И сторията на Honda е интригуваща и изпълнена с интригуващи моменти на падения и възходи. През тях преминава роденото в бедно семейство на ковач, ремонтиращ велосипеди, момче. На малкия Соичиро Хонда му се налага да започне да работи в автосервиз още на 16-годишна възраст. Запленен от автомобилния спорт, той се връща през 1928 г. в родния си град Хамамацу, където открива работилница. Още тогава заменя дървените спици на колелата с метални и така регистрира първия от стотината си патента.
През 1938 г. изобретява бутален пръстен и започва да произвежда такива чрез основания от него през 1937 г. завод Tokai Seiki Heavy Industry, продаден през 1945 г. на Toyota за 450 000 йени, тъй като фабриката е пострадала силно от войната и земетресенията.
Заводът на Honda в родния на Соичиро Хонда град Хамамацу
През лятото на 1946 г. г-н Хонда заедно с по-младия си брат Бенджиро и няколко бишви служители на Tokai Seiki Heavy Industry оформят малка сграда. Хамамацу е бивш център на текстилната индустрия, така че намеренията му са да направи шевната машина, която е изобретил, но тази идея пропада поради липсата на капитал. Мислел е да произвежда и матирано стъкло с флорални мотиви, бамукови уплътнения за покриви и др. В крайна сметка той се отказва от всички тези начинания.
1946-а е тежка за Япония. Икономиката е в колапс. Госпожа Сачи Хонда всеки ден обикаля с разнебитен велосипед из родния си Хамамамоцу, за да търси храна за семейството си, и винаги се връща крайно изтощена. С малко изобретателност Соичиро монтира 2-бутален 50-кубиков армейски генератор на семейния велосипед, добавя бутилката за вода на Сачи и така се получава моторизирано двуколесно, което ще улесни всекидневието на съпругата му.
Нарича го “Bata Bata Bike” заради звука, издаван от двигателя. Това е първата Honda в историята. Основан е и Honda Technical Research Institute, а през 1947 г. започва производството на първия продукт на компанията –2-тактов 50-кубиков двигател A-type.
На 24 септември 1948 г., преди точно 75 години, е положено началото на Honda Motor Co. Ltd. Капиталът е 1 млн. йени, а служителите – едва 34, заедно със Соичиро Хонда.
Първият мотоциклет е кръстен Dream (мечта) и е оборудван с 98-кубиков двигател. Излиза на пазара през 1949 г. По това време към Honda се присъединява Такео Фуджисава, считан за втори баща на компанията. Хонда се занимава с технологиите, а Фуджисава отговаря за корпоративното управление и продажбите.
Соичиро Хонда върху Super Cub при честванията на 50-годишния юбилей на мотоциклета. Той е най-продаването МПС от 65 години
През 1950 г. компанията открива филиал в Токио, където е купена шивашка фабрика и е преправена на завод за мотоциклети. Именно там започва производството на Dream Type D, заменен година по-късно от Dream Type E.През 1952 г. централата на Honda е преместена в Токио.
През 1954 г. акциите на Honda Motor излизат на токийската борса, започват и продажбите на скутера Juno K-type, предлаган и в САЩ. Honda се впуска и в моторните спортове, отборът ѝ участва в международното стезание Sao Paulo и Isle of Man TT във Великобритания.
Именно на последното Соичиро Хонда се запознава с европейската автомобилна промишленост. През 1955 г. Honda вече няма конкуренция в родината си по производство на мотоциклети. Следва дълга поредица от победи на мотоциклетните писти, а през 1959 г. Honda става най-големият производител на мотоциклети в света.
60-те години са белязани със завладяването на европейските пазари. Отворени са представителства на марката в Германия, Белгия, Франция, започва и рекламната кампания под надслов "You Meet the Nicest People on a Honda". Стойността ѝ е 5 млн. долара, създаден е нов имидж – весело семейно превозно средство на две колела за хората от средния клас. След като става №1 на мотоциклетния пазар, Honda за първи път атакува автомобилния през 1963 г. с неголемия спортен модел S500.
През 1964 г. Honda записва първото си участие във Формула 1 и отборът ѝ се пуска в клас 1500 куб. см на състезанието в Германия. Следва серия от нови и успешни модели като S600, N360, S800, открито е представителство в Лондон.
През 1971 г. на ход е двигателят CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion), първият от серията силови агрегати, отговарящ на екологичните регулации за 1975 г. Следващата година е наистина историческа за Honda, защото именно тогава дебютира емблематичният Civic. По това време марката вече си е извоювала репутацията на производител на компактни и нескъпи автомобили. След дългогодишно вещо управление Соичиро Хонда и Такео Фуджисава се оттеглят от компанията през 1973 г., но остават като надзорни съветници и продължават лично да тестват всеки нов модел.
Когато през 1974 г. в Япония настъпва нефтена криза, редица автомобилни производители започват да свиват производството, но Соичиро Хонда постъпва наопаки, като го удвоява и сваля цените. И се оказва прав за разлика от другите японски автомобилни марки – компанията увеличава продажбите си със 76%. През 1976 г. за първи път на ход е още един успешен модел – седанът Accord, а две години по-късно идва и култовият Prelude. През 1980 г. Honda влиза в тройката на най-големите японски производители.
През 1983 г. Honda се завръща във Формула 1 след 15-годишно прекъсване, а болидите ѝ са пилотирани от знаменитите Ален Прост и Аертън Сена. Този период е последван от шестгодишна доминация сред конструкторите и пилотите. През 1985 г. изгряват звездите Life, Integra и Legend. 80-те завършват с едно знаменателно събитие - Соичиро Хонда става първият азиатец, влязъл в залата на автомобилната слава в САЩ.
90-те години започват с дебюта на легендата NSX, която хвърля ръкавица към Ferrari. След смъртта на Соичиро Хонда през 1991 г. компанията продължава смело напред. Само пет години след това тя анонсира появата на хуманоидния робот, а година след това излиза Honda EV PLUS – електромобил, отдаван под наем, разработват се хибридни модели със системата IMA, пуснати са в производство двигателите ZLEV с нулево ниво на вредни емисии.
През 1998 г. Honda отбелязва половинвековната си успешна история с нова система на разпределение на горивото – Hyper VTEC, появяват се моделите S2000 и HR-V и за трети път марката се завръща във Формула-1 с отбора BAR (British American Racing).
На българския пазар Honda стъпва с официално представителство през 1992 г. чрез компанията Бултрако АД, която представлява марката и до днес и миналата година отбеляза своята 30-годишнината с откриването на най-големия търговско-сервизен комплекс за мотоциклети у нас.
Новото хилядолетие Honda отбелязва с представянето на хуманоидния робот Asimo, създаден за функционален домашен помощник. През 2001 г. дебютира моделът Fit (Jazz за Европа). Днес Honda е сред най-динамично развиващите се компании не само в бранша, а и в сферата на навигационните системи, строителството на екологично чисти заводи, извънбордови двигатели за плавателни съдове, градинска техника, генератори и самолети. В световен мащаб все още е производител номер едно на мотоциклети и двигатели от всякакъв тип.