Криза? Компаниите плачат, но печалбите им са 4 пъти по-високи

Изминалата година премина под знака на Ковид и кризата с чипове, компаниите оплакваха съдбата си през цялата 2021 година. Дойде време за финансовите резултати и истината лъсна – печалбата на 10 компании е 4 пъти по-висока!

Пламен Георгиев,
Volkswagen производство

Volkswagen

А ко слушаме автомобилните производители, светът им е пред колапс, коли няма, пълна трагедия. Проблеми с производството, проблеми с доставките, липса на чипове, растящи цени на суровините… А сега и война. Но някой умен човек е казал, че „рибата се лови в мътна вода”. В крайна сметка клиентите са тези, който пострадаха, докато корпорациите се справят добре, най-меко казано.

Според изчисления на Automotive News, макар приходите на 10 от основните автомобилни производителя да са с много скромен ръст спрямо 2020 г. ($698 млрд. срещу 624,5 млрд.), нетната печалба е почти четири пъти по-висока, от $14 млрд. през 2020 г. до $54 млрд. през 2021 г.! И за да няма никакво съмнение, в предпандемичната 2019 г. този параметър е бил $32,7 млрд.

Изданието анализира BMW, Ferrari, Ford Motor, GM, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis, Tesla и Volkswagen. Японските производители не са включени, защото тяхната фискална година завършва през март. Но анализът за първите девет месеца на 2021 г. показва подобна тенденция. За този период общата оперативна печалба на Toyota, Nissan и Honda е нараснала с 84% до 3,4 трилиона йени ($28,4 млрд.).

Toyota отново затвърждава имиджа си на най-печелившия производител: оперативна печалба за първите 9 месеца на миналата година от $19,5 млрд. Това е повече, отколкото Volkswagen е постигнал за цялата година. Печалбите на Tesla са нараснали от $2 млрд. до $6,5 млрд. Печалбите на GM са нараснали с 47% до $14,3 млрд., докато тези на Ford с 260% до $10 млрд.

Очевидно ситуацията е трагична. А тези параметри ще продължат да нарастват, защото оперативните маржове са много високи. Средният марж в Европа е малко под 10%, през 2020 г. е бил 4,8%. В САЩ ситуацията е почти идентична: оперативен марж от 9,7%, през 2020 г. е бил 5,2%. Маржът от април до декември 2020 г. на японските компании е 8,5%. Маржът на Hyundai Group е нараснал от 3,4% на 6,3%.

любопитно автомобили производство на автомобили оперативен марж печалба автомобили финансиране финансови резултати