Opel на 160 г. Как започна всичко

От шевни машини, през велосипеди, до автомобилите

,
Opel history

Opel

Opel празнува специална годишнина - преди 160 г. Адам Опел основава своята компания в Рюселсхайм. Така той полага основите на марка, наложила се на много пазари и в различни сектори.

Стартирайки с производството на шевни машини през 1862 г., впоследствие Opel става най-големият производител на велосипеди в света, достигайки до международно признатата автомобилна марка.

Стремежът на бранда от самото начало на създаването си е технологичните иновации да бъдат достъпни за всеки. В последните години Opel е изцяло ангажиран с електрификацията и предлага на клиентите широка гама от модели с различни варианти на електрическо задвижване.

Opel

Като най-голям син на майстора ключар Филип Вилхелм Опел, пътят на Адам е предопределен - той трябва да поеме и продължи бизнеса на баща си. Но Адам има други планове, свързани с голямата му мечта, която е пътуване до Париж. След престой в Лиеж, Брюксел и Лондон, той най-накрая стига до жадуваната дестинация, където взима важното решение да влезе в бизнеса с шевни машини.

В края на август 1862 г. 25-годишният младеж се завръща в родния си град Рюселсхайм и създава собствена работилница в къщата на родителите си, въпреки съпротивата на баща му, който няма никакъв интерес към шевните машини.

След престоя му в космополитните европейски градове, завръщането в родното място е свързано с голяма промяна за младия калфа. Но именно тук, в тогавашното село Рюселсхайм с неговите 2000 жители, Адам полага основите на глобалната компания Opel.

Opel

Сглобяването на първата шевна машина отнема месеци. Майсторът шивач Хюмел от Рюселсхайм я купува и поддържа цели 40 години. Още тогава мотото на компанията е „Opel, надеждният“. През 1863 г. Адам Опел създава първото си собствено производствено съоръжение - тип поточна линия, в изоставения краварник на чичо си.

От Париж се доставят стомана, совалки, игли и цели шевни машини за препродажба. По-късно Адам пуска рекламна обява и наема първия си служител. Opel не само създава шевни машини, но и търгува успешно с тях.

През 1868 г. бизнесменът построява нова фабрика на два етажа, включваща производствена зала, парна машина и прилежаща жилищна и административна сграда. По това време в младата компания работят 40 души. През същата година той се жени за съпругата си Софи, която не само се грижи за домакинството, но и за счетоводството на компанията, като по този начин внася глътка свеж въздух във фирмата.

Производството нараства бързо, Opel се съобразява с индивидуалните желания на клиентите си и проектира специални шевни машини за специфични изисквания и нужди. През 1886 г. 18 000 машини напускат завода. Компанията става един от най-големите производители на шевни машини в Германия и започва да изнася продукция в други страни в Европа.

Opel

Нататък индустриализацията предлага на семейството допълнителни бизнес възможности. По време на ново пътуване до Париж през 1884 г., Адам Опел се запознава с пени-фартинга (във френската столица велосипедите вече са обичайно средство за транспорт). Предприемачът решава да закупи един, като месеци по-късно първият модел велосипед, разработен от него, напуска фабриката в Рюселсхайм.

Това се случва през 1886 г. През есента на 1887 г. илюстрирана ценова листа дава официалното начало на производството им и бележи нов значителен период в историята на компанията.

Както при шевните машини, Опел бързо включва модерни технологии в разработките на своите велосипеди. През 1888 г. пени-фартингът, който бележи началото на производството на велосипеди в Рюселсхайм, е заменен от модерния модел с малки капли. До 1890 г. са продадени 2200 двуколесни превозни средства.

Петимата синове на Адам и Софи са най-добрите посланици на собствената си кауза с над 550 победи в състезания с велосипеди. През 20-те години на миналия век Opel става най-големият производител на велосипеди в света; 15 000 търговци продават велосипедите от Рюселсхайм. След въвеждането на поточно производство през 1923 г., в завода на всеки седем секунди един велосипед напуска производствената линия.

Opel

Решителната стъпка в историята на компанията се случва след смъртта на Адам Опел през 1895 г. Петимата му синове стартират производството на автомобили през 1899 г. Opel е един от пионерите в тази индустрия и един от най-богатите на традиции автомобилни производители в света. На 21 януари 1899 г.

Opel придобива “Anhaltische Motorwagenfabrik” от Фридрих Луцман от Десау. През същата година производството на автомобили в завода в Рюселсхайм започва с модела Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann. През 1906 г. е произведено 1000-то. Окончателният пробив идва през следващата година, когато автомобилният производител от Рюселсхайм е избран за доставчик на императорския двор. Въпреки това, Opel се ангажира с демократизирането на автомобила, правейки го достъпен за хората, с малкия модел 4/8 к.с. „Doktorwagen“ през 1909 г.

Нататък, както се казва, всичко е история.

Opel

автомобили с ДВГ Адам Опел велосипеди шевни машини Opel