Nissan работи с пълна сила да въведе на пазара електромобил с твърдотелни батерии, вярвайки, че се на мира на „водеща позиция” относно тази технология.
Японската компания планира да има работещ пилотен завод за твърдотелни батерии до 2025 г.; да е завършил първоначалната технология до 2026 г.; да лансира първия сериен автомобил през 2018 г., предава Autocar.
Дейвид Мос, старши вицепрезидент R&D в Nissan:
Мислим, че имаме нещо наистина специално и сме в групата, водеща развитието на тази технология. Искаме да снижим разхода [спрямо литиево-йонните батерии] с 50%, да удвоим енергийната плътност и да предложим три пъти по-висока скорост за зареждане.”
Мос казва още, че Nissan е преминал от малки клетки на големи (10 см) обли клетки.
Компанията работи в водещи специалисти от „Оксфорд” по разработване на технологията, като от твърдотелната батерия са премахнати всякакви течни елементи.
Може ли да премахнете течния електролит от батерията? Именно тук смятаме, че водим,” казва Мос. “Някои твърдотелни батерии все още са с течен електролит, а това е проблем, защото течността завира. Ефикасността на тази енергия и мощността ще са засегнати.”
Мос казва, че твърдотелната технология „отваря електрическата мобилност за сектори, които днес са недостъпни”.
Няма индикации в кой модел ще дебютира новата технология през 2028 г., но той трябва да е базиран на изцяло нова платформа и най-вероятно да се прави в нов завод, тъй като всичко по тази кола ще е напълно ново.
Когато се посветиш на нещо като твърдотелната батерия, трябва да промениш целия механизъм и архитектура на автомобила.”
Времето на зареждане ще е ключов фактор за намаляване на разходите, защото по-бързото, по-стабилно и по-постоянно зареждане ще означава по-малки батерии.
Ако можеш да зареждаш три пъти по-бързо, това различно ли е от зареждането на бензинова кола,” пита риторично Мос. „Все още не знаем [за размера на батерията], но може да имаме два размера.”
Утрояването на скоростта на зареждане за Nissan би означавало мощност от 400 kW (от настоящата 130kW), но зарядът ще се доставя по-равномерно, а няма да ускорява и да се забавя спрямо температурата.
Това може да направят твърдотелните клетки. Днешните течни не могат да поема зареждане с 400 kW.”
Мос казва, че литиево-йонната батерия все още има няколко етапа на развитие. За Nissan най-важният е изваждането на кобалта от уравнението. „Очакваме това да стане през 2028 г.”
В същото време става ясно, че Nissan няма да инвестира в Евро 7 технология за ДВГ.