BMW залага на AI от Alibaba, за да спечели отново Китай

Първите BMW-та за китайския пазар с „мозък“ от гиганта в онлайн търговията ще са Neue Klasse през 2026 г.

BMW Neue Klasse

, BMW

BMW Neue Klasse

С китайски технологични компании като Huawei и Xiaomi, които започнаха своя набег в автомобилната индустрия, т. нар. наследствени автомобилни производители рискуват да изостанат в това, което бързо се превръща в технологична война.

Голям пазар като Китай, където продажбите на електромобили достигат над милион бройки на месец, се нуждае от специално внимание. Ето защо BMW се обедини с китайския гигант за електронна търговия Alibaba в стремежа си да интегрира AI в бъдещи си модели, пише Bloomberg.

Alibaba може да е най-известна като онлайн шопинг империя, но подобно на много технологични гиганти, тя е пуснала пипала в много бизнеси. Един от тях е AI. Large Language Model (LLM) на Alibaba, известен като Qwen, е сред акцентите на гиганта с отделени $50 млрд. за развитие през следващите три години.

Първите модели, които ще се появят на китайския пазар с тази нова технология, ще бъдат от серията Neue Klasse, която ще се лансира на пазара в Китай през 2026 г. Qwen вече се вгражда в някои китайски модели на Zeekr и Leapmotor. Партньорството с BMW обаче е огромна стъпка за платформата, добавяйки глобална марка към своя списък с партньори.

BMW ще получи два AI агента, Car Genius и Travel Companion. Първият ще подпомага водача в управлението на автомобила в реално време, а вторият ще отговаря за различни услуги, включително намиране на паркоместа, планиране на пътуването, ще предлага ресторанти по продължение на маршрута и др. Партньорството планира дори вграждане на технологията Yan AI на Banma (базирана на Qwen) в Intelligent Personal Assistant (IPA) на BMW. Целта е да се предложи интуитивно, подобрено с AI изживяване при шофиране, пригодено специално за китайски клиенти.

Китай е критичен пазар за всеки автомобилен производител, но с повишената конкуренция от страна на местните марки компании като BMW не могат да си позволят да играят на догонване. Ето защо партньорството с Alibaba може да се разглежда като доста умел ход, който трябва да се отплати на баварците. Продажбите в Китай на марките BMW и MINI са намалели с 13,4% през 2024 г., а прогнозите за тази година също не изглеждат добри.

Инвестирайки в локализирана AI интеграция, BMW не само се надява да повиши привлекателността на своята марка, но и да намали разликата с по-бързо развиващите се местни играчи.

За автомобилната индустрия, особено в Китай, това партньорство подчертава по-голяма промяна. Софтуерът се превърна в определящ фактор за конкурентоспособността на EV фронта. Местни марки като BYD и Xpeng излязоха напред в надпреварата за AI, което подтикна наследствените производители да търсят технологични съюзи, за да останат актуални. Сътрудничеството на BMW с Alibaba е пряк отговор на тази пазарна динамика.

Сделката също така подчертава нарастващата зависимост на европейските автомобилни производители от Китай за цифрови решения. Както Жорж Масинг от Mercedes-Benz призна наскоро, в Европа липсва облачна и изчислителна инфраструктура, необходима за обучение на големи AI модели в мащаб, оставяйки т. нар. OEM все повече да разчитат на партньори като Alibaba, за да предоставят авангардни изживявания в купето.

На пазар, където иновационните цикли се измерват в месеци, а не в години, обвързването на BMW с Alibaba може да е нещото, което да направи разликата. Тъй като изкуственият интелект се превръща в централно бойно поле за автомобилната диференциация, онези, които могат да го интегрират дълбоко и смислено в изживяването на водача, стоят начело на следващата ера на мобилността.

BMW Alibaba изкуствен интелект Китай Qwen