Audi 50: Първият малък немски автомобил навърши 50

Прототипът за появата на почти идентичния VW Polo идва като отговор на нефтената криза от 70-те години

Audi 50

Audi

П ристига в точния момент: Audi 50, първият малък германски автомобил, е лансиран през 1974 г., малко след избухването на петролната криза от 1973 г. Той е икономичен, а дизайнът му – иновативен: предно предаване и напречно разположен двигател, две врати с голям багажник и сгъваща си задна облегалка.

Нещо повече, Audi 50 е основата, върху която след това е създаден почти идентичният VW Polo, лансиран седем месеца по-късно.

Новият Audi 50 допълва гамата, която тогава е съставена от моделите 80 и 100. Работата на инженерите на Audi NSU Auto Union AG започва в началото на десетилетието, ръководител на екипа е Лудвиг Краус. Те търсят наследник на компактния автомобил NSU, който се приближава към края на жизнения си цикъл.

Ключът за успеха е напречно разположеният двигател. Това позволява на инженерите да направят кола със сравнително просторен интериор, макар дължината й ад е едва 3,49 м. Лансирани са две версии на “mini Audi,” тежащо едва 685 кг: Audi 50 LS с 50 к.с. и Audi 50 GL с 60 к.с., и двете разчитащи на 1,1-литров двигател. Първата е с максимална скорост 142 км/ч, а втората 152 км/ч.

През 1977 г. по-мощната версия е оборудвана с 1,3-литров мотор. Дизайнът на модела е поверен на Хартмут Варкус, който преди това е направил Audi 80.

Audi

Audi 50 е представен пред световните медии през лятото на 1974 г., в дилърствата стига в края на октомври. Двете версии са оценени съответно на 8195 и 8510 марки. Първоначално се произвежда в Некарсулм, след това и в Инголщат, а до 31 март 1975 г. от завода на VW във Волсфбург са произведени точно 43 002 броя. На тази дата в завода започва производството на VW Polo.

До края на жизнения си цикъл, който се окачва доста кратък, една четири години (до 1978 г.), Audi произвежда 180 828 бройки от модела 50. След това Audi се концентрира върху средния и горния сегмент.

Audi Audi 50 студени досиета