О т сравнително скоро говорим, че автомобилите са компютри на колела. Това ще продължим да го ползваме, защото те стават (и са) такива. По-точната фраза, описваща новите автомобили, е „софтуерно определен автомобил”.
Идеята е, че базирайки се на това, което автомобилът прави и начина, по който работи, разчитайки повече на софтуера и по-малко на хардуера, функции като ADAS, инфотейнмънт, системи против сблъсък и интерфейси могат да бъдат променени или подобрени, без да се разглобява колата или да се правят нови части.
На теория това би трябвало да е по-добре за нас, купувачите на автомобили. Това вече се случва, например дизайнът на сензорен екран и функциите, които позволява, могат да бъдат надградени чрез флашване на нов софтуер в колата, подобно на зареждането на различно приложение на телефон или компютър.
Има възможност също за въвеждането и актуализирането на AI в интерфейса човек-машина на автомобила, за да улесни водача да контролира аспекти на автомобила чрез гласови команди, които действително работят.
Google и Continental обявиха на изложението в Мюнхен наскоро, че ще си сътрудничат за въвеждане на Google-ски данни и AI технология директно в компютрите на автомобилите. Системата ще бъде базирана на новия Smart Cockpit High-Performance Computer (HPC) на Continental.
Идеята е, че генеративният AI ще позволи на пътниците да комуникират с автомобила с естествена реч, без да се налага да формулират тромави фрази или да се съобразяват с конкретен речник. Разпознаването и обработката се извършват в облака, като се използва огромната мощност на компютрите на Google, а не тази, съхранявана в слаб процесор в колата.
Една от ключовите разлики между тази технология и сегашните гласови асистенти е начинът, по който водачът може да комуникира с колата. Той може да задава допълнителни въпроси, без да повтаря целия контекст, защото генеративният AI на Google Cloud се грижи за това. Системата обаче няма да бъде изцяло агностична за автомобила и всеки ще има достъп до информация, специфична за този автомобил или ръководството за експлоатация на модела.
Така че, ако водачът иска да попита за местоположението на USB порт или какво трябва да бъде налягането в гумите, трябва да има бърз и точен отговор. Иначе използването на разговорна реч трябва да улесни намирането на информация за местни забележителности или нещо друго, което искате да знаете.
Въпреки че това съвместно решение ще се появи след около 18 месеца, HPC архитектурата вече е налице (семейство Volkswagen ID е пример).
Това, което прави HPC гъвкав и вероятно по-поддържащ идеята за софтуерно дефинирани автомобили е, че той може да работи с множество различни видове софтуер от различни доставчици едновременно. И ако работи добре в реалния свят, генеративният AI на Continental и Google би могъл да направи взаимодействието с автомобила по-лесно и по-малко зависимо от отклоняването на погледа от пътя.