А втомобилните компании водят поредната надпревара. „Не такава, която изисква постоянно нарастване на конските сили или намаляване на секундите за ускорение до 100 км/ч. Не, тази надпревара се измерва в инчове,” Том Блеки, изпълнителен директор на софтуерната компания VNC Automotive.
С лансирането на всеки нов модел границите все повече се разширяват. В началото навигацията се контролираше с дистанционно, наподобяващо това на телевизор. След това мултимедийният контролер пое задачите, наричан iDrive, Commander и т.н. Появата на сензорния екран сякаш предвещаваше, че индустрията е намерила своя победител.
Оттогава надпреварата започна в посока на все повече дигитално недвижимо имущество, което ставаше все по-откроимо и голямо. Таблетите върху арматурното табло бързо завладяха дори масовия клас, а скоро след това компания започна да им прави и дигиталното приборно табло.
Но всичко се промени през 2021 г., когато една калифорнийска компания лансира електрически автомобил с „телевизор” на таблото, с което физическите контролери изчезнаха – с изключение на бутоните за стъклата – в автомобила имаше само два бутона, всичко друго се контролираше от огромния екран.
И скоро всички се хвърлиха в тази посока. Дори Volvo, бастионът на безопасността и шведския минимализъм, лансира инфотейнмънт системата Sensus, базирана около 9-инчов вертикален дисплей, който обединява почти всичко на един сензорен екран. Днес дори най-скромният масов модел се стреми да замени възможно повече физически контполери със сензорни.
Но VNC Automotive, компания, чийто технологии са вградени в над 35 млн. автомобили по света, се съмнява дали сензорният интерфейс е най-доброто решение.
Скорошно проучване на британските Transport Research Laboratory и IAM Roadsmart стига до извода, че водачите свалят погледа си от пътя за цели 20 секунди, когато искат да пуснат песен от Spotify чрез сензорния интерфейс. За това време автомобилът изминава дистанция от 630 м при скорост 112 км/ч. За това време много шофьори не успяват да поддържат лентата на движение, докато някои не успяват да реагират на симулирана аварийна ситуация. Времето за реакция се увеличава с 57%, когато водачът борави с тези устройства. За сравнение шофирането под въздействието на алкохол (максимално допустимото ниво на Острова е 0,35 промила) увеличава времето за реакция с 12%. Тук ще добавим, че Европейската комисия изчислява, че разсейването на шофьора е фактор за до 30% от всички пътни инциденти в Европа. Много е вероятно скоро да последват съответните разпоредби в тази посока.
Има ли решение? BMW даде на клиентите си контрол с жестове, но системите за гласов контрол са по-приложими и по-широко разпространени, макар да остават все още назад от Siri и Google Assistant. Head-up дисплеите вече предлагат много висока реалност и информация. Но дисплеите за момента дават контрол на почти всичко в автомобила, което вероятно ще накара производителите да преосмислят начина на работя с тях.
Някои производител вярват, че отговорът се крие в повече екрани. Таблото на Honda e е цялото в екрани, храниш дори рибки, докато първенец е Mercedes EQS, чийто Hyperscreen е просто уникат на пазара в Европа. Може би наистина възможността пътниците да имат контрол върху функциите за забавление в автомобила може да е начинът водачът да бъде разтоварен от разсейващи фактори, а компаниите да се концентрират отново само върху него, за да се увеличи безопасността на борда.