Д нес мнозина фенове смятат, че сакралната буква „М” стои върху модели, които не я заслужават, затова и се шегуват, че „М” идва от „маркетинг”. Но в дните, когато „М” идваше от motorsport, никой не се осмеляваше да си прави шеги.
Всичко започва през 1972 г. със създаването на подразделението и появата на първата М-ка (М1), истинската популярност идва с М3 (Е30), макар и задвижвана от 4-цилиндров двигател.
BMW M3 (E30)
Първоначалните планове на BMW са да направи 5000 бройки от Е30, за да отговори на хомологационните изисквания за участие в Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) и туристически надпревари в Group A на FIA.
Но автомобилът е толкова добър и толкова добре приет, че компанията има проблеми да отговори на търсенето. В крайна сметка са произведени около 17 000 бройки от Е30 в периода 1986 до 1991 г.
BMW M3 (E30)
Превъртаме напред през Е34, за да стигнем до Е36. Моделът получава М-тунингован двигател от Серия 3, но този път избраният от легендата Пол Роше мотор е с 6 цилиндъра.
Базовият двигател е чугуненият DOHC M50 с работен обем 2,5 литра, чиято най-мощна версия в Серия 3 достига 192 к.с.
Новият агрегат носи обозначението S50, първият от дълга поредица редови „шестака” под капака на М3. След Е36, три от следващите четири поколения на М3 (включително настоящото) също разчитат на 6-цилиндрови мотори.
BMW M3 (Е36)
Първата версия на S50, която дебютира под капака на М3 (Е36) през ноември 1992 г., е S50B30. Атмосферният 6-цилиндров агрегат е с увеличен до 3,0 литра работен обем, но това е само малка част от подобренията, които го правят в най-модерния високопроизводителен двигател за времето си. Тук са включват алуминиева глава на цилиндрите, единичен VANOS (система за променливо газоразпределение), специална изпускателна система, степен на сгъстяване 10,8:1 и електронен контролен блон Bosch Motronic M3.3.
Той върви само с 5-степенна ръчна скоростна кутия и се развърта до 7200 об/мин, максималната му мощност е 286 к.с., въртящият момент е 320 Нм.
BMW M3 (Е36)
Подобреният S50B32 идва с фейслифта на Е36 през 1995 г. Работният му е увеличен до 3,2 литра, получава двоен VANOS, нов контролен блок Siemens MSS50 с три детонационни сензора и степен на сгъстяване 11,3:1.
Червената зона на оборотите вече е с гранича 7600 об/мин, а максималната мощност скача до 325 к.с. Трансмисията е заменена от 6-степенна „ръчка”, а в списъка с опции се появява и 6-степенна автоматизирана механична (SMG) китя.
Този двигател намира място и в двигателния отсек на e Z3 M Coupe и M Roadster.
През 1994 г. баварците лансират лимитираното изпълнение M3 GT, за да хомологират M3 (Е36) за FIA GT Class II. Произведено в тираж от 356 бройки, това изпълнение разчита на S50B30 с 299 к.с.
Двигателите S50B30 и 3,2-литровата му версия превръщат Е36 в още по-голям успях, между 1992 и 1999 г. са направени 46 525 купета, 12 114 кабриолета и 12 603 седана.