6 мита за автомобилните акумулатори

Разглеждаме няколко ситуации, които предизвикват спорове и пораждат митове по темата

акумулатор подаване на ток

iStock

Н а фона на обещанията за пробег от над 1000 км и зареждане за няколко минути, не тяговите батерии в електромобилите, а акумулаторите са тези, които интересуват масата хора. И макар да зависим от тях от десетилетия, въпросите около тяхната експлоатация и живот не изчезват, дори се трупат.

1. Дълъг престой на автомобила в студен гараж. Трябва ли да се вкарва акумулаторът на топло, за да не се изтощи?

На студено акумулаторът се разрежда по-бавно, а не по-бързо. Същото важи и за зареждането: с падането на температурата химическите реакции се забавят. Следователно, ако акумулаторът е зареден, в студен гараж той ще се разрежда по-бавно, отколкото в топъл апартамент.

Но това не значи, че не трябва да следите заряда от време на време: разреден акумулатор може да се спука на студа. Има смисъл да прибирате акумулатора на топло, когато автомобилът ще стои дълго време на студено място, без да може да следите състоянието му.

2. Акумулаторът, който е бил разреден „до нула“, може спокойно да бъде изхвърлен...

Ако навън е много студено, то разреден акумулатор няма да издържи дълго: водата ще се заледи и корпусът на акумулатора ще се деформира. Но ако температурата е близо до нулата, тогава дори най-простият отворен акумулатор най-вероятно ще оживее след презареждане. Такива ситуации често се случват на коли с неизгасени фарове, но далеч не означава, че акумулаторът след това е за изхвърляне.

3. За да презаредите акумулатора, достатъчно е двигателят да работи на свободен ход или да изминете известен пробег

През лятото – да. Но през зимата може да не сработи. Факт е, че всеки акумулатор се зарежда много бавно на студено: полученият ток на зареждане, когато температурата падне мтого под нулата, намалява десетократно. Ако например той е само 0,5 A и акумулаторът е загубил десет амперчаса, тогава възстановяването ще отнеме много време. Но дългото пътуване може да помогне. По време на шофиране акумулаторът ще се загрее, след което зарядът му ще се увеличи рязко.

4. Защо много хора съветват да не се стартира двигателят на колата донор, когато се подава ток?

Има няколко причини. При по-старите автомобили няма проблем. Автомобилите с много електроника в тях обаче създават главоболия на собствениците си, които се притесняват някоя от тези системи да не излезе от строя.

Съветът е следният: за да избегнете риска от повреда на някоя система, има смисъл да презаредите акумулатора с работещ двигател на донора, след което да го изгасите и да опитате да запалите отново своя автомобила.

5. Използван бустер за стартиране на двигателя

Ура, двигателят стартира, но до вечерта става ясно, че втори път двигателят няма да стартира. Мъртъв ли е акумулаторът? Не, не е задължително.

Най-вероятно той просто е разреден. Енергията от бустера е достатъчна, за да завърти стартера за няколко секунди, но акумулаторът всъщност остана в същото състояние. И ако навън е студено, тогава кратко пътуване едва ли ще го презареди. Препоръчително е да свържете такъв акумулатор към зарядно устройство в топла стая - най-вероятно той ще се съживи.

6. Какво напрежение трябва да показва мултиметърът на клемите на акумулатора?

При напълно зареден акумулатор с неработещ двигател напрежението трябва да бъде приблизително 12,6-12,7 V. Важно е да се отбележи, че измерването трябва да се извърши няколко часа след изключване на двигателя, в противен случай показанията може да са твърде високи. Напрежение от приблизително 12,3 V показва, че акумулаторът е недостатъчно зареден.

Обърнете внимание, че при много съвременни автомобили напрежението може да „плава“ в зависимост от температурата и времето, изминало след стартиране на двигателя.

полезно съвети митове акумулатори