Р азходът на гориво в най-голяма степен зависи от водача. Ще посочим пет начина, с които лесно и сигурно ще намалите консумацията на гориво и с това ще разредите посещението на бензиностанцията.
Шофиране на висока предавка
Колкото по-голям е обемът на двигателя, толкова по-ефективни са икономията. Ако под предния капак има атмосферен V6, който харчи около 20 л/100 км в градска среда и 15 л/100 км извън града при активно шофиране, то при спазване на редица условия можете да намалите апетита му с около една трета.
Когато колата се задвижва от конвенционален 1,6-литров атмосферен двигател със среден реален разход от 9 л/100 км, тогава няма да постигнете кой знае какво намаляване на разхода на гориво, но спестяване от литър и половина е напълно постижимо.
Модерните двигатели генерират добър въртящ момент от ниски обороти и имат отлична еластичност, което ви позволява относително безболезнено да шофирате на по-висока предавка.
Намалено въздушно съпротивление
За да пестите гориво е важно да не шофирате по-бързо от 100-ина км/ч. При тези скорости съпротивлението на въздуха е минимално, така че колата се движи на най-висока предавка без значителен разход на гориво. С увеличаване на скоростта аеродинамичното съпротивление на автомобила се увеличава пропорционално на неговата квадратура. Това изисква повече енергия за поддържане на темпото и следователно двигателят изгаря повече гориво.
Например, при автомобили с мощни V-образни двигатели, когато стрелката на скоростомера достигне 130 км/ч, разходът на гориво като правило се увеличава с един и половина пъти в сравнение с шофиране със 70-80 км/ч. Вместо 9 л/100 км, колата вече харчи 14-15 л/100 км. Това е особено забележимо при автомобили с лоша аеродинамика, тоест големи SUV или пикапи. Следователно комбинацията от ниска скорост от 80-90 км/ч и ниски обороти на двигателя ви позволява да намалите действителната консумация до изчисления минимум, посочен в ръководството за потребителя.
Освен това, абсолютно задължително е да премахвате покривните багажника, ако няма да ви трябват, както и да разтоварите ненужния багаж от багажника.
Напомпани гуми
За икономично шофиране трябва да изберете специални гуми. Има модели с ниско съпротивление при търкаляне, но те не винаги издържат дълго на удари от неравности и дупки. Ето защо през лятото, при сухо време, шофьорите предпочитат да увеличат „пестеливостта“ на гумите, като ги напомпват малко повече от препоръчителното. Обикновено производителят на гуми определя границите на минималното и максималното налягане в колелата, което зависи от натоварването на автомобила и температурата на околната среда.
За стандартните 15-инчови гуми допустимото налягане варира между 2,2 и 2,8 атмосфери. За 17-инчовите дори може да се увеличи до 3-3,2 атмосфери. Като цяло, ако през лятото гумите са напомпани до горната допустима граница, тогава контактното петно ще намалее и движението ще бъде по-икономично. Вярно е, че по този начин возията ще е по-твърда, също така гумите могат да започнат да се износват неравномерно.
Смяна на въздушен филтър
Обикновено въздушният филтър се сменя на всеки две години, но е по-добре да не чакате толкова дълго, за да го смените. Ако колата се кара по прашни пътища, филтърният елемент бързо се запушва.
Друга опасност крие тополовият пух, който на места лежи по пътищата като снега през зимата. Натрупва се във филтърните клетки. В резултат на това пропускателната способност на елемента пада и двигателят няма достатъчно въздух. Инжекционната система не може да подготви идеалната смес поради по-малко въздух и горивото става преобогатено с бензин. В резултат на това разходът на гориво се увеличава. Затова е най-добре филтърът да се сменя веднъж годишно, след края на зимния сезон. Тогава през лятото двигателят ще диша лесно.
Плавни ускорения
Някои хора се опитват да не използват климатик и шофират с отворени прозорци, за да спестят гориво, но това е грешният начин. Появата на турбуленция в близост до отворени прозорци увеличава аеродинамичното съпротивление и принуждава двигателя да изразходва повече енергия, за да поддържа същата скорост. Затова по-добре затворете прозорците и използвайте климатика както искате.
Но това, върху което трябва да се работи, е разработването на правилния начин за натискане на педала на газта. Някои шофьори предпочитат резки кратки ускорения и често натискат педала на газта. Освен това те правят това не само по време на стартове, но и в процеса на равномерно движение. Много хора харесват начина, по който колата трепери и след това внезапно ускорява. В тези моменти обаче се изразходва твърде много енергия. По-добре е да се грижите за двигателя и да натискате по-малко педала на газта. Плавното ускорение ви позволява да спестите много повече гориво.