А втомобилната индустрия е изправена пред поредица от кризи, но фондовият пазар през 2021 г. е бил доста щедър към изпълнителните директори. В годината, в която индустрията започна да се съживява след COVID-19, големите шефове в автомобилния бранш са заработили сериозни пари. Без изненади, на върха може да има само един, както гласи прословутата фраза от „Шотландски боец”. Неговото име е Илон Мъск.
Според проучване на Equilar и Automotive News, Мъск е направил $23,5 млрд. през 2021 г., което го прави най-добре платеният главен изпълнителен директор на публично търгувана американска компания в автомобилната индустрия.
Но Мъск не е единственият, който е осребрил щедростта на борсата. Шефовете на цялата автомобилна индустрия, включително доставчици и търговци, са заработили средно със 78% по-високи възнаграждения през 2021 г., като средно това се равнява на $12,3 млн. възнаграждение за изпълнителен директор спрямо 2020 г., когато размерът му е бил $6,9 млн.
Интересното е, че за изпълнителните директори, които са били на тази позиция поне 2 години, средното възнаграждение е скочило с 90%.
Дженсън Хуанг, главен изпълнителен директор на Nvidia, е спечелил $561 млн. като компенсации през миналата година. Подобно на Мъск обаче, голяма част от този сума се дължи на скока на акциите на борсите.
Мари Бара, третият най-добре платен изпълнителен директор на автомобилен производител в списъка, е спечелила $62 млн. през 2021 г. спрямо 40 млн. година по-рано. Питър Роулинсън, който е главен изпълнителен директор на Lucid от 2019 г., е пред нея с $67 милиона. Ръководената от него компания отчете сериозни загуби през последните месеци, като трябваше на няколко пъти да коригира обемите, които ще достави до края на тази година. Това накара Мъск да му се подиграе, че има повече деца отколкото Роулинсън автомобили, които ще продаде.
Но не са само автомобилните производители, които са заработили добре през миналата година. Основната част от класацията се пада на доставчици, като дори почти фалиралата Hertz е донесла сериозни доходи на шефа си.
Единствено Дара Хосровшахи от Uber не изпраща 2021 г. с добри помисли, тъй като е заработил с $10 млн. по-малко спрямо 2020 г.