, затова и заводът се намира именно на това място.
Проектът е съвместно начинание на HIF (Highly Innovative Fuels), Siemens Energy, ExxonMobil, чилийските нефтени и газови компании ENAP и Empresas Gasco. След като заводът достигне пълния си капацитет през 2026 г., той ще произвежда 1 млн. тона зелен метанол годишно, част от който ще се превръща в 145 млн. галона бензин.
През първата година 314-мегаватов ветрогенератор Siemens Gamesa ще захранва 200-протонова Siemens Silyzer система, която ще произвежда зелен водород от вода. Това ще става на база на електролизата, при която има 65% ефикасност. В последствие мощността на ветрогенераторите трябва да достигне 2,5 гигавата, което съответно ще вдигне драстично и производството на зелен водород.
Синтетичното гориво се нуждае от добавки и смесване, които да го направят годен да замени традиционния бензин. При изгарянето си той ще отделя 90% по-малко емисии СО2 от добивания от нефт бензин, като ще предлага идентични параметри на производителност.
Колко ще струва? Porsche изчислява първоначалната цена на 10 евро за литър, но очаква при заработване на по-високи обороти цената да падне до $7,57 за галон през 2026 г.
Плановете на компанията са първо да доставя синтетичното гориво за сериите Mobil 1 Porsche Supercup F1, но в последствие може да го използва и за серийните си автомобили в центровете Porsche Experience.
Зеленият метанол, произвеждан в този завод един ден може да захранва корабите, доставящи новите автомобили Porsche.
Крайната цел: гарантиране на достатъчно е-гориво, което да може да захранва 70% от всички произведени автомобили Porsche, които все още се движат по пътищата на планетата. Докато не се мине изцяло на ток.