Gen6: технологията, с която BMW Neue Klasse ще разбие конкуренцията

800-волтова архитектура, по-бързо зареждане, по-голям пробег, кръгла клетка, два вида електромотори, Neue Klasse показва пътя

Пламен Георгиев,
BMW Neue Klasse Gen6

BMW

С новото шесто поколение на технологията BMW eDrive, или Gen6, BMW Group постига технологичен скок. Подобренията на продукта включват 30% по-висока скорост на зареждане и 30% по-голям пробег – дори и повече в зависимост от модела. В допълнение, концепцията за високоволтова батерия Gen6 за първи път включва новата 800-волтова технология. Gen6 ще бъде използван за първи път в Neue Klasse тази година и впоследствие ще захранва изцяло електрическото продуктово портфолио на BMW Group.

Концепцията за високоволтовите батерии Gen6 е фундаментално нова и се използва във всички пазарни сегменти. Благодарение на новия си дизайн, при който високоволтовата батерия е още по-плоска, тя може да бъде интегрирана в различни модели, независимо от височината на автомобила. Високоволтовата батерия поема ролята на структурен компонент в каросерията на Neue Klasse ("pack-to-open body"). Новите кръгли клетки са интегрирани директно във високоволтовата батерия („cell-to-pack“). В сравнение със своите предшественици, призматичните батерийни клетки от Gen5, новата BMW кръгла клетка има 20% по-висока енергийна плътност.

BMW

Всички елементи, които позволяват технологичния скок, се събират в един контролен център – BMW Energy Master. Той се монтира върху високоволтовата батерия и действа като интерфейс за захранването с високо и ниско напрежение, както и за управлението на данните от високоволтовата батерия. Освен това управлява захранването на електродвигателя и бордовата мрежа.

Любопитното е, че Gen6 ще разчита на два типа електромотори: SSM и ASM. Първият е синхронен електромотор, при който магнитното поле в ротора не се генерира от постоянни магнити, а от намотка, възбудена от постоянен ток. Както и при Gen5, синхронният двигател ще бъде разположен над задната ос и ще комбинира електрическия задвижващ двигател, управляващата електроника и трансмисията в компактен корпус.

При асинхронния мотор (ASM) магнитното поле на ротора не се генерира нито от постоянни магнити (PSM), нито от електрическо възбуждане (SSM), а чрез индукция през статора. Предимствата са по-компактен дизайн и подобрена ефективност на разходите. Вариантите ASM се използват на предния мост във вариантите на BMW xDrive от Neue Klasse.

BMW

Иначе, връщайки се отново на SSM: роторът, статорът и инверторът са цялостно проектирани за новата 800-волтова архитектура, за да се оптимизира производителността и ефективността на задвижващата система. За това допринася и изцяло новата конструкция на системите за маслено и водно охлаждане. Експертите на BMW Group също са подобрили електрическия двигател и централния корпус по отношение на теглото и здравината.

В електрическия „мозък“ на синхронната машина, възбуждана от ток, сега се използват инвертор, 800-волтова технология и полупроводникова технология от силициев карбид (SiC) за повишаване на ефективността. Инверторът е напълно интегриран в корпуса на електродвигателя. Инверторът е собствена разработка на BMW Group и се произвежда в австрийския завод в Щайер.

Сравнявайки един от бъдещите модели на Neue Klasse, включително SSM и ASM технологията, с Gen5 xDrive модел, веднага се изтъкват следните предимства: загубите на енергия са намалени с 40%, разходите са намалени с 20%, а теглото е намалено с 10%. Технологията BMW eDrive от шесто поколение има значителен принос за приблизително 20% увеличение на цялостната ефективност на автомобила в Neue Klasse. Тази стойност е валидна при сравнение с настоящото поколение изцяло електрически автомобили на BMW Group.

архитектура електромотори батерии с цилиндрични клетки Gen6 технологии BMW Neue Klasse BMW