В чера Ford показа първия си електромобил, разработен в Европа, за Европа. Този факт ни накара да погледнем назад във времето, за да представим един друг автомобил, който се нарежда сред най-великите модели на марката, разработени извън САЩ.
Разбира се няма как той да се бори с легендарните Mustang или GT40, но за Ford Europe този Sierra RS Cosworth се превръща в емблема.
Как започва всичко? Ford истински специално хомологиран модел, който да използва в състезания. Затова през 1983 г. Стюърт Търнър, босът на европейското подразделение на Ford, предприема нужните мерки, за да промени това.
Той създава екип, в който влиза Валтер Хайес, работил по развитието на състезателния автомобил GT40, а след това по двигателя за Формула 1 Cosworth DPV.
Те се спират на Sierra, която да послужи за основа на проекта. Но го преработват така, че да е привлекателен за ентусиастите на пътя, но и достатъчно способен, за да печели титли на пистата. За целта се нуждаят от страхотен двигател.
По онова време, ако Ford Europe се нужда от добър двигател, погледите се насочват към Cosworth, компанията, „виновна” за двигателя DPV, донесъл на Ford цели 12 титли във Формула 1 и 154 победи през 60-те и 70-те години.
Sierra I RS Cosworth
Търнър и Хейес посещават главния офис на Cosworth, където им е представен нов проект. Обозначен като YAA и проектиран от Марио Илиен (този инженер е гений), 2,0-литровият агрегат е базиран на стария Т88 „Pinto”, но с алуминиев блок и четири клапана на цилиндър.
Ford иска от Cosworth да им направи турбо версия на този агрегат, която да развива 180 к.с. за серийно производство и до 300 к.с. за състезателни нужди. Отговорът е ДА, но с едно уточнение: Ford да се съгласи уличната версия на мотора да е 207 к.с. и да произведе 15 000 бройки.
Макар за хомологация да се нужни само 5000, Ford приема и торбомоторът YB влиза в производство, превръщайки се в един от най-тунингованите европейски двигатели въобще.
Първото поколение на RS Cosworth е проектирано от Лотар Пинске. Дебютът на модела се състои на Автомобилен салон Женева 1985, в производство влиза около година след това. За по-малко от 12 месеца компанията продава над 5000 бройки.
Ford Sierra RS500 Cosworth
Истинският култов статут моделът получава през 1987 г., когато се появява RS500. Целта пред него е да получи хомологация за Group A. Както предполага името, автомобилът е произведен в тираж от 500 бройки, всички от които асемблирани от Aston Martin Tickford и продадени само на Острова.
Основната актуализация спрямо оригинала е състезателната версия на двигателя на Cosworth. За пътя мощността му е ограничена до 227 к.с., но в състезателна конфигурация е способен на почти двойно повече.
Днес подобен екземпляр се продава на търг за над $500 000.
Ford Sierra II RS Cosworth 4x4
От оригиналния RS и легендарния RS500 са произведени малко над 5000 бройки, но договорът с Cosworth е в сила, затова Ford купуват 15 000 двигателя. За да ги продаде, Ford лансира втора партида Sierra с двигател Cosworth, но този път е избран 4-врат седан за основа. Наречен е Sierra Sapphire RS Cosworth във Великобритания. Това се оказва печеливша формула, защото Ford продава над 13 000 бройки от 1988 до 1990 г.
Ford Sierra RS500 Cosworth, дидео Ориол в рали "Корсика" 1988
Третото поколение идва през 1990 г. Двигателят генерира 223 к.с., който работи с нова 5-степенна скоростна кутия и задвижване на четирите колела.
RS500 дебютира през есента на 1987 г., като взима участие в оставащите шест старта от World Touring Car Championship (WTCC), печелейки четири от тях.
На следващата година RS500 печели DTM, Австралийския шампионат за туристически автомобили и Японския шампионат за туристически автомобили. Последните два печели е през 1990 г., добавяйки титли от редица други международни шампионати.