Защо е необходима (неутралната) N предавка на автоматика

Макар да не се използва често, тя има своето важно значение за автомобила и водача в конкретни условия

Пламен Георгиев,
трансмисия скоростна кутия

iStock

К акво е неутрална предавка? И при „ръчката“, и при „автомата“ тази предавка изключва връзката между двигателя и колелата. Когато колата е в неутрално положение (изключена от скорост), мощността от двигателя не се предава към колелата и те могат да се въртят свободно. Двигателят продължава да работи, но не участва в движението на автомобила.

При автоматична трансмисия позиция N служи за изключване на съединителя и предотвратява предаването на въртящия момент към колелата. В този смисъл N е вид „пауза“ между активното движение и пълното спиране на автомобила.

1. Спиране на светофар или в задръстване

Един от най-честите случаи на използване на неутрална предавка е краткотрайното спиране на светофари или в задръствания. Но трябва ли да се прави?

Превключването на неутрална позиция може да намали натоварването върху трансмисията и да спести гориво. Ако трансмисията е ръчна, изключването от скорост е почти задължително на светофар, защото така не държите съединителя натиснат, което е добре на съединителя. При автоматична трансмисия режимът N може да се използва за по-дълго спиране на място, но без да бъркате това с пълното паркиране в режим Р: неутралната предавка не блокира автомобила в неподвижно състояние, така че когато спирате на наклон, винаги трябва да използвате ръчната спирачка.

2. Спешни ситуации

В някои ситуации неутралната предавка може да бъде спасителна. Например, ако кола внезапно започне да се държи проблематично - спирачките откажат или колата внезапно ускори - превключването на неутрална позиция бързо ще прекъсне връзката между двигателя и колелата, като по този начин ще предотврати опасни последствия.

В редки случаи, когато например дроселът блокира при подадена „газ“, водачът може да не успее да намали оборотите на двигателя и колата да продължи да ускорява. В такава ситуация преместването на скоростната кутия в позиция N ще ви позволи да запазите контрол над автомобила, да намалите скоростта и да спрете плавно.

3. Теглене на автомобила

Друга важна функция на неутралната предавка е способността на автомобила да бъде теглен. Когато той трябва да бъде теглен, особено на дълги разстояния, което не е препоръчително, е задължително колелата да могат да се въртят свободно. В противен случай това може да доведе до сериозни повреди на трансмисията. Преместването на скоростния лост в положение N позволява да го транспортирате, без да повредите частите на скоростната кутия.

Автомобилите с автоматична скоростна кутия в повечето случаи могат да се теглят само на кратки разстояния (до 30 км) и при ниска скорост (до 50 км/ч). Затова винаги е необходимо да проверите препоръките на производителя, тъй като неправилното теглене може да доведе до сериозни повреди на трансмисията.

4. Стартиране на двигателя чрез бутане

При автомобили с ръчна скоростна кутия се използва неутрална предавка при стартиране на двигателя с бутане. Въпреки че този метод не се препоръчва за модерните автомобили, тъй като може да повреди електронните системи за управление на двигателя, той остава работещ вариант в аварийни ситуации. За да направите това, колата се поставя на неутрална предавка, забутва се и включвате на втора предавка, за да стартира двигателят.

Този метод може да ви спаси в случай на изтощен акумулатор, но трябва да знаете, че подобни действия могат да имат отрицателно въздействие върху съединителя и трансмисията, така че трябва да прибягвате до този метод само в краен случай.

5. Икономия на гориво по време на спускане: митове и реалност

Един от митовете, свързани с неутралната предавка, е твърдението, че когато включите на N можете да спестите гориво, докато спускате наклон. Този мит е особено популярен сред по-възрастните шофьори. В съвременните автомобили това не работи, а понякога дори може да бъде опасно.

Факт е, че при съвременните двигатели с електронно управление, когато колата се спуска по наклон без натискане на педала за газ, подаването на гориво практически спира и двигателят работи в режим на минимален разход. В същото време при движение с активиран режим N двигателят остава на празен ход, което изисква разход на гориво.

Освен това при движение на неутрална предавка се губи контрол над двигателя, което може да доведе до непредвидими последици, особено при дълги и стръмни спускания. Следователно спестяването на гориво в неутрално положение е мит, но намаляването на безопасността на движението е реална заплаха.

6. Загряване на колата

Друга често срещана употреба на неутралната предавка е загряването на двигателя през студения сезон. Когато колата е неподвижна и двигателят работи, неутралното положение позволява колелата да останат неподвижни, докато двигателят се загрее до работна температура.

Все пак си струва да се отбележи, че модерните автомобили не изискват дългосрочно загряване на място. Повечето автомобилни производители препоръчват започване на шофиране 30 секунди след стартиране на двигателя, тъй като това позволява на всички системи да загреят по-бързо и намалява износването на двигателя.

7. Смяна на филтри и течности

За поддръжка на автомобила, като смяна на масло или филтри, неутралната предавка също може да бъде полезна. В този случай N се използва за безопасна работа на колата, когато двигателят е включен, но искате колата да е неподвижна. Това е особено важно при обслужване на автоматични трансмисии, където се изисква работа на двигателя, за да се контролират нивата на течността в системата.

8. Безопасност на светофари и кръстовища

Използването на неутрална предавка на светофари и кръстовища не само намалява натоварването на трансмисията, но също така може да подобри безопасността. Поставянето на автомобила в положение N предотвратява случайно задвижване напред, ако водачът случайно освободи педала на спирачката.

Това е особено важно в задръствания и при бавно шофиране, когато вероятността от случайно натискане на педала за газта се увеличава. Превключването на неутрална позиция дава на водача повече контрол над автомобила и намалява риска от сблъсък.

9. Движение по инерция

Движението по инерция може да доведе до увеличаване на спирачния път и също така да влоши управлението на автомобила. Съвременните системи за безопасност, като ABS и контрол на стабилността, са проектирани да работят със зацепена предавка, така че движението по инерция в неутрална позиция може да направи колата по-малко предвидима за шофиране. Ето защо трябва да избягвате тази техника, особено на трудни участъци от пътя.

10. Паркиране на наклон

Когато спирате автомобила на наклон, използването на неутрална предавка може да бъде опасно. Ето защо, когато спирате на наклон, винаги трябва да използвате ръчната спирачка или да включите предавка, която държи колата на място. При автомобили с автоматична скоростна кутия, вместо N, трябва да използвате режима "P", който блокира колелата.

Заради всичко изписано дотук става ясно, че неутралната предавка е важна и полезна част от трансмисията на автомобила, която може да бъде полезна в различни ситуации, от спиране на светофар до аварийно теглене. Използването й обаче изисква внимание и здрав разум.

Източник на статията: auto.mail.ru

скоростна кутия трансмисия DSG