Голям казус. Как компаниите работят за характерен звук от своите електромобили

Те наемат известни музиканти, композитори и продуценти. Защото претенциозната клиентела иска шум като от истински ауспух

,
Dodge Charger Daytona SRT Concept

, Dodge

Dodge Charger Daytona SRT Concept излезе с широко рекламиран звук от усилвател, който не се хареса на феновете на марката.

И преди сме писали по тази тема, а тя си остава фундаментална - звукът, който издават електрическите спортни автомобили.

Тема е, защото отбраната клиентела иска рев “от ауспуха”, поне наподобяващ този от класически двигател с вътрешно горене. Вече е пределно място, че със страшна скорост вървим към свят с батерии в автомобилите и без ДВГ. Но може ли нещо да се запази от стария, пък макар и “фейк”, като добрия стар рев?

Всички водещи марки работят по казуса, просто защото не искат за разочароват хората, които им купуват колите, а така и набавят приходите.

През миналата година босът на Stellantis Карлос Тавареш открито говори по темат, а през август компанията представи концепцията Dodge Charger Daytona SRT с “първата в индустрията изпускателна система за електромобили”.

Не, Dodge не е намерил начин електрическа кола да създава шум като от двигател и CO2 във въздуха“, пише Car and Driver, цитиран от Autonews. Просто вгражда усилвател, създаващ „какафония от 126 децибела, достойна за логото SRT“.

Ferrari също работи върху начин за създаване на отличителни шумове, свързани с действителната производителност на задвижването на EV. Това би позволило на шофьорите не само да усещат, но и да чуват реалистична обратна връзка от автомобила.

Анализатори от Oddo BHF информираха миналия месец, че от Маранело са подали молба за патент за своята технология, която може да влезе в първия му изцяло електрически модел през 2025 г.

Въпреки че компанията отказа да коментира какъв е принципът на работа, изпълнителният директор Бенедето Виня заяви наскоро пред Bloomberg, че звукът ще продължи да бъде от съществено значение за всяко Ferrari, включително BEV.

Не се съмнявам, че нашите електрически задвижвания ще доставят на клиентите същата тръпка като двигателите с вътрешно горене, обеща Виня в интервюто. - Въпросът е как да извлечем най-добрата емоция от използването на тази технология, давайки нещо уникално на клиентите.“

Тук е мястото да припомним, че който ползва, а и който разбира, може да различи американски “масъл”, или пък Lamborghini, Ferrari, Bugatti, Aston Martin… Там е работата - ето ви голямо предизвикателство в електрическата ера.

В тази връзка хваленето на Тавареш миналата година се оказа прибързано - първите отзиви на феновете на Dodge в официалните канали на марката в социалните мрежи никак не бяха позитивни.

Шефът на американския бранд Тим Кунискис отчете това пред Motor Trend и Road & Track, но на свой ред увери, че звукът не е окончателният за серийните модели в бъдеще, Dodge ще продължи да го усъвършенства.

И все пак имаме развитие в сравнение с „Fart Mode“ на Tesla, който предизвиква само смях и нищо друго.

Още нещо - тъй като електромобилите едва се чуват, регулаторите в Европа, САЩ и Китай изискват те да са с вградена звукова система, която предупреждава велосипедисти и пешеходци.

И компаниите се чудят как да бъдат все по-креативни, като привличат музиканти, композитори, специалисти по акустика…

Jaguar работи с електронния музикант Ричард Дивайн за звуците на първия си изцяло EV -  i-Pace.

Volkswagen нае Лесли Мандоки, германски музикален продуцент с унгарски корени, работил с Фил Колинс и Шака Кан.

BMW си партнира с носителя на „Оскар“ на филмова музика Ханс Цимер за своите електромобили. Неговите творби включват холивудски филми като „Гладиатор“ и „Цар Лъв“.

Още от индустриалната революция и ние имаме двигатели с вътрешно горене, звукът на градовете – звукът на живота ни – е продиктуван от това, каза Цимер покрай разработването на новата “седмица”. - Сега изведнъж имаме възможността да променим звуковия пейзаж на цялата тази планета.“

Ханс Цимер Карлос Тавареш Ferrari Dodge Charger Daytona SRT Concept шум ауспух звук