П рез януари 1953 г. хотел „Уолдорф-Астория” е домакин на статичното представяне на нов спортен автомобил. Ослепителният бял роудстър с красивото военноморско име „Корвет” (бърз боен кораб) има не лека задача – да привлече към марката Chevrolet нова млада аудитория.
По повод 70-годишнината на модела правим кратка ретроспекция на трудния живот на Corvette, чийто път към световното признание далеч не може да се нарече „разходка в парка”.
Първите си стъпки Corvette прави под покрива на луксозния нюйоркски хотел през зимата на 1953 г., където е изложена експозицията Motorama. Специално подготвеното изложение е подбрало най-добрите серийни и концептуални модели на General Motors, които привличат гостите на „Уолдорф-Астория” с шик, блясък и красота. Тук всичко е обърнато – не човекът отива на автомобилно изложение, а то отива при човека.
Chevrolet Corvette Concept 1953
Но това е без значение. Ние се връщаме към ЕХ-122 (експериментален автомобил 122). Той е един от малкото концептуални модели на „Моторама 1953”, който влиза в серийно производство. Успехът му в „Уолдорх-Астория” е оглушителен. Моделът е магнитът за посетителите, а дизайнерът на Сhevrolet Чак Джордан отговаря на многобройните запитвания с широка усмивка: „Да, естествено! Срещу $3500 и е ваша”.
Chevrolet Corvette concept 1953
Първото серийно поколение на Corvette слиза от конвейра на завода във Флинт, Мичиган, на 30 юни 1953 г. Стартовата цена на роудстъра е дори по-ниска от исканата от Джордан в хотела, макар и само с два долара — $3498.
Но, както много често се случа, ентусиазмът на посетителите на „Моторама” е много по-висок от реалния покупателен интерес. В този случай трябва да се добавят и още редица фактори, основният сред които е много ниското качество на сборката. За това говорят протичащият покрив и отварящите се по време на движение врати. А драмите тепърва започват: избор на цвят няма, само бял; избор за цвят на салона пак няма; избор на скоростна кутия – няма (2-степенна автоматична Powerglide); избор на двигател – изненада, няма го любимия на американците V8 (само редови „шестак”).
Corvette Mako Shark Concept 1961
Голям проблем за Corvette е и самият имидж на Chevrolet по онова време. Рекламите на марката през 50-те години представят дами на средна възраст, които отиват на пазар в супермаркета, никога млади хора, отиващи на плаж например.
Еуфорията отстъпва място на очакване за предстоящ крах. И той е факт: продадени едва 300 бройки от модела през първата година. Очакванията през 1954 г. да бъдат продадени 10 000 роудстъра са много далеч от реалностите.
Нищо не дава резултат, нито подобряване на производството, нито разширяване на опциите. Продадени са 3640 автомобила. Редовият „шестак” и 2-степенната автоматична трансмисия не предлагат емоция, а ускорението до 97 км/ч трае 11 секунди. Това не е спортен автомобил.
Chevrolet Corvette С3
В Детройт се надяват, че монтирането на V8 ще даде нужния резултат през 1955 г., но ситуацията става още по-трагична – продадени 700 автомобила.
Смъртта на Corvette отменя… Ford Thunderbird. Това се случва много рядко в историята на индустрията. През 1955 г. Ford лансира двувратия Thunderbird. Той не се позиционира като спортен автомобил, а като стилен младежки роудстър. Вероятно и заради това веднага бележи успех, макар и не такъв, който е нормален за масова марка – 16 000 продажби, в пъти повече от тези на Vette.
Chevrolet Corvette С5
Но това дава поле за размисъл на шефовете в General Motors. Как да свалят от конвейра модел, когато комшиите в съседната им висока сграда на „Синия овал” имат успех с техния нов модел…
Пробивът идва с фейслифта на Corvette C1 през 1956 г. Променят се само фаровете и предните калници. Радиаторната решетка е същата, но макар и толкова минимални, промените дават резултат – Corvette вече прилича на спортен автомобил. Освен това става и по-бърз. Базовият 4,5-литров V8 е с 210 к.с. Срещу допълнителни $175 той може да се оборудва с два 4-камарни карбуратора. Мощността нараства до 225 к.с., а ускорението до 97 км/ч (0-60 мили/ч) вече е 7,3 секунди. Нещо коренно различно.
Chevrolet Corvette 427 Convertible 2013
Именно тези промени разместват тъмните облаци над Corvette. Продажбите, най-после, започват да оправдават очакванията. А GM започва да предлага все по-голям избор, при това не на двигатели, а не различни каросерии: купе и кабриолет. За щастие шефовете на GM не е подлъгват да го направят 4-врат, подлъгвайки се от успеха на Thunderbird.
След като е спасен от пенсиониране след само 2 години от споменатия конкурент от Ford, Chevrolet Corvette става най-популярният спортен автомобил в Америка. А песните, написани за него, могат да оформят 3-4 албума.
Двувратият Vette става символ на жизнен статут и даже признание за заслуги, с него са наградени първите космонавти, стъпили на Луната. За да се заобиколят правилата на NASA, забраняващи скъпите подаръци, автомобилите за екипажа на „Аполо” са оформени в лизингов договор със символичната цена от $1.
А какво да кажем за ролята му в Холивуд? Тук примерите са много. Едни ще се сетят за Sting Ray C2 от „Въздушен конвой” с Никълъс Кейдж, други за Corvette Summer с Марк Хамил (който завинаги ще остане в сърцата ни като Люк Скайуокър), трети за многочислените форми на Vette в „Трансформърс”.
Chevrolet Corvette Stingray 2014 (европейска версия)
Ето някои интересни факти за Chevrolet Corvette, който живее своето осмо поколение. Първите седем поколения са с предноразположен двигател, докато само С8 е с централно разположен мотор. В света към момента има запазен само един Corvette от 1983 г. (от общо 41 автомобила). На Vette от 1963 до 1982 г. няма багажник в обичайния смисъл на тази дума. Той е заменен от малко отделение за съхранение на вещи.
Chevrolet Corvette е абсолютен рекордьор като Pace car в надпреварата „Инди 500” – 14 пъти. Дискови спирачки в модела се появяват през 1965 г. почти 10 години след дебюта им в Citroen DS.
Най-бързият Corvette в историята е Callaway Sledgehammer на тунинг ателието Callaway Cars. През 1988 г. този звяр развива 410 км/ч.