Н е остава много време до дебюта на новото BMW M5. Слуховете ни карат да мислим, че той ще е плъг-ин хибрид с до 800 „коня”. Кой ли си е мислил за подобни цифри преди 40 години, когато дебютира първата супер „петица”! Връщаме се назад във времето, за да хвърлим повече светлина върху Е28.
Корените на първото М5 може да се открият в легендата М1. BMW прави този супер спортен автомобил от 1978 до 1981, оборудван с M88, 6-цилиндров двигател с обем 3,5 литра. С течение на времето този двигател е забранен да се използва в моторния спорт, но в опростен вариант се използва за задвижване на топ моделите на баварците по онова време. Началото на това поставя M635 CSi, след него е M745i за Южна Африка.
Благодарение на два горни разпределителни вала и шест отделни дроселови клапи плюс оптимизирана дигитална електроника за контрол на двигателя, четириклапановият двигател генерира 286 к.с., с девет повече от М1. Тъй като Серия 6 Купе и Серия 5 споделят обща платформа, инженерите на BMW Motorsport GmbH са ясни, M88/3, както сега се нарича двигателят, ще бъде трансплантиран в седана.
След като това се изяснява, първото BMW M5, базирано на E28, се произвежда от октомври 1984 до юни 1988 г. Дебютът се осъществява на автосалона в Амстердам през февруари 1985 г. На пазара М5 е лансиран през лятото на същата година. Изненадата е, че M5 е по-сдържан като дизайн от М 535i с неговите 218 к.с.
"Шасито винаги трябва да е по-бързо от шасито”, принцип, който вече се е утвърдил като водещ в BMW M по онова време. Затова и първото М5 разчита на подсилена 5-степенна трансмисия, блокируем заден диференциал, по-твърдо шаси и високопроизводителни спирачки.
Когато дебютира през 1981 г., второто поколение на Серия 5 (Е28) е силно критикувано за това, че изглежда много близо до предшественика си. Днес това е една от най-силните му черти, заради които феновете го харесват.
Като размери моделът е дълъг 4,62 м, широк е 1,7 м и е висок 1,4 м, междуосието му от 2,62 м е равно на това на сегашния Golf. Но това споменаваме само като подробности. По-важните цифри са теглото от 1430 кг и мощността от 284 кг, което право точно по 5 кг на една конска сила.
Това съотношение помага на модела да спринтира до 100 км/ч за 6,5 секунди, а максималната му скорост е 245 км/ч. Максималният въртящ момент от 340 Нм идва при 4500 об/мин, параметър, който днес е под този на най-малкия дизел в Passat, но М5 от поколение Е28 е аналогово честване на чистата механична работа под ламарините.
От халетата на BMW Motorsport GmbH в Мюнхен излизат само 2200 броя от първото М5. Защото този модел е толкова рядък? Отговорът на въпроса е цената му от 86 000 марки. За сравнение: за около 10 000 марки по-малко човек би могъл да си купи Porsche 911 Carrera през 80-те години. Другото сравнение е, че за същите пари човек може да си купи 535i плюс двуврато 320i за сина, дъщерята или съпругата. Но пък тази лимитирана серия прами първото М5 толкова недостъпно днес, колкото е било е преди 40 години.