Проблемът с полупроводниците ще продължи и след 2024 г.

Автомобилната промишленост е “малък клиент” за производителите на чипове. Те търсят по-печеливши технологии

,
чипове полупроводници

iStock

П роизводителите на автомобили продължават да изпитват сериозни затруднения поради недостига на полупроводници и други части. Причината е, че веригите на доставки все още не са възстановени напълно от ограниченията, наложени по време на пандемията.

А на предплатилите новата си кола се налага да чакат месеци, а понякога и години, за да им я доставят.

Ограниченията при производството на автомобили в Германия заради недостига на полупроводници ще се запазят "поне до 2024 г.", се посочва в доклад на консултантската компания AlixPartners, цитиран от ДПА и БТА.

В момента изминават средно по 6 месеца от поръчката до доставката на чипове, което е два пъти по-дълго от нормалното. Търсенето им продължава да се увеличава поради нарастващата дигитализация и електрификация. Но производителите на полупроводници се въздържат от разширяване на производствения си капацитет на фона на заплахата от настъпването на рецесия и увеличаването на лихвените проценти.

Търсенето ще продължи да надвишава предлагането през 2024 г., което ще допринесе за нарастване на цените на полупроводниците, а в крайна сметка и на превозните средства, е заключението на експертите.

Според тях една от причините за недостига е, че маржовете на печалбата при доставките на полупроводници за конвенционални автомобили са с 11 процентни пункта по-ниски от приходите, които се реализират при продажбите на чипове за производството на потребителска електроника или за други индустриални цели.

От гледна точка на производителите на чипове, автомобилната индустрия е "един малък клиент", който потребява между 6 и 10 процента от глобалната им продукция, твърдят анализаторите на AlixPartners.

Търсенето на полупроводници за нуждите на автомобилната индустрия ще се повишава значително до 2026 г. То ще скочи със 75 процента при "аналоговите" чипове, които се използват при електронните блокове на моторните превозни средства, както и с 30 на сто за полупроводниците в производството на микроконтролерни блокове.

Въпреки това производителите планират да увеличат доставките на тези чипове само със съответно 56 и 12 на сто, се казва в доклада на на консултантската компания.

Разработването на един нов модел отнема между 3 и 5 години и често чиповете, които може да бъдат доставени, вече не са съвместими, когато колата бъде пусната на пазара.

В момента се използват чипове от 28-нанометрова технология и повечето приложения, които се инсталират при модерните коли, са на технологичното равнище на iPhone 4, от 2012-13 г.", се уточнява в доклада на експертите от автомобилната индустрия.

Инвестициите в индустрията, свързана с производството на полупроводници, са насочени предимно към по-печеливши нови технологии", отбелязва "Аликс партнърс".

Експертите на консултантската компания очакват създаването на коли с по-централизирано управление да донесе ползи за производителите в дългосрочен план. Ако те бъдат оборудвани с по-малко централни блокове за управление и с по-гъвкава "софтуерна архитектура" (програмно осигуряване), то въвеждането на нови функции при превозните средства може да стане чрез инсталирането на нови програми, без да се изисква монтирането на нови модули.

Volkswagen Group обяви неотдавна, че вече не очаква недостигът на полупроводници да приключи през 2023 г.

Подготвяме се за "новата нормалност", свързана с нарушения на веригите на доставки", казва пред изданието "Аутомобилвохе" Мурат Аксел, член на управителния съвет на германския концерн.

Инвестираме в нови производствени мощности, но вероятно ще се сблъскаме с недостиг при доставките на полупроводници до и включително през 2023 г. Това е струтктурен проблем, който не може да бъде разрешен толкова бързо", допълва Аксел.

Той обяснява, че вече няма проблем с доставките на кабелни снопове за автомобили, които бяха нарушени след началото на руската военна инвазия в Украйна в края на февруари тази година.  

Toyota оповести наскоро, че продължаващият недостиг на полупроводници възпрепятства усилията й да увеличи производството си.

Марката понижи годишния си план, който предвиждаше да произведе рекордните 9,7 милиона превозни средства. Корпорацията обяви, че вече очаква да пусне на пазара 9,2 милиона през текущата фискална година.

производители верига на доставките производство на автомобили полупроводници чипове